Green Day-sangeren deler oppriktig uttalelse etter dødelig stunt: “Vi er hjertebrukte”

Billie Joe Armstrong vil at fansen skal vite at han og hans Green Day-bandkamerater er “heartbroken” over den tragiske døden til en akrobat på deres Madrid-konsert.

Armstrong, 45, tok på Facebook for å forklare at Green Day-medlemmene var uvitende luftfartskunstneren Pedro Aunion Monroy dyttet til sin død shorty før det legendariske punkbandet tok scenen på Madras Mad Cool Festival på fredag.

“Vi er så triste for Pedro og hans familie, og vi ber for dem i denne tiden av sorg. Jeg kan ikke forestille meg hvor mye lidelse venner og familie går gjennom,” skrev den tidligere “Voice” mentoren.

Monroy, 42, var underholdende mengden i mellom musikalske sett på den gigantiske festivalen. Under utførelse i en stor boks holdt i luften med en kran, fungerte det London-baserte akrobatutstyret feil. Tusenvis av konsertboere så på som Monroy plummeted 100 fot. Han døde kort tid etter at nødhjelpere ankom.

Billie Joe Armstrong
Green Day frontman Billie Joe Armstrong utfører på scenen under Mad Cool Festival i Madrid.Kiko Huesca / EPA

Etter en kort sikkerhetsforsinkelse tok bandet scenen en halv time senere, uten å vite noe om det dødelige fallet.

“Green Day hørte ikke om ulykken før vår show var over,” forklarte Armstrong, og la til at bandmedlemmer ikke var klar over at en akrobat hadde opptatt i det hele tatt. “Disse festivaler er store. Det skjer så mange ting på samme tid.”

Grønn dag ga det hele på scenen i to og en halv time, sa sangeren.

“Dette skulle være det siste showet på vår europeiske turné, og vi var alle så glade for å spille våre hjerter en gang,” sa han. “Alt virket normalt. Publikum og fansen hadde det bra.”

Imidlertid ble vi fortalt at “vi ble fortalt de sjokkerende nyhetene om Pedro. Alle av oss var i vantro,” sa Armstrong.

Hadde bandet kjent om den grusomme ulykken, sa Armstrong, “vi hadde sannsynligvis ikke spilt i det hele tatt.”

“Vi er ikke hjerteløse mennesker. Sikkerhet og velvære på noen av våre konserter kommer helt og fremst først. Det som skjedde med Pedro, er utenkelig”, sa Armstrong.

“Nok en gang er vi hjerteskjorte for sine venner og familie, og vi er også sjokkert og hjertebrudd for alle som måtte være vitne til denne tragedien.”