Sisi gelap Facebook memes

Dengan BuzzFeed / Today

Jack Stuef

BuzzFeed

James Denham tidak mempunyai media sosial yang kuat berikut. Dia pada dasarnya tanpa nama; taip namanya ke Google, dan anda tidak akan mencari apa-apa mengenainya. Tetapi pada bulan Januari, Denham berlari ke arah imej yang kelihatannya dua remaja kejam menggantung anak anjing dengan rentetan dan menyiarkannya ke dinding Facebooknya. Teks pada imej itu memohon pengguna untuk “berkongsi gambar ini” dan hubungi pihak berkuasa jika mereka mengenali pelaku.

Foto itu telah dikongsi lebih 70,000 kali dari profil ini, menjadikannya antara kandungan yang paling banyak dilihat di laman web ini. Tetapi apa yang Denham tidak menyedari pada mulanya adalah imej ini telah beredar di Internet selama bertahun-tahun, dan penyebabnya telah lama dikenal pasti. Foto itu tidak berguna pada ketika ini. Nampaknya seseorang akhirnya diberitahu Denham tentang masa lalu imej itu, kerana dia telah meninggalkan beberapa komen di posnya yang cuba menyedarkan pengguna lain untuk sejarahnya. Tetapi ia telah sia-sia. Foto terus disebarkan oleh orang yang tidak sedar setiap hari, walaupun komen dan walaupun sama sekali tidak digunakan untuk dunia.

Facebook sangat bagus untuk berkongsi perkara-perkara lucu, tetapi orang-orang yang benar-benar lucu selalu datang dari tempat lain. Ini tidak. Ini adalah meme Facebook.

Butang perkongsian Facebook, dalam lelaran semasa, membolehkan pengguna mengambil kandungan dari profil pengguna lain dan menyiarkannya semula pada profil mereka sendiri, bersama dengan garis besar dari poster asal. Dengan reka bentuk, ia berfungsi seperti reblog Tumblr atau fungsi retweet Twitter. Dalam amalan, ia boleh berfungsi seperti lengan manusia.

Item yang dikongsi ini, yang biasanya merupakan imej yang mempunyai teks, atau kadangkala imej yang disertai oleh keterangan jenis legenda bandar, membawa legasi rantai e-mel yang merupakan sebahagian besar dari budaya Internet pada tahun 90an. Semacam spam semenjak diminimumkan kerana kandungan Internet telah berkembang dan, bersama-sama dengan penggunanya, menjadi lebih canggih. Bahawa imej-imej bodoh ini, yang secara berkala mengumpul puluhan atau ratusan ribu “saham,” kini saingan walaupun artikel dan video yang paling “disukai” di Facebook, adalah malu untuk rangkaian sosial.

Dengan BuzzFeed / Today

 

Legenda bandar

Sebahagian daripada saham-saham ini, seperti ini menceritakan kisah penipuan tentang seorang wanita di sebuah kapal terbang yang mengadu tentang duduk di sebelah lelaki hitam, mendapat permulaannya sebagai e-mel rantaian. Snopes.com tarikh kisah ini kembali ke tahun 1998. Di Facebook, gambar seorang atendan penerbangan putih digunakan untuk membuat cerita itu boleh dibagikan. Sekurang-kurangnya satu posting legenda bandar ini mempunyai lebih daripada 100,000 saham dan disukai digabungkan. Nota: Itu hanya satu jawatan pada satu profil – terdapat banyak, lebih banyak lagi.

Halaman Facebook NAACP, sebaliknya, kurang dari 106,000 suka pada saat posting ini. Mungkin jika organisasi itu telah menghabiskan lebih banyak masa menyebarkan cerita-cerita yang dibuat mengenai orang-orang besar di langit dan kurang masa cuba untuk mendapatkan undang-undang hak-hak sivil yang diluluskan, ia akan menjadi lebih popular di Facebook hari ini.

Pengguna yang menyiarkan perkara ini sering tidak tahu malu dan tidak ada keraguan tentang meminta saham dalam kapsyen atau dalam imej itu sendiri. 

Sebut harga asal yang meragukan juga merupakan meme Facebook kegemaran. Orang lain di Internet telah membebaskannya atribut mengenai Betty White dan John Wayne sebut harga, tetapi itu tidak membuat perbezaan.

Pembebanan meme ini tidak akan dapat dikongsi hampir secara meluas seperti meme sendiri, yang seolah-olah seperti mereka akan menjadi virus secara berselang-seli selama-lamanya. John Wayne dan Betty White akan “mengatakan” perkara-perkara ini di Facebook sehingga penggunanya lupa siapa mereka. Pada ketika itu, petikan akan dikaitkan dengan bintang-bintang tua seperti Justin Bieber dan anjing itu dari “The Artist.”

Dengan BuzzFeed / Today

 

Sudah tentu, kita tidak boleh mengharapkan troll seperti lapar untuk berhenti di gambar anak-anak yang dilecehkan. Tahniah, bayi dengan keadaan perubatan yang serius – anda semua terkenal di Facebook! Meme seperti menggunakan taktik yang sama: mengeksploitasi gambar kanak-kanak kecil yang mati; menulis kapsyen yang terengah-engah, jelas tidak tepat tentang bagaimana anak ini hanya akan mendapatkan penjagaan perubatan yang dia perlukan jika skor meme cukup suka dan berkongsi; dan perhatikan perhatian roll dalam. Sementara itu, kanak-kanak sama ada pulih tanpa bantuan anda atau mati. Atau anak itu telah mati selama bertahun-tahun.

