Mengapa 5 makanan ini dimakan untuk nasib baik pada tahun baru

Kita semua mahukan kesihatan, kekayaan, dan gumpalan semoga berjaya. Tetapi adakah kita menjadi terlalu mufakat dengan mengikuti ritual untuk memastikan kita mempunyai Tahun Baru yang makmur? Takhayul atau tidak, mengapa lindung nilai pertaruhan kami? Ritual-ritual ini bukan sahaja menyeronokkan, tetapi ia benar-benar lazat!

Perayaan makanan Tahun Baru ‘nasib baik’

Jan.01.201605:14

1. Pork

Ungkapan “tinggi pada babi” merujuk kepada pemotongan babi pilihan, mereka dari pinggang, bahu dan kaki atas, lama dikhaskan untuk golongan elit. The “rendah pada babi” memotong seperti perut, trotters dan offal yang tersisa untuk rakyat miskin. Tidak begitu hari ini – semuanya baik untuk semua orang! Jadi secara semulajadi, babi, dengan kekayaannya yang kaya dan lezat, telah melambangkan kekayaan dan kemakmuran. Dengan begitu banyak pilihan, sosej, rusuk, bacon, ham, menyusu babi, dan sebagainya, tidak ada alasan untuk tidak berada di “syurga babi” sekurang-kurangnya satu hari.

Lidia Bastianich's Pork Tenderloin with Balsamic Onions
Dapatkan Resipi itu

Lidia Bastianich’s Pork Tenderloin dengan Balsamic Bawang

Lidia Bastianich

2. Lentil

Orang Itali makan lentil pada Tahun Baru untuk kekayaan dan kemakmuran kerana kacang-kacangan rata dipercayai menyerupai syiling Rom. Mereka secara tradisinya dihidangkan dengan – anda meneka: daging babi – kali ini dalam bentuk sosej yang besar yang dipanggil cotechino yang simmers dengan lentil.

Spice-Roasted Carrots with Lentils
Dapatkan Resipi itu

Lobak Rempah-Rempah dengan Lentil

Kristin Donnelly

3. Soba Mie

Di Jepun, mereka menandakan kehidupan yang panjang, tetapi hanya jika anda memakannya tanpa melanggar atau mengunyahnya. Melajarkan mi panjang ini dalam satu sekeping untuk jangka hayat yang baik, atau sekurang-kurangnya, hidangan yang sangat lazat.

5 Good Luck Foods for New Year's: Soba Noodles
Shutterstock

4. Black-Eyed Peas

Terdapat beberapa pemikiran yang berbeza mengenai mengapa kacang hitam bermata telah melambangkan nasib baik. Di Amerika, cerita rakyat yang berlaku bermula pada zaman Perang Saudara, apabila kacang hitam bermata hitam, juga dikenali sebagai kacang padang, digunakan untuk memberi makan lembu ragut. Semasa Pengepungan Vicksburg, Mississippi pada akhir musim bunga tahun 1863, bandar ini telah terputus dari semua bekalan makanan selama hampir dua bulan. Orang ramai dekat dengan kebuluran dan mengambil makan tanaman sebelum ini untuk memberi makan ternakan mereka. Jika bukan untuk “cowpeas” yang rendah (kerana mereka juga dikenali) ramai orang tidak akan selamat. Beruntung atau akal, mereka mencipta satu tradisi yang lazat!

Black-Eyed Pea Stew with Sausage
Dapatkan Resipi itu

Serbuk Kacang Hitam dengan Sosej

Makanan & Wain

5. Greens

Greens … greenbacks … moola? Masuk akal. Sayur-sayuran hijau menyerupai wang kertas dilipat melambangkan kekayaan dan kemakmuran. Sepasang mereka dengan kacang hitam dan ham untuk tradisi Tahun Baru yang benar-benar Selatan (kedua-duanya tinggi pada spektrum keberuntungan) dan triple keberuntungan untuk tahun ini.

Double Sesame Greens
Dapatkan Resipi itu

Double Sesame Greens

Casey Barber

Grace Parisi adalah penulis makanan berasaskan Bandar Raya New York, pengarang buku masakan dan stylist makanan. Buku beliau, “Dapatkan Saucy,” dicalonkan untuk anugerah James Beard. Ikuti dia di Instagram dan Twitter.