Walaupun pengharaman, anda masih boleh membincangkan anoreksia pada Tumblr

Pada akhir Februari, kakitangan Tumblr mengumumkan bahawa ia secara rasmi melarang blog “yang secara aktif menggalakkan kemudaratan diri.” Perubahan dasar ini dibuat dalam usaha untuk mengurangkan kandungan yang menggalakkan atau memuliakan pelbagai bentuk kecederaan diri termasuk – meskipun malangnya tidak terhad kepada – gangguan makan, pemusnahan diri dan juga bunuh diri. Kini kakitangan perkhidmatan mikro-blog menjelaskan syarat larangan itu dalam usaha untuk menangani masalah pengguna.

Sebagai jawatan pada blog kakitangan rasmi Tumblr menerangkan, tindak balas terhadap perubahan dalam polisi adalah “luar biasa.” Pengumuman awal itu sendiri menerima lebih dari 25,000 suka, reblog dan balasan, dan lebih dari 2,500 pengguna Tumblr mengirim komen melalui e-mel. Ramai daripada respons tersebut mempunyai tema yang sama: “Bagaimana dengan orang yang hanya bercakap mengenainya?”

Untuk sebahagian besar, pengguna Tumblr gembira dengan dasar baru, tetapi mereka bimbang sama ada ia akan menghalang mereka daripada membincangkan pengalaman mereka sendiri atau mencari sokongan. Itu tidak akan menjadi isu, kata kakitangan Tumblr:

Walaupun kami tidak akan membenarkan blog yang berdedikasi untuk mencetuskan kemudaratan diri, kami tidak akan bertindak terhadap blog yang terlibat dalam perbincangan, sokongan, dorongan, dan mendokumentasikan pengalaman mereka yang menghadapi keadaan sukar seperti anoreksia, bulimia, dan bentuk kecederaan diri . Kami benar-benar mahu Tumblr menjadi tempat di mana orang yang bergelut dengan tingkah laku ini dapat mencari kesenangan, komuniti, dialog, pemahaman, dan harapan.

Terdapat juga penjelasan lanjut mengenai bagaimana dasar itu akan dilaksanakan. Penggantungan akan berlaku di “blog demi blog,” yang bermaksud bahawa tidak akan menjadi larangan besar berdasarkan kata kunci atau tag.

Selain itu, kakitangan Tumblr telah bekerja dengan Persatuan Penyakit Gangguan Kebangsaan (NEDA) untuk merangka satu mesej yang akan muncul di dalam hasil carian untuk kata kunci seperti “pro-ana,” “pro-mia,” “thinspiration,” dan sebagainya:

Gangguan makan bukanlah pilihan gaya hidup, mereka adalah gangguan mental yang apabila tidak dirawat, boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius, dan pada tahap yang paling teruk, mereka mungkin mengancam nyawa. Untuk rujukan rawatan, maklumat dan sokongan, sila hubungi Talian Bantuan Persatuan Penyelidikan Makan di 1-800-931-2237 atau www.nationaleatingdisorders.org.

Beberapa mesej serupa sedang dirangka dengan bantuan organisasi kesihatan lain dan akan muncul dalam hasil carian untuk kandungan yang berkaitan dengan bahaya diri yang lain.

Seperti yang dinyatakan oleh Helen Popkin, msnbc.com sendiri, perniagaan swasta seperti Tumblr adalah “tanpa beban untuk menyediakan tempat untuk ucapan bebas” atau memudahkan beberapa jenis kandungan. Tetapi sememangnya menggalakkan untuk melihat bahawa kakitangan laman web ini mengambil maklum balas pengguna dan mempertimbangkan dasar yang diperlukan.

Cerita yang berkaitan:

  • Lebih sepertiga dari pengguna Facebook mendakwa menjadi satu
  • Peminat neraka ‘melampaui Twitter pernah dilihat
  • Tumblr mengharamkan anoreksia, bulimia dan lain-lain bahaya diri

Ingin lebih banyak berita teknologi, pun bodoh, atau pautan lucu? Anda akan mendapat banyak ketiganya jika anda bersaing dengan Rosa Golijan, penulis jawatan ini, dengan mengikutinya di Twitter, melanggan jawatan Facebooknya, atau mengelilinginya di Google+.