Untuk Hari St Patrick, wain dengan semangat Ireland

Hari St Patrick tiba tidak lama lagi, masa untuk bersulang nasib orang Ireland dan kegembiraan warisan Celtic dengan segelas … wain.

Dan mengapa tidak? Benar, Ireland mempunyai reputasi untuk menghargai pintunya yang betul atau dram wiski. Tetapi emigran Ireland telah memainkan peranan penting dalam perdagangan wain dunia sejak awal 1700-an, beberapa dekad sebelum Arthur Guinness muda menandatangani pajakan di kilang bir Dublin tertentu.

“Nama dan label mereka menjadi sinonim dengan wain yang baik di seluruh dunia,” kata Ted Murphy, pengarang “A Kingdom of Wine” (OnStream), sejarah hubungan Ireland dengan wain yang diterbitkan tahun lalu. “Ia satu pencapaian yang luar biasa.”

Hubungan ini boleh didapati di mana-mana wain anggur yang ditanam, dari utara Perancis ke Amerika Selatan. Pabrik anggur California yang dihormati seperti Chateau Montelena dan Murphy-Goode mendakwa hubungan dengan Ibu Ireland, seperti juga beberapa ahli perniagaan dan ladang anggur yang paling terkenal di Bordeaux. Sekurang-kurangnya 14 orang chateaus di sana dinamakan untuk orang Ireland, termasuk sifat-sifat lama seperti Lynch-Bages, yang diasaskan oleh Michel Lynch, keturunan kelahiran Perancis dari Lynches of Galway. Hubungan wain mereka bermula pada abad ke-14.

“Anda pergi ke kilang anggur itu dan ada gambar Lynches dari Ireland,” kata Kingsley Aikins, presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif American Ireland Fund di Boston. “Anda akan kembali beratus-ratus tahun dengan perkara ini.”

Hubungan yang didokumentasikan dengan baik ini telah mengilhami persaudaraan tidak rasmi dari pembuat anggur Ireland yang dikenali sebagai Geese Wain atau Winegeese – lengkap dengan perintahnya yang berpangkalan di Ireland, yang ditubuhkan pada tahun 1997, dan sebuah muzium di County Cork. Persatuan Aikins menjalankan rakan Amerika, Persatuan WineGeese (keanggotaan bermula pada $ 1,000) yang acaranya meraikan peranan Ireland dalam wain yang halus.

Meninggalkan EropahGeese Wain mendengarkan dari Geese Liar, warga Ireland yang meninggalkan tanah air mereka selepas Pertempuran Boyne pada tahun 1690 dan menetap di seluruh Eropah, sering berkhidmat di tentera benua. Sesetengah yang mendarat di seberang air memalingkan pandangan mereka kepada perdagangan wain yang semakin berkembang – terutamanya di jalan-jalan keusahawanan di Bordeaux, di mana seawal tahun 1725 mereka mendapati pelanggan yang sanggup di kalangan mereka yang tinggal di rumah mereka. Murphy menganggarkan bahawa pada 1739-40, Ireland mengimport 4,400 ton wain merah Bordeaux, empat kali apa yang dibawa oleh Inggeris yang menghidangkan wain.

“Ireland telah minum lebih banyak klar daripada England,” katanya. “Sebenarnya, kami minum lebih banyak klar daripada seluruh Kepulauan British yang disatukan.”

Senarai pencipta anggur wain Ireland mengagumkan. Di Perancis, senarai itu bukan sahaja termasuk Lynches, tetapi Mark Kirwan dari Galway, yang menubuhkan Chateau Kirwan di Margaux dan Bernard Phelan dari Tipperary, yang mengasaskan Chateau Phelan-Segur di St Estephe. (Phelan-Segur, seperti Kirwan dan Lynch-Bages, telah dijual kepada pemilik bukan Ireland.)

Terdapat juga keluarga Barton, yang akarnya Bordeaux merentang kembali ke 1725, ketika Thomas Barton, seperti banyak orang asing, mendirikan sebuah firma negosiasi di luar tembok kota. Cucu Hugh mengambil pasangan Perancis bernama Daniel Guestier dan membentuk Barton & Guestier, kini salah satu pengeksport wain terbesar di Perancis. Hugh kemudiannya membeli dua keramat dan melampirkan nama keluarga. Léoville-Barton dan Langoa-Barton sepatutnya dikenali ramai pengumpul wain.

Sama-sama berpengaruh adalah Richard Hennessy dari Cork, yang sangat kagum dengan negaranya dengan rumah kognac dia mengeksport dari Perancis bahawa keluarganya telah mendirikan penyulingannya sendiri. Kejayaan perniagaan cognac Hennessy bercakap untuk dirinya sendiri.

Senarai ini hanya selama ini di pantai ini. James Concannon, yang lahir di Kepulauan Aran, menetap di Lembah Livermore California pada tahun 1883, salah satu pelopor wain pertama di kawasan itu; keluarganya telah membuat wain di sana sejak itu. Bintang Napa seperti Mayacamas, Cakebread dan Flora Springs semua mendakwa hubungan Ireland. Mat Garretson dari Paso Robles ‘Garretson Wine Company melabelkan wainnya dengan nama-nama Irish, termasuk “Saothar” rosé (“kerja klasik” dalam bahasa Ireland) dan syrah yang disebut “The Craic” (“good times”). Di Oregon, penduduk asli Belfast, David O’Reilly menghiasi wain di bawah namanya sendiri dan juga label Owen Roe, penghormatan kepada Patriot Ireland abad ke-17 Owen Roe O’Neill.

