Bagaimana untuk mengeluarkan kotoran berry dari apa-apa dan segala-galanya

Mereka merasakan seperti syurga tetapi beri boleh meninggalkan satu heck dari noda. Sama ada dari blueberries, beri hitam, strawberi atau mana-mana buah beri lain yang anda pilih, peraturan kardinal adalah untuk mengatasi noda yang ASAP itu. Dan kemudian ikuti penyelesaian bijak ini dari kebersihan pembersihan kami.

Bagaimana untuk mengeluarkan kotoran beri dari …

…pakaian

Dan Miller, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Penjagaan Garment Mulberry, menawarkan beberapa cadangan untuk menghilangkan kesan beri ketika mereka mendarat di atas pakaian.

Tahap 1: Jus lemon atau cuka

“Berry noda berasaskan tumbuhan dan boleh dipecah (aka dirawat terlebih dahulu) dengan asid seperti jus lemon dan cuka,” kata Miller.

  1. Pra-merawat noda dengan jus lemon atau cuka dan biarkan ia duduk selama lima minit. (Jika anda berada di sebuah restoran, minta sebiji lemon dan mulailah pra-merawatnya di tempat.) Ia juga boleh membantu membersihkan noda dengan berus kecil atau berus gigi.
  2. Selepas lima minit, bilas kotoran dengan air untuk memastikan bahawa asid tidak merosakkan pakaian. Dalam kebanyakan kes, pra-rawatan ini akan melonggarkan noda.
  3. Gosok kawasan yang bernoda dengan detergen, kemudian basuh tangan atau tangan seperti biasa dengan detergen kegemaran anda. Sekiranya artikel itu tidak boleh dibasuh, bawa ke pembersih kering.

Semak penggunaan mengejutkan ini untuk cuka

Apr.10.201700:52

Tahap 2: Penghapus noda berasaskan enzim

Jika jus atau cuka lemon tidak dapat menghilangkan noda, langkah seterusnya adalah untuk merawat item tersebut dengan penghilang noda berasaskan enzim, mencadangkan Miller. Enzim adalah asid amino secara semulajadi yang memecah komponen asas kotoran. Enzim yang berbeza bekerja pada pelbagai jenis noda, jadi dalam hal kesan berasaskan tumbuhan seperti beri, penghilang noda dengan pektinase adalah cara untuk pergi.

  1. Selepas memerah jus lemon atau cuka dari pakaian, semburkan noda dengan treater nasi berasaskan enzim seperti Zout atau Puracy.
  2. Benarkan 15 minit untuk enzim berfungsi.
  3. Mesin basuh pakaian seperti biasa – dalam air panas untuk putih dan sejuk untuk warna. Atau bawa ke pembersih kering jika teg menentukan.

Tahap 3: Pembebasan oksigen

“Sekiranya kekotoran itu berterusan, pilihan terakhir anda adalah menggunakan peluntur oksigen, seperti 3% hidrogen peroksida atau peluntur klorin,” mengesyorkan Miller. “Pemutihan hidrogen peroksida seperti OxiClean dan Clorox 2 adalah selamat pada kebanyakan warna tetapi klorin mempunyai kekuatan pembuang noda yang lebih kuat, jadi lebih baik pada kulit putih. Oleh kerana kedua-duanya boleh menyebabkan kehilangan warna, ujian terlebih dahulu pada bahagian pakaian yang tidak mencolok. “

Juga, untuk mengelakkan kerosakan pada serat, jangan benarkan mana-mana produk pelunturan ini untuk duduk di atas pakaian selama lebih dari satu minit sebelum disiram dengan air. Jika anda memilih untuk memecahkan pakaian di dalam basuh, tambah peluntur biasa melalui dispenser peluntur dan tidak terus ke pakaian.

5 kegunaan yang tidak dijangka untuk limau

Feb.10.201701:08

… permaidani

“Anda perlu berhati-hati dengan yang ini,” memberi amaran kepada pembersihan permaidani pro Dean Carter, Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas Pemulihan Karpet Carter di El Dorado Hills, California. Dia juga menghangatkan bahawa apa-apa karpet sutera atau bulu perlu dibersihkan oleh seorang profesional.

