Suri rumah tahun 1940 menunjukkan cara menjinakkan harga runcit yang tinggi

Dengan kemarau mencecah negara, harga runcit dijangka meningkat lebih tinggi tidak lama lagi walaupun ramai yang menghadapi masa sukar ekonomi. Generasi baru ahli ekonomi rumah, bersenjata dengan aplikasi mudah alih dan laman kupon Internet, memandu minat diperbaharui dalam penggunaan berjimat.

Dalam masa-masa sukar ini, kita dapat mengetahui bahawa generasi sebelum kita menghadapi cabaran yang sama dan bertindak balas dengan cara yang sama – tanpa semua teknologi, sudah tentu.

Majalah Life tahun 1947, dalam bungkusan cerita mengenai “Harga Tinggi,” mencatatkan suri rumah Atlanta Ann Cox Williams, yang ditahan sebagai penyelamat superstar untuk memberi makan keluarganya pada hanya $ 12.50 seminggu.

Penulis artikel itu bernama Williams “pahlawan perang 1947 Pertempuran Belanjawan,” katanya:

membolehkan dirinya $ 12,50 seminggu untuk membeli semua barangan runcitnya kecuali susu. Pada masa ini, dia berjaya menyusu dirinya, suaminya, kembar berusia empat tahun dan kucing keluarga. Kerja ini memerlukan banyak kerja. Puan Williams adalah seorang pelajar yang gemar iklan runcit dan tingkap. Dia mengehadkan dirinya untuk satu ekspedisi ping seminggu, di mana dia menimbang setiap sen terhadap selera minggu penuh keluarga. Dia tidak makan daging semasa makan tengah hari dan mengehadkan malamnya untuk hidangan seperti roti, hamburger dan cabai. Namun dia berjaya menyediakan dua pencuci mulut setiap hari dan kembung seperti kue untuk pesta.

“Sekiranya semua suri rumah Amerika mempunyai keberanian dan kecerdikan wanita di halaman ini – Puan Hamilton Williams dari Atlanta, Ga. – inflasi akan kurang bersumpah,” kata artikel tersebut, yang menunjukkan ping Williams, mengkaji akhbar dan menyediakan kuki untuk parti PTA.

Ann Williams with her twin daughters Marcy and Kappy in an image from the 1940s.
Ann Williams bersama anak perempuan kembarnya Marcy dan Kappy dalam imej dari tahun 1940-an. “Kakak saya dan saya sama-sama, dan pada usia muda walaupun kita tidak dapat memberitahu siapa yang ada dalam gambar,” kata Kappy Williams Bowers.Dari keluarga Williams / Hari ini

Keberanian dan kepintaran yang diperlukan untuk menjimatkan wang hari ini telah berubah banyak, terima kasih kepada perkara seperti kupon siber dan makluman transaksi mudah alih; tidak lagi fakta bahawa lebih ramai wanita bekerja hari ini dan tidak mempunyai masa untuk menumpukan untuk mencari tawaran terbaik yang dimiliki oleh Williams.

Tetapi dasar-dasar simpanan wang tidak banyak berubah – mengurangkan dan membelanjakan lebih sedikit.

“Semakin banyak perkara yang berubah semakin mereka tetap sama,” kata Doug Bachtel, profesor ekonomi pengguna di University of Georgia’s College of Family and Consumer Sciences.

“Ada sesuatu yang ditanam dalam masyarakat Amerika mengenai penciuman,” katanya, dan ramai melihat berjimat seperti “orang bijak yang tidak membelanjakan secara sembrono.”

Malangnya, katanya, pengguna A.S. hari ini mendapati sukar untuk mencontohi pengundi seperti itu kerana mantra penggunaan yang didorong oleh kredit mudah; bekalan makanan tidak berkesudahan, banyak yang tidak sihat; dan televisyen dan internet yang telah mempengaruhi golongan muda dan tua untuk membelanjakan, membelanjakan, membelanjakan.

“Kanak-kanak hari ini mendapatkan kotak makan tengah hari sebanyak $ 20 dan mahu ibu mereka melekat pada beberapa makanan seksi yang berharga tinggi,” jelasnya, “bukan hanya mentega kacang dan sandwic jelly.”

Sesungguhnya, anak perempuan Williams, Kappy Bowers, yang merupakan anak kecil ketika dia dimasukkan ke dalam penyebaran foto Majalah Life, berkata dunia telah banyak berubah sejak ibunya diprofilkan. Dan dia juga mengakui dia tidak seperti bajet sebagai ibu bapanya ketika membesarkan anaknya.

“Saya terkejut dengan perkara-perkara sekarang, hidup untuk mendapatkan sesuatu yang bertentangan untuk menikmati kehidupan,” tegasnya.

Bowers tidak ingat cerita Kehidupan yang diterbitkan tetapi mempunyai ingatan samar-samar dari pemotretan. Dia juga tidak ingat perasaan ibunya melakukan sesuatu yang luar biasa ketika dia sedang membesar.

