Adakah anda perlu mencuci pakaian baru sebelum anda memakainya? Inilah keputusannya

HARI INI Favorite

Pakaian itu kelihatan sempurna dari rak, dan kemeja baju bawah tajam tidak akan menjadi lebih cerah atau lebih putih daripada saat anda membelinya. Begitu juga sangat perlu untuk pergi ke semua masalah mencuci pakaian baru sebelum memakainya untuk pertama kalinya?

Sekiranya anda mencuci pakaian baru sebelum memakainya?

19.1.201501:29

Jawapannya bergantung kepada bagaimana perasaan anda mengenai ruam, serangga dan penyakit.

Ya, menurut Donald Belsito, seorang profesor dermatologi di Pusat Perubatan Columbia University, pakaian yang kelihatan bersih itu tidak begitu bersih setelah semua.

Belsito, yang bercakap kepada The Wall Street Journal tentang risiko, menyatakan bahawa pewarna dan resin formaldehida dapat mencetuskan kerengsaan kulit dalam beberapa atau reaksi alergen yang melanda pada orang lain. Tetapi mereka jauh dari satu-satunya risiko.

“Saya telah melihat kes-kes kutu yang mungkin disebarkan daripada cuba di kedai, dan ada penyakit berjangkit tertentu yang boleh disalurkan melalui pakaian,” jelasnya. “Penyakit lain yang saya lihat dari pakaian adalah kudis.”

Sekiranya you wash new clothes before you wear them?
IgorAleks / Shutterstock

Bilik persalinan bukan satu-satunya tempat di mana almari pakaian anda akan dihubungkan dengan orang lain. Dari orang-orang yang mengeluarkan pakaian itu, kepada mereka yang menghantarnya dan orang lain yang menyimpan rak, tidak ada yang mengatakan berapa banyak tangan (dan bahagian-bahagian lain) menyentuh semuanya.

Jika itu, bersama-sama dengan amaran Belsito yang mengatakan bahawa “jamur boleh bertahan seketika,” tidak mencukupi untuk membuat anda ingin membasuh barang-barang baru sebelum memakainya, mungkin ia perlu membuat anda mencuci dua kali – itulah yang doktor tidak.

3 mitos dobi dibantah

Apr.22.201501:27

“Dari segi kebersihan, ia adalah perkara yang sangat baik untuk dilakukan,” katanya kepada Journal. “Menjadi ahli dermatologi, saya telah melihat beberapa contoh yang aneh, jadi saya tidak mengambil sebarang peluang.”

Ikut Ree Hines di Google+. Artikel ini pada asalnya diterbitkan pada 19 Mei 2015.