Champagne, cava atau prosecco? Memilih buasir yang betul

Malam Tahun Baru akhirnya di sini dan dengan kelab-kelab dan bar yang bergaya berlebihan untuk satu gelas wain berkilauan dan hors d’oeuvres beku dan tidak berbau untuk berdering pada Tahun Baru, tidak ada rasa malu dalam berpesta di rumah. Popkan gabus pada bubbly kegemaran anda dan buat gigitan anda sendiri yang enak.

Sementara Champagne, Perancis terkenal dengan pengeluarannya yang paling terkenal di dunia, Itali dan Sepanyol menawarkan alternatif yang lazat (dan lebih murah) dengan prosecco dan cava masing-masing.  

Tetapi apa perbezaan antara ketiga-tiga wain berkilauan ini?

Perbezaan utama adalah dalam proses penapaian (“proses membuat gelembung”). Champagne melepasi penapaian kedua dalam botol yang dimeteraikan. Untuk prosecco dan cava, penapaian kedua dilakukan dalam tong besar, juga dikenali sebagai kaedah Charmat. Tiga wain juga dibuat daripada varietal anggur yang berbeza: Champagne dari chardonnay, pinot noir dan pinot meunier grapes; cava dari macabeo, parellada dan anggur xarel-lo dan prosecco dari anggur glera.

Setiap wain mempunyai jumlah fiz yang berbeza, sama ada frizzante atau spumante. Cara paling mudah untuk menentukan berapa banyak yang akan dimiliki anda adalah dengan membandingkan dengan gabus. Sekiranya gabus mempunyai rentetan yang dilampirkan padanya, anda akan mempunyai fizz cahaya (frizzante) dan jika anda melihat wayar – tradisional untuk Champagne – maka anda akan mempunyai fizz berat (spumante).

Dan pada umumnya sejauh rasa, Champagne kaya dan kompleks, sementara cava dan prosecco lebih ringan dan sedikit fruitier.  

Sekarang bahawa sains ini tidak dapat dielakkan, Tahun Baru ini menikmati penyertaan Champagne, prosecco dan cava dengan hidangan mudah yang pasti akan menambah semangat untuk berkilau.

Dikatakan bahawa “Champagne pergi dengan segala-galanya.” Mungkin itu kerana nota jeruk, apel dan pear seimbang dengan keasaman yang tajam dan rasa mulut yang lembut dan berkrim adalah pasangan yang sempurna untuk keju, ikan halus dan busuk. Salah satu pasangan perayaan kegemaran kami dengan Champagne ialah East Coast Beausoleil tiram. Buaian yang kecil, hitam dan putih dari New Brunswick ini adalah briny, halus dan asin, melengkapkan rasa kaya currant putih dalam Rizab Billecart-Salmon Brut ($ 50). Terdiri dari semua tiga anggur Champagne, botol ini bernilai harga kerana ia berasal dari salah satu rumah pembuatan Champagne tertua Perancis.

Itali melakukan begitu banyak perkara yang betul apabila ia datang kepada makanan dan minuman, dan daging pendakwa dan daging mereka tidak terkecuali. Walaupun puding tidak dapat lagi berada di menu bercuti, buah segar dan prosciutto membuat pembuka selera yang mudah dan lazat untuk melaksanakan dan berkhidmat pada pesta-pesta Tahun Baru. Pilih Prosciutto di San Daniele yang manis manis yang berasal dari kawasan utara Itali di Friuli-Venezia-Giulia, dan berpasangan dengan Nino Franco Prosecco di Valdobbiadene Rustico ($ 15). Ini sparkler klasik, luar kering mempunyai nota buah-buahan tropika dan kemasan tulang kering.

Resipi: Buat koktel cava Sepanyol 

Cava Sepanyol semakin berkembang dengan pesat. Llopart “Leopardi” Cava Brut Rosè Reserva 2008 ($ 15) dari rantau Catalonia dibuat dari anggur Mouvedre dan Garnacha. Cava ini adalah perlawanan yang hebat dengan kursus keju. Wain berkilauan merah jambu ini menawarkan sejambak indah cranberi dan buah-buahan merah liar yang digariskan dengan minerality yang indah. Pilih trio keju dari masing-masing negara – garrotxa (keju susu kambing separuh teguh dari Sepanyol), sekeping parmesan yang sangat tua (keju susu lembu yang keras dari Itali) dengan gerimis cuka balsamic selama sepuluh tahun dan krim brie (keju susu lembu dari Perancis).

Lagi dari TODAY Food:

  • Bubbly terjangkau di luar Champagne
  • Langkau Champagne! Pergi untuk bir untuk bersulang Tahun Baru
  • Nibbles untuk Tahun Baru: Pancake kentang yang dimuatkan, ceviche, lebih banyak
Loading...