Berapa kerap anda perlu mencuci tempat tidur anda – dan cara yang betul untuk melakukannya

HARI INI Favorite

Kami menghabiskan satu pertiga daripada kehidupan kami di tempat tidur kami, meninggalkan 56 jam seminggu peluh, minyak badan dan sel-sel kulit mati. Jadi, berapa kerapkah kita membasuh funk itu? Dan apakah cara terbaik untuk melakukannya?

putih bedding sheets
Shutterstock

Kami meminta Mary Zeitler dari Institut Sains Rumah Whirlpool untuk tips profesional mengenai menangani tugas ini. Dari suhu air hingga masa pengeringan, pasti cara yang betul dan cara yang salah untuk melakukan kerja. Ikut petua ini dan bukan sahaja lembaran anda menjadi bersih, mereka akan bertahan lebih lama juga.

Berapa kerapkah anda membasuh helai anda??

  • Untuk memelihara hama habuk dan alergen lain di teluk, Zeitler mencadangkan mencuci dan menukar helaian anda sekali seminggu.

BERKAITAN: Mula menggosok dan debu! Bersih musim bunga dengan petak-petak room-by-room ini

Memuat penyapu

  • Lembaran memerlukan banyak ruang untuk membersihkan, jadi jangan terlalu banyak helai ke setiap beban.
  • Jangan sekali-sekala bungkus cadar di sekitar pengiritasi – mereka akan merobek dan berkerut.
  • Sapukan lembaran secara berasingan untuk mengelakkan barang-barang lain daripada terkena kusut atau terkejut di dalamnya. Jika anda memilih untuk membasuh barang-barang lain dengan cadar, pastikan ia ringan dan serupa dengan warna.

Bagaimana untuk melipatkan lembaran yang dipasang

Ogos.22.201600:58

Tetapan mesin basuh

  • Walaupun cadar kapas selamat untuk mencuci di mana-mana kitaran, sentiasa semak label penjagaan untuk arahan basuh terlebih dahulu.
  • Pilih kitaran yang sesuai dengan paras tanah lembaran – biasa untuk tanah ringan, tugas berat untuk noda dan tanah berat. Lebih-mencuci menyebabkan lembaran memakai lebih cepat.

Suhu air

  • Lembaran kapas berwarna putih dan putih dicuci dengan baik di mana-mana suhu air. Walau bagaimanapun, semasa musim sejuk dan selesema, Zeitler mencadangkan membersihkan lembaran anda dengan membasuh mereka pada kitaran panas / hangat. Ini juga akan membantu mengurangkan alergen.
  • Untuk menyimpan kepingan berwarna gelap dari pudar, gunakan air sejuk untuk mencuci dan bilas.

BERKAITAN: Berapa kerap anda perlu membersihkan mesin basuh anda – dan bagaimana untuk melakukannya

Bleach atau pra-merawat?

  • Memperbaiki kotoran adalah cara yang baik untuk memastikan kesan kecil dikeluarkan.
  • Untuk noda yang lebih besar, atau memulihkan lembaran kencing, peluntur klorin atau warna yang selamat berfungsi dengan baik.

BERKAITAN: 9 petua untuk bilik tidur yang lebih sihat

Adakah terdapat cara yang betul untuk menambah detergen ke mesin basuh?

  • Jika mesin anda mempunyai dispenser detergen, ikut saranan pengilang mesin untuk setiap jenis detergen. Sesetengah dispenser hanya boleh berfungsi dengan detergen cecair, atau anda mungkin perlu menyesuaikan atau mengeluarkan dispenser apabila menggunakan detergen serbuk.
  • Untuk mesin tanpa dispenser, tambah detergen ke drum mesin basuh sebelum menambah beban anda.
  • Jika anda menggunakan polong detergen, ikut saran pengeluar untuk mesin basuh dan detergen. Tidak mungkin aliran air yang mencukupi di dispenser untuk sepenuhnya larut pod, dalam hal ini, anda harus meletakkannya di drum mesin basuh sebelum menambah lembaran.

BERKAITAN: Berapa kerapkah anda membasuh tuala mandi? Jawapannya ialah…

Pengeringan

  • Penting untuk mengikuti suhu pengering yang dicadangkan pada label penjagaan. Suhu pengeringan yang tinggi menyebabkan berkerut, menyusut dan mengering, yang melemahkan serat. Zeitler mencadangkan pengeringan pada tetapan “kurang kering” atau “amaran lembap” untuk mengelakkan masalah ini. Ia juga memberi anda peluang untuk memeriksa sama ada helaian perlu dicabut dan dibuang balik.
  • Untuk menyimpan lembaran pengeringan secara merata, buangkan bulu atau bola pengering getah, atau gunakan beberapa bola tenis yang terikat di kait kapas.
  • Ingin pergi hijau? Lembaran pengeringan di luar rumah memberi mereka bau yang bagus dan segar serta menjimatkan tenaga. Walau bagaimanapun, lembaran kering, bagaimanapun, mempunyai rasa kasar. Untuk melembutkan kain sedikit selepas pengeringan baris, buang lembaran ke dalam pengering selama beberapa minit.

Artikel ini pada asalnya diterbitkan pada 21 Oktober 2015 di TODAY.com.

Vakum cuka = ​​pembersihan sihir untuk perkakas rumah

Jul.30.201504:29