Keluarga tertua di dunia mengatakan ruji sarapan pagi ini adalah kunci untuk kehidupan yang panjang

Bolehkah mangkuk panas oat oat menjadi rahsia untuk kehidupan yang sangat panjang?

Itulah keluarga Donnelly, yang kini memegang Rekod Dunia Guinness untuk keluarga tertua, mengatakan akaun mereka untuk jangka hayat mereka. Dengan usia gabungan 1,075 tahun, County Armagh, keluarga Ireland mengambil gelaran pada 2017 dan juga menjadi subjek dokumentari BBC baru-baru ini, “Keluarga Terawal di Dunia.”

Tetapi satu mangkuk pagi tidaklah cukup untuk melakukan silap mata.

“Kuncinya ialah anda perlu mendapatkan oat anda pada waktu malam,” kata Leo Donnelly, 72, anak bungsu daripada 13 adik-beradik Donnelly. “Kami sentiasa mengikut tabiat Daddy yang menggigit gigitan panas sebelum tidur. Bubur sekitar 10 pagi, kemudian bubur lagi untuk sarapan pagi pada pukul 7 pagi. Oat masak, susu, mungkin tempat jemur di atas.”

BERKAITAN: Cuba sup minestrone yang sihat yang mungkin hanya membantu anda hidup hingga 100!

Sarapan untuk makan malam kedua? Kita biasanya boleh mendapatkan di belakang bahawa apabila ia melibatkan lempeng, wafel dan kentang goreng. Tetapi itu ATAU banyak oat.

“Ia sentiasa berdiri dengan baik, bubur sebelum tidur dan selepas tidur,” jelas Leo. “Orang menganggap ia luar biasa, tetapi sekarang bukti hidup ada untuk dilihat semua orang.”

Nah, dia mendapat satu titik di sana.

BERKAITAN: 7 porridges gurih begitu baik mereka akan membuat Goldilocks lebih banyak

Gabungan kajian di Harvard mendapati bahawa orang yang memakan dua hingga tiga porsi bijirin setiap hari mengurangkan risiko mendapat diabetes sebanyak 21 peratus dan juga menurunkan risiko keradangan seperti arthritis, gout, penyakit Crohn dan penyakit neurodegenerative, antara lain . Satu kajian terhadap jururawat juga mendapati bahawa wanita yang memakan dua hingga tiga hidangan produk bijirin setiap hari adalah 30 peratus lebih kecil kemungkinannya mengalami serangan jantung atau mati akibat penyakit jantung berbanding mereka yang kurang dari satu hidangan seminggu.

Kata pengendalian di sini adalah “bijirin” – jadi mereka yang memasak dengan cepat, bungkus-bungkus gula tidak akan melakukan silap mata. Cari pilihan yang paling tidak diproses yang tersedia. Untuk oatmeal, ini bermakna oat-potong oat atau oat kuno. Biji-bijian utuh juga termasuk pelbagai pilihan lain seperti roti gandum, mentega, beras perang – makanan yang mengandungi banyak serat, dan yang tidak ditapis atau dilucutkan nutrien.

BERKAITAN: ‘Harus menjadi rangup’: Wanita, 105, kata kunci bacon untuk umur panjang

The Donnellys dibesarkan di ladang dan, sebagai tambahan kepada makan oat, mereka telah menjalani gaya hidup yang sihat yang umumnya bebas dari makanan dan alkohol yang diproses.

“Makanan kami tidak pernah diproses dari makanan yang tercemar,” kata Leo. “Kami bekerja dengan alam semulajadi, semua yang dimakan itu ditanam atau dipelihara oleh kami. Mummy akan berkata, ‘Pergi ke luar dan merompak leher ayam,’ itu akan makan malam. Sayuran yang kami makan kami telah berkembang, buah yang kami makan yang kami pilih, telur yang diletakkan dari ayam kami, bacon berasal dari babi kami, roti yang kami buat dengan tangan. “

Sebagai anak-anak, adik-beradik tidak hanya makan makanan segar – mereka juga bekerja keras di ladang, jadi mereka mendapat banyak latihan bersama dengan mereka.

Adik beradik berumur dari 72 hingga 93 tahun. Ibu bapa mereka Peter dan Ellen memulakan ladang keluarga Ireland pada tahun 1921. Pasangan itu mempunyai 16 anak, tetapi 13 orang terselamat.

Mahu hidup panjang, sihat dengan keluarga anda? Lakukan seperti adik-beradik Donnelly dan makan bijirin penuh, makanan segar termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran, melangkaui alkohol dan mendapatkan banyak aktiviti harian. Dengan kata lain, diet dan senaman. Minda. Blown.

Peningkatan Oatmeal: Oats Cheesy Pedas

Januari.25.201600:56

Loading...