Berapa kerap anda perlu membersihkan lantai anda – dan cara yang betul untuk melakukannya

Jika anda suka lantai yang bersih, tetapi benci kerja mengepel, TODAY Home di sini untuk membantu.

Bukankah anda suka menyapu seperti pro? Kami meminta pakar pembersihan No. 1, Don Aslett, untuk bantuan. Dengan sebuah syarikat yang membersihkan berjuta-juta kaki persegi pada suatu malam, dia telah melangkah ke sains.

Bagaimana often should you mop?
Shutterstock

Mulailah dengan mop yang betul

Apabila Aslett pertama kali masuk ke dalam perniagaan, alat-alat kegemarannya untuk mengepelkannya ialah penyepit tali dan baldi. Selama bertahun-tahun, itulah bagaimana Aslett dan pekerjanya membersihkan lantai. Malah, jika bukan untuk penemuan satu item, dia mungkin masih menggunakan tali rentetan hari ini.

Sejak penciptaan microfiber, dengan serat seribu ditambah setiap inci persegi, Aslett telah mengubah gayanya. Dia kini menggunakan mop yang mempunyai pad microfiber yang boleh diguna semula bukannya tali.

“Saya tidak menemui apa-apa yang membersihkan lebih baik daripada pad pad microfiber,” kata Aslett ke TODAY Home. Malah, dia kini menjualnya melalui QVC. “Ia memungut kotoran dengan cepat dan mudah dan melakukan kerja tanpa ember besar.” Pilihan mop mikrofiber lain termasuk mop spin O Cedar dan dua baldi.

EasyWring Microfiber Spin Mop

Editor hari, penulis dan pakar TODAY berhati-hati untuk mengesyorkan barang yang kami suka dan berharap anda akan menikmati! Hanya supaya anda tahu, HARI INI mempunyai hubungan afiliasi. Oleh itu, sementara setiap produk dipilih secara berasingan, jika anda membeli sesuatu melalui pautan kami, kami dapat memperoleh sedikit hasil.

EasyWring Microfiber Spin Mop

$ 30Amazon

Pastikan anda menggunakan pad microfiber yang paling sesuai untuk setiap jenis lantai, tambahnya. Kayu keras dan laminasi bersih dengan mudah dengan mikrofiber gelung pendek, sementara lantai jubin memerlukan serat yang lebih lama – atau “mi”, sebagaimana Aslett menerangkannya – untuk menjangkau ke dalam grout.

Cari penyelesaian pembersihan yang betul

  • Untuk tali mak:

Aslett mengesyorkan penyelesaian pembersihan mudah: muncung cepat pencuci piring dalam baldi air. “Detergen pinggan dibuat untuk memotong gris dan kotoran. Jangan gunakan terlalu banyak atau lantai akan membosankan. “

  • Untuk mop pad microfiber:

Bahagian terbaik tentang membersihkan dengan microfiber adalah bahawa anda hanya memerlukan air kosong dan sejumlah kecil penyelesaian pembersihan kegemaran anda. Ini menjimatkan wang.

Berapa kerap anda perlu sap?

Untuk meletakkannya dengan mudah, mop apabila lantai kelihatan kotor. Untuk isi rumah kecil, ini mungkin setiap minggu lain; untuk isi rumah dengan anak-anak dan haiwan, ia mungkin sekali seminggu atau lebih. Aslett mencadangkan menggunakan tikar pintu di pintu masuk untuk memastikan lantai lebih bersih lebih lama. Masuk akal!

Cara membersihkan lantai dan membersihkan rumah lebih cepat dan cekap

17.17.201704:33

Dapatkan penyental

Mulakan dengan lantai yang disapu dengan baik, disumbat atau debu. Jika tidak, anda akan menolak makanan, kelinci debu dan siapa yang tahu apa lagi di sekeliling bilik.

  • Kaedah penyerap tali:

Untuk lantai ringan yang kotor, mengelap hanya sekali dengan mop basah boleh melakukan kerja. Untuk lantai yang sangat kotor, anda perlu memasak dua kali. Kali pertama, basah seluruh lantai (jangan banjir itu, hanya dapatkannya dengan baik dan basah). Ini akan melonggarkan kotoran dan goo melekit. Mop mengelilingi tepi dahulu, kemudian bergerak ke tengah-tengah lantai, menggunakan tumpang tindih, angka-lapan pukulan. Apabila satu sisi mop menjadi kotor, putar mop ke bahagian yang bersih. Apabila kedua-dua belah adalah kotor, basuh mop di baldi; jika tidak, anda akan menyebarkan kotoran di sekelilingnya daripada membuangnya. Jika ada tanah yang keras kepala, keluarkannya dengan penggosok sebelum membilas.

Untuk membilas, pergi ke atas lantai dengan mop yang dilembapkan dengan air bersih. Bilas kerap dan jangan biarkan air membilas terlalu kotor.

Petua Pro: Letakkan seperempat di bahagian bawah baldi. Apabila anda tidak lagi dapat melihat suku, sudah tiba masanya untuk menukar air.

  • Kaedah pad microfiber

Basahkan pad microfiber dan wring it dengan baik. Untuk melampirkannya ke kepala mop, jatuhkannya di atas lantai dengan bahagian microfiber ke bawah; letakkan kepala mop di atas pad. Pad padat dengan cepat ke kepala mop kerana cangkuk dan gelung seperti Velcro. Sekarang anda sudah bersedia untuk mengepel.

Menggunakan botol semburan, semburkan bahagian kecil lantai dengan penyelesaian pembersihan, dan mop. Apabila pad bermula meninggalkan jejak kotoran, sudah tiba masanya untuk membilasnya di dalam sink. Setiap pad biasanya perlu membersihkan kira-kira 500 kaki persegi sebelum perlu dibasuh, bergantung kepada apa yang ada di atas lantai. Residu lekit mungkin memerlukan pembilasan yang lebih kerap. Mop dalam corak yang bertindih ke belakang dan sebagainya. Itu sahaja. Lap, bilas pad, ulangi. Tiada baldi, tidak ada yang perlu diperiksa.

Untuk lebih banyak petua pembersihan, periksa artikel kami mengenai 9 orang yang perlu untuk membuat pembersihan lebih mudah.

Artikel ini pada asalnya diterbitkan pada 20 Julai 2017 di TODAY.com.