Apakah ‘niksen’? Bagaimana amalan Belanda ini dapat membantu anda melegakan tekanan

Kami hidup dalam suasana yang mundur, jadual sosial sibuk “gila” dan katalog filem, buku dan rancangan TV yang tidak berkesudahan yang boleh membuatkan kami terhibur semasa downtime berharga kami.

Kadang-kadang rasanya seolah-olah kita diprogramkan untuk melakukan sesuatu setiap saat sepanjang hari. Walaupun hanya menunggu lif, sukar untuk tidak memeriksa Facebook atau teks ahli keluarga tentang apa untuk makan malam.

Tetapi ada konsep Belanda yang dipanggil “niksen” – seni tidak melakukan apa-apa – dan ia mendapat populariti sebagai amalan melegakan tekanan terima kasih kepada artikel yang menggembirakan tentangnya untuk majalah Woolly.

Pensive woman looking through window with feet up on desk in sunny home office
Getty Images

Carolien Hamming, pengarah urusan CSR Centrum, pusat latihan tekanan dan pembakaran di Belanda, menjelaskan bahawa perkataan niksen sebenarnya mempunyai konotasi negatif kepadanya pada abad ke-20.

“Niksen adalah rakan sejawat ‘membuat diri anda berguna,'” katanya kepada Home TODAY. “Niksen dilihat sebagai kebiasaan buruk, mungkin juga dosa.”

Namun dalam tempoh 10 tahun yang lalu, ketika orang semakin tertekan dan dibakar, konsep itu dianggap lebih positif. Idea? “Anda tidak berbuat apa-apa untuk menjaga diri anda sihat,” jelas Hamming.

Niksen bukan sahaja memberi anda tenaga baru dan membantu anda kekal seimbang tetapi juga dapat meningkatkan kualiti tidur anda, katanya.

“Saya menasihati niksen selama beberapa minit setiap jam semasa bekerja dan sekurang-kurangnya satu jam pada hari anda,” kata Hamming. “Adalah baik untuk produktiviti anda, anda akan menjadi lebih kreatif dan anda akan kekal sebagai rakan kongsi yang lebih baik, bapa / ibu dan rakan.”

Ketahui tentang ‘hygge,’ trend kualiti hidup dari Denmark

Mac.10.201703:29

Melakukan apa-apa kedengarannya mudah, tetapi apabila anda sentiasa disapu dengan isyarat, ia mungkin kelihatan tidak selesa dengan adil duduk. Tetapi Hamming mengatakan itu tepat mengapa anda perlu melakukannya.

“Terutama apabila merasa tidak selesa, anda memerlukan lebih banyak niksen,” katanya. “Jangan merasa bersalah. Orang-orang cenderung untuk memanjakan diri tanpa menyedarinya. Itulah sebabnya kita perlu niksen secara tetap. “

Loading...