6 cara yang betul untuk mengucapkan terima kasih (dalam nota)

Ini mungkin musim memberi … tapi jangan lupa juga musim mengucapkan terima kasih. Salah satu cara yang paling mengujakan untuk mengucapkan terima kasih sedang diketepikan dengan kemudahan e-mel. Sebenarnya saya fikir kita semua boleh mengatakan bahawa menghantar nota bertulis tangan adalah bentuk ucapan terima kasih yang paling tulus. Editor gaya hidup TODAY Elizabeth Mayhew alamat dalam enam cara bagaimana menulis tulisan tangan yang sempurna terima kasih ambil perhatian:

Tidak ada soalan bahawa nota terima kasih telah menjadi jalan pita 8-trek – ia adalah peninggalan masa berlalu. Semakin banyak orang bergantung kepada telefon bimbit, e-mel, dan mesej teks untuk berkomunikasi dan mengakui penghargaan mereka – ini tidak dapat diterima sepenuhnya. Terima kasih nota perlu mengambil sedikit masa dan pemikiran. Setelah semua tidak pemberi hadiah menghabiskan lebih dari beberapa minit membeli hadiah untuk anda? Jangan meremehkan kuasa ucapan terima kasih bertulis tangan yang betul. Perbuatan duduk dengan pena di tangan (itu betul PEN) dan menulis nota syukur yang berterus-terang bukan hanya akan membuat penerima merasa baik, tetapi ia juga akan membuat anda merasa baik.

terima kasih-nota-hari ini-160304
Kesan retro dan imej tona tangan seorang wanita menulis nota dengan pena mata air pada buku nota. Konsep motivasi dengan teks tulisan tangan TERIMA KASIH; Shutterstock ID 359823902; PO: hari iniShutterstock / Constantin Stanci

BERKAITAN: Pintar atau kurang? Pengantin perempuan yang sibuk menyewa janji perkahwinan, nota terima kasih

Satu nota terima kasih harus ditulis untuk hadiah semua jenis termasuk percutian, perkahwinan, hari jadi, mandi, dan kelahiran. Hospitality, makan malam, atau pihak juga harus diakui.

Wawancara kerja, rujukan, dan rujukan juga memerlukan ucapan terima kasih yang tepat, seperti ucapan takziah dan tindakan kebaikan atau kemurahan hati yang lain. Dua laman web yang menawarkan stesen yang benar-benar bagus adalah: Smythson.com andCrane.com.

Melabur dalam kad nota mudah, bukan kertas alat tulis (ini secara tradisinya dianggap lebih formal dan harus dirizabkan untuk nota nota, cadangan, dan surat-menyurat perniagaan). Nota kad dengan monogram atau ikon adalah baik, tetapi elakkan kad yang terlalu bergaya; tumpuan harus di tulis lebih daripada reka bentuk kertas. Tulis dalam dakwat biru atau hitam (saya kadang-kadang menggunakan coklat coklat) dan tidak pernah – walaupun anda mempunyai tulisan tangan gores ayam – tidak pernah mencetak nota terima kasih dari komputer anda. Pastikan anda bertindak tepat pada masanya dan tulis nota secepat mungkin. Saya dapati lebih lama anda menunggu lebih sukar untuk mendapatkan nota yang ditulis. Saya cuba mengamalkan apa yang saya beritakan kepada anak-anak saya: anda tidak boleh menggunakan, memakai, makan, atau minum hadiah sehingga nota terima kasih di dalam surat. Bahawa dikatakan, nota lewat terima kasih lebih baik daripada tidak menghantar satu sama lain.

BERKAITAN: 5 perkara penting untuk menulis nota terima kasih

Jadi sekarang anda tahu kapan, untuk siapa dan tinta warna digunakan, mari kita tulis! Ikut petua ini:

1. Mengakui pemberi

  • Selain daripada memulakan nota anda “Dear Paman Robert”, anda harus menyebut betapa bersyukur anda untuk usaha dan kemurahan hati pemberi.
  • “Dear Paman Robert, Anda selalu kelihatan seperti apa yang saya perlukan!”

2. Pastikan ia mudah dan khusus

  • Jangan terlalu berbunga atau umum dengan prosa anda. Mengakui hadiah secara langsung dengan mengatakan “terima kasih banyak untuk ______.” Adalah baik untuk menyatakan lebih awal tentang apa yang anda berterima kasih kepada seseorang dengan cara itu anda menyambung hadiah dengan pemberi.
  • Sekiranya anda diberikan wang, jangan tulis jumlah yang tepat dan sebaliknya tulis “terima kasih atas cek itu.”
  • “Terima kasih banyak untuk sweater merah baru.”

3. Bincangkan penggunaan

  • Biar pemberi tahu bagaimana anda akan menggunakan hadiah itu dan mengatakan sesuatu yang baik tentang bagaimana hadiah itu memberi kesan kepada hidup anda.
  • Sekiranya anda suka hadiah maka ini mudah dilakukan, tetapi jika anda membencinya maka cuba mencari beberapa atribut penebusan yang boleh anda sebutkan – jangan pergi ke laut.
  • Jika anda diberikan wang maka beritahu pemberi bagaimana anda merancang untuk menggunakannya.
  • “Warna ini sangat ceria dan ia akan membuatkan saya panas pada musim sejuk ini.”

4. Pautan ke masa

  • Anda harus selalu menamatkan nota dengan menyebut melihat pemberi pada masa lalu atau masa depan.
  • Contohnya, “Sangat bagus untuk bertemu dengan anda malam yang lain pada waktu makan malam. Saya harap kita dapat melakukannya sekali lagi! “Ini akan menghubungkan pemberi kepada anda dan mengakui hubungan masa lalu, sekarang, dan masa depan anda.
  • “Saya suka melihat anda pada Krismas dan saya tidak sabar untuk melawat kami musim bunga ini.”

5. Jangan blab

  • Terima kasih nota bertujuan untuk menunjukkan penghargaan anda untuk kebaikan orang lain.
  • Mereka bukanlah tempat untuk membincangkan apa yang berlaku anda hidup – simpan untuk e-mel atau panggilan telefon.

6. Berakhir dengan cinta

  • Atau tamatkan apa-apa salam yang anda rasa selesa tetapi pastikan anda menandatangani nota dengan jelas. Tiada apa-apa yang lebih buruk daripada mendapat nota dan tidak mengetahui siapa dia.
  • “Dengan cinta dan hasrat terbaik, Nama”

Petua lain:

  • Apabila anda menerima hadiah daripada beberapa pemberi, anda mesti menulis kepada setiap orang secara berasingan, kecuali sudah tentu hadiah itu berasal dari keluarga atau kumpulan kolektif rakan sekerja. Dalam kes itu, anda boleh menangani pemberi secara bersama dan meminta nota anda diedarkan atau dihantar.
  • Kadang-kadang nota terima kasih tidak mencukupi. Sekiranya seorang kawan pergi keluar dari jalannya untuk anda atau rakan-rakan menjemput anda untuk menjadi penjaga rumah mereka untuk hujung minggu, maka anda perlu lebih daripada nota.

Artikel ini pada asalnya diterbitkan pada 7 Disember 2007 di TODAY.com.

Nota terima kasih yang betul sekarang memerlukan dua langkah

19.1.201500:59