“Ibu membuat semua pakaian kami – walaupun kot musim sejuk dan pakaian hujan kami. Saya tidak fikir kami mempunyai pakaian yang dibeli di kedai sehingga kami berusia 10 atau 11 tahun, “katanya. “Saya sangat menyayangi ibuku, tetapi saya belajar menjahit diri. Gaun prom kami selalu ditandai dan pakaian gadis pengantin yang diperbetulkan – perlu saya katakan lebih banyak? Kami adalah pelawat biasa ke Liga Junior Atlanta untuk pakaian yang digunakan. “

Bapanya, seorang guru sekolah menengah, juga seorang penny penny. “Ayah akan menyedari kecelakaan kereta yang kami jalankan dan kami akan pergi pada petang Sabtu dan Ahad ke kawasan kaya bandar di mana kami akan melihat sampah di jalan untuk perkara-perkara untuk rumah dan tempat tasik kami, ” dia berkata.

“Tempat tasik” merujuk kepada kabin keluarga yang dibina, dilengkapi dengan barangan dari barang rongsokan, termasuk tandas yang digunakan dan gerai mandi logam yang mempunyai tabiat mengejutkan para penggunanya.

Penyebaran majalah Williams ‘Life baru-baru ini dibangkitkan dalam kisah yang diterbitkan dalam majalah Reminisce.

 “Keagungan yang luar biasa adalah apa yang menarik minat kami,” kata John Burlingham, editor kanan majalah itu. “Kami ingin tahu lebih lanjut mengenai suri rumah yang bijak dan merasakan pembaca kami juga.”

Bagi sesetengah pengguna hari ini, gaya hidup hemat telah menjadi jauh lebih banyak daripada rasa ingin tahu.

Melissa Garcia boleh jadi pahlawan perang belanjawan pada zaman kita.

Dikenali sebagai “Pengguna Ratu” dalam talian, dia mempunyai dua anak, berumur 12 dan 15, dan seorang suami dengan penyakit degeneratif yang tidak mampu bekerja, jadi wang simpanan adalah keutamaan.

Perbezaan utama yang dilihatnya hari ini berbanding dengan masa Williams adalah letupan keluarga bekerja dua orang induk. “Ia bukan hanya kupon penjepit ibu tinggal di rumah lagi,” katanya.

Hari ini, dia meneruskan, kerja ibu dan ayah telah menjadi lebih bijak dan mengambil kesempatan daripada tawaran yang mereka dapat temukan melalui Web. “Anda boleh mendapatkannya di telefon bimbit anda, di Facebook dan Twitter,” katanya. “Ia lebih mudah diakses oleh orang ramai.”

Bagi pengguna yang bergelut, dia mencadangkan anda “memikirkan semula apa yang anda beli. Lebih banyak pasangan dan keluarga perlu lebih jujur ​​antara satu sama lain dan dengan anak-anak mereka. Mereka tidak faham apa yang menjimatkan wang kerana mereka telah diberikan segala yang mereka inginkan dalam kehidupan. “

Dalam keluarganya, dia bercakap dengan anak-anaknya, membiarkan mereka tahu bila sudah tiba masanya untuk meregangkan belanjawan untuk minggu ini.

Beberapa petua tentang pembelian termasuk membeli buah-buahan dan sayur-sayuran pada musim; melabur dalam peti sejuk berdiri untuk menyimpan barang ketika mereka mulai dijual; dan menumpuk perkara seperti makanan dalam tin, bekalan pembersihan dan juga berus gigi.

Kuncinya, dia menasihati, meyakinkan diri sendiri bahawa hidup dalam cara anda dan menyimpan wang bukan matlamat yang tidak dapat dicapai.

Malah pada tahun 1947, para pengguna terkejut dengan kehebatan belanjawan Williams.

Sekeping majalah Life menyatakan bahawa apabila kisah Williams dikongsi di dalam kertas tempatan, “kurang suri rumah yang tidak masuk akal dihantar dalam surat yang tidak percaya bahawa mana-mana keluarga boleh makan dengan murah.”

Tetapi anak perempuannya boleh menjaminnya.

Williams meninggal dunia tahun lalu pada usia 95 tahun, dan satu perkara yang paling menonjol dalam minda Bowers adalah: “Saya tidak pernah merasakan kekurangan.”

Dia ingat menjadi satu-satunya keluarga di kawasan kejiranan tanpa televisyen, tetapi dia menambah, “Kami bermain. Saya sangat gembira.”

Lebih banyak wang dan berita perniagaan:

  • Ingin membuat lebih banyak di eBay? Buat pembeli melihat merah
  • Amazon menawarkan peluang pekerja untuk bekerja di tempat lain
  • Penyenaraian Minggu: Hamptons ditetapkan untuk video B.I.G
  • Kad diskaun dadah yang mengelirukan dapat menjimatkan anda satu ikatan
  • Video: Donald Trump mengenai cara “mencuri” sebuah rumah
  • Daftarlah untuk surat berita Perniagaan kami

Ikut perniagaan NBCNews.comTwitter dan Facebook