Akar lamaPengeluaran Irlandia ke hemisfera selatan adalah cukup besar, itulah sebabnya anda akan menemui ladang anggur dengan hubungan Celtic di New Zealand, Afrika Selatan dan, paling banyak, Australia. Jim Barry, yang nenek moyangnya menetap di Lembah Clare, telah mendapat kemasyhuran dengan Armagh shiraz yang memenangi anugerahnya. Rantau Margaret River, di Australia barat daya, adalah rumah kepada Leeuwin Estate, mungkin salah satu ladang anggur paling jauh di dunia. Pengasas Denis Horgan bukan sahaja mendapat tangan winemaking dari Robert Mondavi, tetapi datuknya yang melarikan diri dari County Cork selepas kebuluran kentang, menjadi Perdana Menteri pertama Australia Barat pada tahun 1880-an.

Semua ini mungkin ada kaitan dengan beberapa akar yang sangat lama untuk wain di Ireland, yang meregangkan kembali dua millennia atau lebih. Keterangan mengenai peristiwa Celtic purba – termasuk, nota Murphy, tulisan St Patrick sendiri dari 433 A.D. – termasuk sebutan wain yang mencukupi.

Ketertarikannya telah kembali semula. Pengusaha Ireland Tony Ryan, pengasas Ryanair, membeli sebahagian daripada pertumbuhan kedua Bordeaux Chateau Lascombes pada tahun 2001, ahli perniagaan yang sama Lochlann Quinn membeli Chateau Fieuzal di rantau Graves. Setahun yang lalu, pengeksport Belfast Terry Cross membeli Chateau de la Ligne.

Dan wain sekali lagi mendapat sokongan melintasi Emerald Isle. Menurut Lembaga Pembangunan Wain Ireland, jualan wain meja melonjak dari 1.5 juta kes pada tahun 1990 kepada 7 juta pada tahun 2004, dengan anggur Australia menyumbang hampir satu perempat, sementara penggunaan bir telah jatuh.

Oleh itu, perjalanan Geese Wain telah datang dengan penuh: Diaspora orang Ireland yang setia yang tersebar di seluruh benua memberikan keseronokan minum kepada penduduk asal nenek moyang mereka.

“Kami menyedari bahawa orang Ireland jelas menghargai benda-benda halus dalam kehidupan,” kata Denis Horgan, “dan khususnya buah anggur.”

NOTA TESTINGIa tidak sukar untuk mencari wain dengan akar Irlandia. Lihatlah nama keluarga yang disenaraikan di winegeese.ie dan anda akan mendapati banyak pilihan. Berikut adalah lima pilihan yang mungkin anda pertimbangkan sebagai alternatif Hari St Patrick kepada semua bir hijau yang berair dan bodoh.

O’Reilly’s 2005 pinot gris Oregon ($ 13): Keluarga David O’Reilly berasal dari County Cavan, dan dengan wolfhound Ireland yang mengagumkan label wain eponimnya, sukar untuk terlepas hubungan Celtic. Vintage terkininya adalah pinot gris klasik Oregon, bulat dan segar, dengan rasa buah putih yang matang diimbangi oleh kecerahan di terasnya. Barisan harga O’Reilly juga termasuk chardonnay dan pinot noir, dan secara konsisten salah satu tawaran terbaik dari Oregon.

Abbey Vale 2004 “Vat 351” chardonnay Margaret River ($ 12, Import Aussie): Margaret River nampaknya menjadi magnet untuk pembuat anggur Ireland yang berafiliasi. Bill yang berpendidikan Ireland McKay dan isterinya Pam memulakan harta ini pada tahun 1975 sebelum menjualnya kepada pemilik Sweden semasa. Gaya yang tidak bercela ini adalah rumit dan mudah, dengan kulit anggur dan minerality yang ketara. Garisnya bersih dan menyenangkan, walaupun ia selesai sedikit panas.

Flora Springs 2004 chardonnay Napa Valley ($ 25): Keluarga Garvey bersama-sama memiliki kilang anggur Napa yang terkenal ini. Chardonnay perdana adalah contoh yang baik dari gaya California yang cerah dan berkrim, dengan aroma meringue dan melon lemon, dan kemasan lembut dan halus.

Leeuwin Estate 2001 “saudara kandung” shiraz ($ 20, Old Bridge Cellars): Pengasas Leeuwin Denis Horgan, CPA oleh latihan, mempunyai hubungan keluarga di County Cork. Shiraz ini, yang Horgans layak mendapat kredit kerana tidak tergesa-gesa ke pasaran, dipenuhi dengan nota rumit daging permainan masin dan buah brambly. Ia seimbang dan sebenarnya agak ringan pada lidah, walaupun beratnya berukuran 14.5 peratus alkohol. Tidak sama sekali gaya jammy Aussie yang biasa, walaupun Horgan merujuk dirinya sebagai “seorang Australia lama.” Horgans menawarkan pelbagai wain yang mengagumkan, termasuk pengambilan tahun 2004 yang penuh dengan nota mineral dan diesel yang luar biasa tajam.

Chateau Phélan-Ségur 2001 St.-Estephe ($ 31, Diageo Chateau & Estate): Frank Phelan dari Ireland mengakuinya borjuasi cru harta tanah pada tahun 1800-an, tetapi bekas eksekutif Champagne Xavier Gardinier membelinya pada tahun 1985. Ini menonjol dari vintage yang kurang baik, terutamanya Cabernet sauvignon dengan 30 peratus merlot dan 10 peratus Cabernet franc, diisi dengan nota mendalam cedar dan herba kering, dengan petunjuk kasut kulit dan lembut di bahagian belakang. Ia bulat dan aromatik, walaupun tannin memegang pada akhir dan meninggalkan kesan terakhir. Melekat pada ’01 di atas ’02.