Apa cara terbaik untuk menyelamatkan wain sisa? Anda tidak akan rasa!

Ya, ya, kita tahu – mengikut kartun comel di Facebook, “wain yang sisa” adalah oxymoron. Tetapi di dunia nyata, bukan dunia sosial-media, kita semua mempunyai keperluan untuk menyelamatkan botol separuh dibuka untuk disajikan pada masa yang akan datang … dan kita semua mempunyai hasil yang bercampur-campur dalam memastikan bahawa wain segar.

HARI INI Favorite

Tetapi tidak ada yang perlu membuang sebotol anggur yang baik, atau bahkan separuh-layak, wain. Kami menguji beberapa pilihan penyimpanan wain yang paling kerap digunakan dan paling berpatutan, dan inilah yang kami dapati untuk wain merah dan putih. Kaedah terbaik mungkin mengejutkan anda!

Makanan wine mason jars
Cuba balang mason untuk menyimpan wain yang sisa. Cincin dan penutup membuat meterai kedap udara.STEVE CUKROV / Pics Ciri

Untuk oenofil anggaran (atau malas, atau harried) rendah di kalangan kita, mengulangi botol wain dan menyimpannya di dalam peti sejuk akan menyimpan botol wain segar untuk hari yang lain secara rata-rata. Anda tidak akan dapat mengeluarkan udara dari botol dengan hanya mengulangnya – dan udara adalah apa yang menyebabkan pengoksidaan, proses yang menjadikan wain menjadi masam. Tetapi suhu sejuk akan melambatkan proses pengoksidaan agak – dan itu berlaku untuk wain merah serta putih. Oleh itu jangan hanya menyimpan botol Cabernet yang dibuka di meja; anda mungkin juga membuangnya jika anda melakukannya.

BERKAITAN: 6 petua tentang bagaimana untuk memesan wain seperti pro di sebuah restoran

Cara menggunakan rak wain untuk menyimpan baju dan baju kaos

Disember.26.201604:34

Untuk mengeluarkan beberapa hari kesegaran, anda akan lebih berjaya jika anda menggunakan salah satu daripada beberapa alat yang agak murah. Kami menguji penyumbat VacuVin yang terdapat secara meluas (udara kosong dari botol dan “gabus” dengan getah); Air Cork gaya kembung-balon (membuat meterai kedap udara di dalam botol); dan PlatyPreserve (menyimpan wain dalam beg kedap udara). Semua mainan ini cuba menghentikan pengoksidaan dengan mengeluarkan udara dari botol atau menyekat udara daripada memukul permukaan wain. Dan kami mendapati bahawa semua kaedah tersebut akan memelihara wain yang segar sehingga tiga hari lagi-tetapi mereka bekerja paling berkesan apabila wain disimpan dalam peti sejuk.

Ketahui cara membuat rak wain DIY, pemegang kaca

Oktober.27.201602:57

Daripada ketiga-tiga alat ini, PlatyPreserve mendapat sedikit kelebihan untuk kemudahan, keberkesanan dan kebolehgunaan. Sekiranya anda pernah meresap keluar dari beg Ziploc, anda akan tahu bagaimana menggunakannya – dan ia mengambil lebih banyak ruang daripada botol wain.

BERKAITAN: Wain dibuat mudah – panduan utama anda untuk pasangan makanan bercuti

Tetapi cara terbaik untuk menyelamatkan wain sisa hanya menelan kos beberapa dolar lebih daripada menyimpannya dalam botol itu sendiri. Dan anda tidak memerlukan apa-apa alat khas – hanya balang mason. Apa silap mata itu? Cuma tuangkan wain anda ke dalam balang, isikannya seperti yang anda boleh, dan simpan di dalam peti sejuk. Cincin dan penutup pada balang mason membuat meterai kedap udara, yang berfungsi sama juga untuk penyimpanan wain seperti yang dilakukan untuk jeruk atau pengetinan. Jadi, berapa lama wain akan disimpan? Apabila kami menggunakan balang mason, kami dapat mengekalkan wain kami yang terbuka dalam keadaan hampir sempurna sehingga lima hari penuh – walaupun kami sangat jarang sekali menyimpannya untuk itu lama.