Selamat ulang tahun, Julia! 11 kanak-kanak Julia Child yang mengagumkan yang mengilhami chef di dalam kita semua

Sebelum Rangkaian Makanan wujud dan perkataan “foodie” dilemparkan seperti bola sepak yang diperbuat daripada kale organik, terdapat Julia Child.

Remix! Julia Child teringat dengan montaj muzik

Ogos.15.201200:43

Julia, yang sudah berusia 106 tahun pada hari ini, memasak di rumah secara serentak dan membuat masakan Perancis kelihatan lebih mudah dengan buku masakan dan siri TVnya. Sebagai perintis pertunjukan memasak, dia membantu mengarahkan rakyat Amerika dari makan malam TV dan ke dapur di mana dia membuat hidangan seperti boeuf bourguignon yang kelihatan sangat mudah dan menyampaikan satu-liner yang penuh dengan satu sama lain tentang kehidupan, cinta dan makanan, tentu saja.

Saya mempunyai kenangan zaman kanak-kanak yang malang menonton wanita ini ketiak-dalam dalam rongga kapon, kelihatan seperti tidak sadar diri kerana ada yang mungkin melihat dengan lengan mereka di dalam burung. Apabila Dan Aykroyd menodai dirinya pada Sabtu Malam Live, saya berusia 10 tahun, ketawa saya bodoh dan saya yakin sangat gembira dengan diri saya kerana “mendapatkan” penyamaran.

Keperibadiannya yang lebih besar daripada kehidupan dan suaranya menyanyi adalah makanan yang sempurna untuk persembahan. “Simpan hati dari ayam anda … anda boleh membuat hati yang dicincang dan membentuknya ke dalam payudara seorang kawan,” Aykroyd meniru.

Tetapi dalam kehidupan sebenar, Julia bertanggungjawab untuk banyak frasa yang sempurna. Berikut adalah beberapa kegemaran saya:

1. “Satu-satunya masa untuk makan makanan diet adalah semasa anda sedang menunggu stik untuk memasak.”

2. “Saya suka memasak dengan wain, kadang-kadang saya memasukkannya ke dalam makanan …”

3. “Jika anda takut mentega, gunakan krim.”

4. “Orang yang suka makan selalu orang terbaik.”

5. “Ia sangat disusun dengan indah di atas pinggan – anda tahu jari seseorang telah berada di atasnya.”

6. “Sentiasa ingat: Jika anda bersendirian di dapur dan anda melepaskan anak domba, anda boleh selalu mengambilnya. Siapa yang akan tahu?”

7. Kanak-kanak memetik Oscar Wilde ketika dia berkata, “semuanya dalam kesederhanaan … termasuk kesederhanaan.”

8. “Satu-satunya batu penghalang yang sebenar adalah ketakutan kegagalan. Dalam memasak, anda perlu mempunyai sikap yang-neraka.”

9. “Cari sesuatu yang anda sukai dan sentiasa berminat dengannya.”

Itu yang terakhir terutamanya bergema dengan saya. Kegelapan saya dengan memasak terus berkembang ketika saya semakin tua. Saya mendapat pembuat pasta ketika saya berusia 12 tahun dan seorang Cuisinart untuk menamatkan pengajian sekolah menengah saya. Beberapa tahun kemudian ketika saya berusia 20 tahun, saya adalah editor buku masakan, yang bekerja pada versi Amerika edisi terbaru “Larousse Gastronomique,” yang merupakan salah satu buku rujukan makanan paling penting di kalangan koki dan tukang masak rumah yang serius. Tidak berlebihan. Saya bertanggungjawab untuk mendapatkan pelbagai pencinta masakan untuk menyanyikan pujian buku itu, dan kami akan mencetak yang terbaik dari sebut harga ini di sampul terbitan baru.

Petikan-petikan itu datang dengan pantas dan marah – ia benar-benar sebuah tome yang sangat disayangi. Matlamat peregangan saya? Julia Child, tentu saja.

Julia Child
Gambar fail 21 Ogos 1978 ini menunjukkan chef Julia Child menunjukkan nicoise salade yang disediakannya di dapur rumah percutiannya di Grasse, selatan Perancis.AP

Sudah tentu wanita yang menemui cintanya untuk masakan Perancis pada awal 30-an dan menjadikannya kerja hayatnya untuk menerangi masakan Perancis untuk rakyat Amerika akan bersedia untuk menulis beberapa kata pujian untuk buku yang dihormati ini?

10. “Saya berusia 32 tahun ketika saya mula memasak. Sehingga saya hanya makan.”