Retorik politik

Walaupun Facebook menaja perbahasan presiden, mewawancarai pembuat berita dan membuat tinjauan pendapat pendapat, mengekalkan penampilan sebagai institusi Amerika yang penting dan organisasi media serius yang berkaitan dengan nilai-nilai sivik, wacana politik yang lazim adalah busuk seperti mana meme Facebook.

Ia mengatakan bahawa satu-satunya perkara politik di senarai 40 berita “paling dikongsi” teratas di Facebook pada tahun 2011 adalah kabur, mengubah ukuran ketepatan yang boleh dibahaskan: Perbandingan Pihak vs Perbandingan Teh Teh. Itu betul-betul jenis perkara yang menjadi meme politik Facebook, walaupun lebih buruk dibuat dan kurang berkemungkinan faktual.

Dengan BuzzFeed / Today

 

Imej di atas, seperti yang dilaporkan BuzzFeed J.P. Moore pada bulan Januari, telah menjadi antara yang paling banyak dikongsi oleh konservatif di Facebook. Ia sangat bodoh dengan cara hanya propaganda e-mel rantaian.

Dengan BuzzFeed / Today

 

Dengan BuzzFeed / Today

 

Kedua-dua meme ini adalah antara yang paling banyak dikongsi oleh liberal, dan kedua-duanya sama sekali tidak tepat. “Siapa Meningkatkan Hutang?” carta telah direndahkan oleh fakta-fakta blog-blog cek beberapa bulan sebelum ia muncul di Facebook. Foto Mitt Romney adalah imej Getty 2008 yang mempamerkan calon presiden melalui keselamatan lapangan terbang sebelum menaiki pesawat. Tetapi seseorang membuat keputusan itu kelihatan seperti penyokong rasmi beliau sebenarnya bersinar kasutnya, jadi satu lagi meme yang didasarkan atas maklumat salah lahir.

Meme politik ini mungkin paling membahayakan semua, kerana mereka dapat – secara teoritis – mempunyai kesan yang serius bukan sahaja pada wacana, tetapi juga mengenai hasil pilihan raya. Imej politik menyebar dengan cepat sebahagiannya kerana rakan-rakan pengguna Facebook adalah oleh dan besar demografi yang sama dengan diri mereka sendiri. Kebanyakan konservatif kebanyakannya berkawan dengan konservatif; kebanyakan liberal kebanyakannya berkawan dengan liberal lain. Memes ini secara politik mengesahkan dan memperkuat keyakinan ideologi pengguna, dan kebenaran adalah pilihan. Orang tidak boleh hanya memecat meme ini kerana mereka bodoh, kurang dibuat dan mencabar. Facebook sangat besar, dan ini kandungannya yang paling popular.

Facebook kini boleh menjadi hiburan terbesar di Amerika, tetapi kandungan sampah yang terus berjalan ke dalam suapan berita kami menjadikan artikel-artikel eHow kelihatan seperti Novel Besar Amerika.

Facebook akan menjadi lebih menyeronokkan untuk sesetengah orang jika ia kembali kepada asas-asas dan memberi tumpuan kepada peranan asalnya sebagai hab maya untuk mengekalkan persahabatan kehidupan sebenar. Seperti yang telah dicadangkan oleh beberapa orang, ia boleh menggalakkan pengguna mengambil masa untuk berjuta-juta orang dan memangkas rangkaian mereka menjadi sekumpulan teman sejati yang mereka benar-benar peduli. Daripada bimbang tentang ancaman yang ditimbulkan oleh rangkaian sosial lain dan ciri-ciri lain yang menyimpang ke Facebook selepas mereka menjadi popular di tempat lain (contohnya Instagram), syarikat itu boleh fokus dengan berhati-hati memperbaiki apa yang terbaik dan belajar hidup di kalangan masyarakat rangkaian sosial yang menawarkan perkara yang berbeza kepada orang yang berbeza. Tetapi nampaknya tidak ada perubahan. 

Namun, sekiranya orang ramai mengadu tentang meme ini, saya pasti Facebook akan mencari jalan untuk membersihkannya untuk pengguna yang tidak mahu melihatnya. Syarikat itu akhirnya berjaya menipu permintaan “Mafia Wars” ke dalam profil orang-orang yang benar-benar ingin bermain permainan ini, untuk melegakan sebahagian besar penggunanya yang tidak sepatutnya melihat pentingnya membantu teman mencuri pistol maya di Chicago berasaskan teks. Itu bukan kerja kecil.

Versi lama cerita ini (dengan imej yang lebih gila meme Facebook) pada asalnya muncul di BuzzFeed. 

Lagi dari BuzzFeed: 

  • Apa foto yang paling disukai di Instagram?
  • Emotikon kami, diri kami: Satu temu bual dengan pencipta atau senyuman Internet
  • Silicon Valley hampir di Boston