“Rendamkan jus berry sebanyak mungkin tanpa menyebarkan atau menolaknya lebih mendalam ke dalam serat atau sokongan.” Untuk melakukan ini dengan berkesan, Carter mengesyorkan memerah dan memutarkan gentian permaidani semasa anda mengangkatnya ke atas.

Seterusnya, semburan jus lemon sederhana ke kawasan yang berkepanjangan, menyerap sebanyak mungkin cecair tanpa menggosok. Gunakan kaedah pemerasan / twist / lift. Kemudian bebas semburan atau span larutan 1 sudu makan sabun kepada 1 cawan air. Benarkan produk berfungsi selama beberapa minit. Blotkan campuran lemon-detergen dengan tuala kapas putih, menggunakan gerakan peregangan / twist / angkat yang sama seperti sebelumnya. Pindah ke bahagian baru tuala sebagai pemindahan noda ke atasnya. Ulangi apa yang diperlukan.

Setelah noda dihapuskan, letakkan tuala bersih di atas kawasan itu dan tetapkan sesuatu yang berat (kira-kira beberapa paun) ke tuala selama 30 minit atau lebih untuk menyerap kelembapan yang tinggal. Dab kawasan itu dengan air yang jernih untuk membersihkan detergen yang tinggal. Pecah kering.

Sekiranya noda masih kelihatan, cubalah 3 peratus hidrogen peroksida, mencadangkan Jack White, naib presiden perkhidmatan teknikal untuk perkhidmatan pemulihan Rainbow International, tetapi ujian pertama di tempat yang tidak mencukupi. Sekiranya tidak ada warna, lepaskan peroksida ke noda dengan kain putih bersih. Benarkan peroksida berfungsi selama satu minit atau lebih, kemudian bilas dari permaidani dengan menanggalkan kain yang telah dilembapkan dengan air. Blot kering.

3 cara mudah untuk membersihkan papan pemotong anda

21.1.201700:48

Pembersih permaidani komersial

Jika anda memilih produk pembersih karpet yang disediakan secara komersil, White mencadangkan yang berikut:

  • Pastikan ia mempunyai kelulusan yang disahkan oleh CRI.
  • Uji pembersih pada bahagian luar permaidani (atau sekerap karpet lama) untuk mengetahui sama ada ia menyebabkan kerosakan apa-apa.
  • Jangan terlalu menggunakan produk. Sapukan sejumlah kecil pembersih kepada noda, bekerja dari tepi luar ke pusat.
  • Blot, jangan gosok.
  • Ulangi sehingga noda hilang.
  • Blot ringan dengan air bersih untuk mengeluarkan produk pembersihan sisa.

… upholsteri

Putih menawarkan beberapa tips untuk membersihkan kesan beri dari upholstery. Beliau juga mencadangkan bahawa upholstery sutera, vintaj atau antik harus dibersihkan secara profesional.

Buang apa-apa baki yang tinggal menggunakan vakum atau tuala. Periksa label penjagaan terlebih dahulu. Jika pembersihan berasaskan air dibenarkan, gunakan sedikit detergen yang dicampur dengan air ke kain putih dan bekerja dengan perlahan, bermula di pinggir luar noda dan bergerak ke arah pusat. Blot, jangan gosok. Anda mungkin perlu melakukan ini beberapa kali untuk menghapuskan noda. Setelah noda hilang, bungkus kawasan itu dengan air bersih untuk mengeluarkan detergen yang tinggal; jika tidak, ia akan menarik kotoran.

Sekiranya noda kekal, anda boleh cuba mengeluarkannya dengan menggunakan 3% hidrogen peroksida. Benarkan peroksida berfungsi seminit, kemudian catatkan kawasan tersebut dengan air yang jelas untuk mengeluarkan peroksida residual.

Jika noda masih ada, hubungi seorang profesional untuk mendapatkan bantuan.