Temui wanita yang tidak dapat menaikkan berat badan: Pada usia 21, dia berusia 60 pound

Ia tidak mudah untuk menjalani kehidupan yang membawa perarakan orang yang menatap anda, berbisik di belakang anda dan bertanya-tanya apa yang salah dengan anda apabila, dari sudut pandangan anda, tidak ada yang salah sama sekali.

Tetapi itulah sebabnya untuk Lizzie Velasquez, seorang pelajar kolej yang terang dan bergelora dengan gangguan jarang yang menjadikannya mustahil untuk mendapatkan berat badan, tidak kira berapa banyak dia makan.

“Mereka melihat saya seperti saya seorang raksasa. Di mana pun saya pergi, ia seperti saya berjalan dengan khalayak kerana orang sentiasa memandang saya, “kata Velasquez, 21, kepada Ann Curry hari ini di New York.

Keadaan langka

Velasquez adalah hanya £ 2 ketika dia dilahirkan sekitar lapan minggu pramatang. Dia tumbuh perlahan-lahan dan tidak mempunyai lemak badan, sehingga hari ini dia beratnya hampir £ 61 – kira-kira sebanyak purata 8 tahun.

Doktor mengatakan bahawa dia mempunyai banyak gejala sindrom progeroid neonatal, gangguan jarang yang dicirikan oleh penuaan awal dan kekurangan lemak yang melampau. Salah satu daripada tiga hingga enam orang di seluruh dunia dengan gejala khususnya, Velasquez mempunyai wajah segi tiga dan hidung yang tajam, seperti hidung. Dia juga telah kehilangan penglihatan di mata kanannya.

Tetapi tidak ada yang menghalangnya daripada menjadi pelajar di Texas State University di kampung halamannya Austin, menggantung dengan teman-temannya, dan menjalani kehidupan yang normal. Malah, ia mendorongnya untuk menjadi penceramah motivasi dan menulis sebuah buku, “Lizzie Beautiful: The Lizzie Velasquez Story,” yang akan dibebaskan lewat bulan ini.

“Setiap hari misi saya adalah untuk mendapatkan kisah saya di sana. Orang perlu tahu bahawa tidak kira apa yang anda lihat atau apa yang anda alami dalam hidup anda, anda tidak perlu dihakimi kerana penampilan luar anda, dan anda tidak perlu membiarkannya menghentikan anda. Anda tidak perlu membiarkan negativiti menahan anda atau memelihara hidup anda, “kata Velasquez ketika ibu bapanya menatapnya dengan bangga.

Tinggal positif

Jelas sekali, dia berkata, ia menyakitkan untuk dilihat dan membaca komen dalam talian daripada orang yang menuduh dia menjadi tidak teratur apabila dia sebenarnya makan kira-kira 5,000 kalori sehari.

“Saya manusia. Jadi, tentu saja, beberapa negatif akan tercedera dan ia akan menjejaskan saya, “kata Velasquez. “Tetapi ayah saya selalu memberitahu saya saya hanya boleh menangis sedih saya dan kemudian anda perlu bergerak dan melihat sisi positif perkara. Saya perlu memberi semua kredit itu kepada ibu bapa saya, dan kepada keluarga saya, kerana mereka membesarkan saya seolah-olah saya tidak berbeza. Apabila saya benar-benar belajar dari dunia luar bahawa, ya, anda adalah berbeza, set minda saya tetap, ‘Anda normal.’ “

Ibunya, Rita Velasquez, memberitahu Curry bahawa anak perempuannya kadang-kadang berjuang untuk menghadapi keadaannya.

“Dia mempunyai hari yang buruk dan dia akan mengeluh tentang bagaimana dia melihat atau betapa dia lemah. Saya berkata, ‘Anda tahu, ada yang lain yang lebih buruk, yang mempunyai lebih banyak perjuangan daripada anda. Bersyukur dan berterima kasih atas apa yang anda miliki – kesihatan anda – dan anda berbuat baik, ‘”kata Rita.

“Kami sentiasa cuba menjadi positif dengannya,” katanya. “Kami tidak pernah merawatnya secara berbeza. Ia selalu, ‘Anda boleh melakukan apa sahaja yang anda mahu lakukan. Berikan fikiran anda kepadanya, dan itu sahaja. Tetapkan matlamat. ‘Dia bertemu hampir semua matlamatnya. “

Ayahnya, Lupe Velasquez, mengingatkan Lizzie memberitahunya tentang hasratnya dan reaksinya.

“Apabila dia di sekolah menengah, dia berkata, ‘Saya akan menjadi pembicara inspirasi. Saya akan menulis sebuah buku. “Kami berkata, ‘Baiklah, anda lebih baik memikirkan sesuatu untuk ditolak,'” kata Lupe dengan senyuman. “Dia berkata, ‘Kamu tahu apa? Saya tidak akan mendedikasikan buku itu kepada awak. Anda tidak percaya kepada saya. ‘Di sini dia, melaksanakan misi beliau. “

Perjuangan dan kejayaan

Apabila Lizzie adalah bayi, Rita Velasquez berpakaian anak perempuannya dengan pakaian anak patung. Hari ini, Velasquez suka ping dengan kawan-kawannya, tetapi mengalami kesukaran mencari pakaian yang cukup kecil untuk bingkai kecilnya.

Rita juga menulis surat kepada anak perempuannya, meletakkan kertas yang tidak boleh dikatakannya. Ketika Lizzie pergi ke kolej, ibunya meletakkan huruf di dalam kopernya, di mana Velasquez menemuinya dan membacanya.

Huruf yang diedit membentuk bahagian pertama buku Velasquez. Bahagian kedua adalah tentang perjuangan dan kemenangan hariannya sendiri, bermula di sekolah menengah.

Lupe membaca buku itu apabila selesai.

“Apa yang saya boleh katakan adalah dia dibawa masuk ke dunia ini dengan tujuan. Kita semua belajar dari dia. Kami mendapat kekuatan dari beliau. Apa yang boleh kita lakukan ialah menyokongnya dan berada di sana untuknya, “katanya. “Saya hanya duduk di sana sambil ketawa dan menangis. Ia hanya benar-benar emosi. Saya sangat berbangga dengan kekuatan yang dia ada dan keberanian dan keazaman. “

Kata ibunya: “Dia hebat. Dia melepasi segala yang saya fikir dia akan menjadi. “

Untuk maklumat lanjut tentang Lizzie Velasquez dan bukunya, tekan di sini.