Nama-nama yang ditakdirkan tidak lagi: Panduan pengucapan nama ujian Facebook

Mempunyai nama pertama yang mengelirukan yang tidak pernah anda gunakan – atau nama terakhir konsonan yang berat – bahawa walaupun rakan anda tidak dapat mengucapkan? Ciri Facebook baru yang baru-baru ini dilihat pada profil sesetengah pengguna direka untuk membantu.

Sesetengah Facebookers yang menerima semangat untuk mencuba ciri baru beralih kepada rangkaian sosial yang lain – Twitter – untuk menyatakan kekeliruan mereka.

“Kami telah memulakan satu ujian kecil mengenai ciri yang membolehkan anda menunjukkan bagaimana nama anda disebut,” kata jurucakap Facebook kepada HARI INI. “Facebook sering menggariskan ciri kepada beberapa pengguna pada mulanya untuk menguji fungsi baru sebelum membukanya untuk semua orang.

Pilih Facebookers (terpilih di kalangan penceramah bahasa Inggeris sahaja di Amerika Syarikat buat masa ini) dijemput untuk memilih sebutan yang betul nama mereka dari contoh ejaan fonetik dan klip audio. Atau, jika cadangan Facebook tidak benar, pengguna boleh menulis dalam fonetik mereka sendiri untuk kedua-dua nama pertama dan terakhir.

Sebaik sahaja borang itu selesai, Facebook menjana pratonton klip audio panduan sebutan baru – dan kedua-dua ejaan fonetik dan klip audio kemudian dipaparkan pada profil pengguna.

Facebook

Tertanya-tanya jika anda sebahagian daripada ujian? Facebook memberitahu pengguna TODAY boleh menyemak: Pergi ke versi web Facebook, lawati halaman profil anda sendiri, pilih tab “Perihal” dan klik “Butiran Mengenai Anda.” Pengguna yang menjadi sebahagian daripada ujian akan melihat pilihannya: “Bagaimana anda menyebut nama anda?” yang membawa kepada bentuk sebutan.

Sesetengah pengguna bertanya: Jika anda benar-benar berteman dengan seseorang, kenapa tak mungkin mereka sudah tahu cara mengucapkan nama anda?

Tetapi panduan sebutan bukan hanya untuk kawan-kawan. Dalam tangkapan skrin pengguna, nota Facebook “sebutan nama selalu terbuka dan membolehkan orang tahu bagaimana untuk mengatakan nama anda.”

Sudah tentu, anda bebas untuk melangkau mengisi panduan jika anda mempunyai akses kepada ciri itu tetapi lebih suka nama anda tetap menjadi misteri yang terselamat.

Loading...