Julia Child's iconic kitchen
Pada tahun 2001, Julia Child menyumbangkan dapur dari Cambridge, Mass., Rumah kepada Muzium Nasional Sejarah Amerika. Ia termasuk kabinet, peralatan, buku masakan, meja dapur dan beratus-ratus perkakas dan alat.Diberi hormat dari Muzium Sejarah Amerika Syarikat Smithsonian

Tetapi itu adalah fakta yang diketahui bahawa Julia Child tidak pernah memberikan sebut harga buku. Seperti yang mungkin dibayangkan, ia boleh menjadi pekerjaan sepenuh masa untuk menyusun buku, jadi dia hanya membuat dasar tidak ada kutip. Tetapi pasti dia akan membuat pengecualian untuk bible ini memasak Perancis? Saya menjangkau seorang rakan, yang telah menjadi pengeluarnya selama bertahun-tahun.

“Julia tidak memberikan sebut harga,” katanya.

Saya bercakap lagi. Okay, saya fikir perkataan yang lebih tepat adalah wheedled. Hei, dalam kata-kata Julia sendiri:

11. “Satu-satunya batu sandungan yang sebenar adalah ketakutan kegagalan. Dalam memasak, anda perlu mempunyai sikap apa-apa-neraka.”

Rakan saya mengangkat bahu dengan cara yang tidak boleh menyakitkan. Oleh itu, saya menghantar Julia Child terlebih dahulu salinan buku yang akan diterbitkan tidak lama lagi. Beberapa minggu kemudian, saya berada di pejabat saya, telefon berdering, dan saya mengambilnya.

“Helloooooooo ????”

Hati saya hampir berhenti. Ia adalah suara yang tidak dapat dipisahkan selain Julia Child (kecuali jika ia adalah Dan Aykroyd memanggil untuk mengucapkan terima kasih kepada saya).

Chef Bintang meraikan Julia Child, menghormati warisannya

Ogos.14.201202:36

“Adakah Katie Workman di sana? Ini adalah Julia Child.”

(Saya TIDAK ADA ANDA, ANAK JULIA YANG SELESAI BOLEH MUNGKIN TALKI BANYAK INI SEPERTI ANDA, KECUALI MAYBE DAN AYKROYD?)

Saya tergagap melalui perbualan yang singkat, di mana dia bukan sahaja bersetuju untuk memberikan sebut harga (“Jika saya hanya dibenarkan satu buku rujukan di perpustakaan saya,” Larousse Gastronomique “akan, tanpa persoalan.”), Tetapi berterima kasih saya untuk meminta beliau menyumbang. Saya berlagak.

Selepas itu, kami menjadi kawan rapat dan tarte tatin panggang bersama-sama. (Tidak, kita tidak. Itulah satu-satunya masa yang pernah saya bicarakan kepadanya). Tetapi kemudian dia menghantar saya nota ini, yang saya segera dirangka, dan sering melihat.

Julia Child Letter
Surat Julia Child kepada penulis.Katie Workman / themom100.com

Kemudian dalam hidup, ketika saya berumur 40 tahun, saya memutuskan untuk meninggalkan penerbitan buku dan menjadi pengarang buku masakan dan penulis makanan. Buku pertama saya “The Mom 100 Cookbook” telah diterbitkan pada tahun 2012, dan kedua saya, “Makan Malam diselesaikan!” datang pada tahun 2015. Di dalamnya saya terpaksa menggunakan petikan kegemaran saya sepanjang masa: “Parti tanpa kek hanya mesyuarat.” Sekarang, ia tidak mengesahkan bahawa Julia berkata petikan ini, tetapi saya masih menyukainya.

Tidak adil untuk mengatakan saya merindui seseorang yang saya tidak pernah benar-benar bertemu, tetapi saya lakukan. Happy Birthday, Julia Child!

Larousse Gastronomique: Ensiklopedia Masakan Terbesar di Dunia, $ 64, Amazon

Editor hari, penulis dan pakar TODAY berhati-hati untuk mengesyorkan barang yang kami suka dan berharap anda akan menikmati! Hanya supaya anda tahu, HARI INI mempunyai hubungan afiliasi. Oleh itu, sementara setiap produk dipilih secara berasingan, jika anda membeli sesuatu melalui pautan kami, kami dapat memperoleh sedikit hasil.

“Larousse Gastronomique: Ensiklopedia Masakan Terbesar di Dunia”

$ 64Amazon

Artikel ini pada asalnya diterbitkan pada 15 Ogos 2016.