5 kacau kami membersihkan cara yang salah

Satu-satunya perkara yang lebih teruk daripada membuat kekacauan adalah membuat yang lebih besar ketika anda mencuba dan membersihkannya.

Sebagai contoh, anak kecil anda memecahkan Play-Doh ke dalam permaidani dan dalam usaha anda untuk mengeluarkannya, anda hanya menciumnya di seluruh tempat. Atau anda cuba menggosok wain keluar dari sofa anda dan ia hanya menjadikannya lebih teruk lagi. Editor BuzzFeed Erin Phraner dihentikan oleh HARI INI untuk memastikan anda benar-benar membersihkan kerusuhan umum ini dan yang lain – bukannya menjadikannya lebih buruk!

Simpan pakaian dan permaidani anda! Bagaimana untuk mengelakkan kesilapan pembersihan biasa

19.16.201703:17

1. Simpan perabot kayu dari krayon.

Kesalahan: Anak anda mendapat artistik di atas meja kayu, menutupnya dengan krayon, dan anda merampas permukaan yang bersih untuk mengeluarkannya.

Menetapkan: Campurkan deterjen pencuci piring dalam air suam, kemudian gunakan span dan bekerja dalam gerakan bulat di permukaan kayu. Anda mungkin terpaksa bekerja dengannya sebentar, jadi bersabarlah. Ia berfungsi!

2. Menyelamatkan karpet anda dari Play-Doh.

Kesalahan: Anak anda mendapat Play-Doh tersenyum ke karpet anda dan anda cuba mengeluarkannya dengan kain basah.

Menetapkan: JANGAN menggunakan air panas atau penyelesaian pembersihan apa-apa jenis. Untuk menghilangkan Play-Doh dari karpet atau kain, biarkan ia kering sepenuhnya, kemudian lepas dengan berus kaku. Ia mungkin perlu untuk membersihkan vakum atau mencuci dengan sabun lembut dan air sejuk. Anda mungkin perlu mengulangi proses itu untuk menghapus sepenuhnya Play-Doh.

BERKAITAN: 15 perkara yang anda tidak boleh menghidupkan tandas

3. Buat noda wain di permaidani anda hilang.

Kesalahan: Anda telah menumpahkan wain di sofa anda dan anda cuba menggosoknya.

Menetapkan: Dab atau sebotol seberapa banyak wain tumpahan yang mungkin dengan kain kering. (Jangan gosok!) Campurkan cecair dan hidrogen peroksida dengan menggunakan nisbah 1: 2 atau 1: 3 (sabun untuk peroksida) untuk membuat penyelesaian pembersihan. Dip kain ke dalam larutan dan pasangkan kain itu. Biarkan ia duduk seketika dan kemudian ulangi, menambah lebih banyak penyelesaian ke kawasan itu sehingga noda itu larut. Jilat seluruh kawasan dengan air sejuk supaya tidak ada cincin dan kekotoran kering.

4. Simpan kasut anda.

Kesalahan: Membersihkan kotor, butir air pada akhir musim sejuk.

Menetapkan: Beri mereka lagu-lagu pantas sekali setiap minggu menggunakan kulit pisang. Seperti kulit sebenar, kulit perlu dikekalkan dan dilindungi. Membina noda atau kotoran air yang mengeraskan dari masa ke masa akan melakukan kerosakan sebenar, memberi kesan kepada tekstur, warna dan kualiti kulit.

BERKAITAN: Kesilapan 3 perkara yang anda buat semasa membersihkan lantai – dan bagaimana untuk memperbaikinya

5. Bersihkan cermin mata.

Kesalahan: Menggunakan tingkap atau pembersih kaca pada kanta gelas anda.

Menetapkan: Basuh dengan sabun pinggan di bawah air suam. Bahan kimia yang keras tidak direka untuk digunakan pada kaca mata dan boleh memusnahkan salutan pelindung pada kanta gelas.