‘Tamron (Heart) Renate Fund’ Tamron Hall membantu keluarga mangsa keganasan rumahtangga mencari sokongan

Adik Tamron Hall, Renate, selalu menjadi yang kuat dalam keluarga, yang semua orang boleh bersandar. Sekarang, hos bersama HARI INI ini mengubah kematian tragis Renate menjadi satu usaha untuk memberikan kekuatan yang sama kepada keluarga dan rakan-rakan mangsa keganasan rumah tangga.

Pada tahun 2004, Renate, seorang ibu yang berusia 48 tahun, dibunuh di rumah di Houston. Tiada suspek dinamakan dan jenayah itu tidak pernah diselesaikan, tetapi tragedi yang dahsyat datang selepas bertahun-tahun hubungan dengan lelaki yang kasar.

Tamron membantu wanita membuka penyalahgunaan domestik

Ogos.18.201408:15

Dalam satu kes, Hall menyaksikannya secara langsung. Bulan sebelum dia meninggal dunia, Renate dan teman lelakinya melawat Tamron di Chicago apabila terdapat kekejaman yang ganas. Tamron turun ke bawah untuk mencari rumahnya dalam keadaan kucar-kacir, dan kakaknya memukul. Dia melemparkan lelaki itu, tetapi dia dan Renate menegaskan perkara itu beberapa saat kemudian. Seperti yang dijelaskan Tamron, dia terperanjat oleh pilihan kakaknya untuk mendamaikan, tetapi dia dan keluarganya tidak pasti siapa yang akan berpaling.

Didorong oleh kisah kakaknya, Tamron telah menganjurkan mangsa keganasan rumah tangga selama hampir sedekad. Dan minggu ini, dia bekerjasama dengan Safe Horizon untuk melancarkan Dana Renata Tamron (Jantung), usaha baru untuk membantu orang yang mengesyaki seseorang yang mereka cintai dalam masalah.

Beliau baru-baru ini bercakap dengan HARI INI tentang harapannya untuk dana baru.

Renate Hall
Renate HallDengan ihsan Hall Tamron

Apa yang mendorong anda untuk melancarkan dana ini sekarang?

Selepas artikel majalah People datang kepada adik saya, saya menyedari bahawa begitu banyak kisahnya ditakrifkan oleh saya. Orang akan berkata, “Apa yang berlaku kepada saudara perempuan anda?” Dan ia menyerang saya yang menjadi deskripsinya – “kakak perempuan Tamron” – dan bukan namanya, Renate, dan bukan ceritanya. Saya mahukan warisannya lebih daripada “kakak saya yang menjadi mangsa keganasan rumah tangga.” Saya mahu sesuatu yang dikaitkan dengan namanya yang bermaksud menaikkan dan memperkasakan orang lain.

BERKAITAN: Dewan Tamron membuka diri mengenai pembunuhan saudara perempuan: ‘Tidak seorang pun patut apa yang berlaku kepadanya’

Saya mencadangkan (kepada Horizon Selamat) idea, bagaimana kita menjangkau ahli keluarga dan rakan-rakan yang tidak tahu apa yang hendak dikatakan? Itulah yang berlaku kepada saya dan adik saya. Saya berhadapan dengan keadaan dan saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan, dan saya fikir keluarga saya merasakan cara yang sama.

Saya ingin menyediakan dana yang boleh memberi bantuan kepada teman wanita, contohnya, yang memanggil Safe Horizon dan berkata, “Apa yang saya buat? Kisah-kisah itu tidak masuk akal. Saya tidak mahu menilai dia, tetapi saya juga tidak mahu dia tinggal. Bagaimanakah saya menghampiri ini? “

Beritahu kami sedikit tentang Renate? Apa sajakah kenangan kegemaran anda kepadanya?

Adik saya begitu keluar, hanya kehidupan parti itu. Dia orang yang akan berjalan di dalam bilik dan semua orang akan ketawa. Dia hanya magnet. Dan saya fikir, sepanjang hidupnya … dia selalu mahu menerima. Dia adalah salah seorang daripada orang-orang yang mendapat kegembiraan melihat orang lain bersenang-senang, dan saya fikir itu menambah kepadanya yang menyembunyikan kesakitannya sendiri, rasa malu sendiri.

Dia sentiasa mahu menggambarkan orang yang kuat, bahu yang semua orang boleh bersandar. Dan ini bertentangan dengan apa yang dia alami secara peribadi.

Tamron Hall
“Nasihat yang konsisten adalah sesuatu yang sangat mudah dan kita semua boleh berbuat lebih banyak lagi: Hanya dengar, tanpa penghakiman,” kata Tamron mengenai pencapaian mangsa penderaan domestik.NBC

Anda telah bercakap tentang bagaimana anda menyaksikan konfrontasi ganas di rumah anda beberapa tahun lalu. Apa yang anda masih ingat tentang kejadian itu?

Saya hanya ingat mengambil alih dan menendang orang keluar dari rumah saya, dan benar-benar mempercayai bahawa semuanya sudah berakhir. Dan, terkejut saya, keesokan harinya, orang itu berada di rumah saya. Dia membiarkan dia masuk sementara saya sedang tidur, dan mereka akan berdamai. Dia kembali ke rumah saya, tanpa kebenaran saya. Dan saya sangat marah. Saya tidak faham mengapa dia mahu bersama dengan orang ini, kenapa (dia akan) membawanya kembali ke rumah ini. Saya hanya tidak mendapatnya. Dan kami tidak bercakap selama beberapa bulan.

Cuti-cuti itu datang dan ayah saya benar-benar menolak untuk menamatkannya. Saya tidak berpegang dendam terhadapnya, saya hanya berfikir, “Mengapa anda melakukan ini kepada diri sendiri? Kenapa dalam keadaan ini? “Yang mana sebenarnya anda tidak sepatutnya lakukan. Tetapi saya tidak tahu pada masa itu.

BERKAITAN: Tamron Hall mendedahkan mengapa perjuangannya terhadap penderaan domestik adalah peribadi

Apabila saudara perempuan anda melangkah ini, adakah anda berasa seperti anda boleh bercakap tentangnya atau bercakap dengan keluarga anda tentangnya, atau adakah anda takut untuk bercakap?

Adik saya tinggal bersama seseorang, dan dia tidak tinggal di bandar yang sama. Saya mengesyaki ada sesuatu yang tidak betul. Anda boleh merasakan keadaan, anda boleh membuat pemerhatian, dan saya lakukan. Tetapi saya tidak tahu, sehingga kejadian di rumah saya, tahap keganasan yang wujud.

Bagi saya, itu adalah momen perhitungan. Itulah momen realiti; itulah saatnya melihatnya secara langsung. Anda boleh mengesyaki, anda boleh mendengar khabar angin atau apa sahaja. Ia satu perkara yang mempunyai perasaan, itu satu lagi perkara untuk melihatnya.

Adakah tanda-tanda keganasan rumah tangga yang anda fikir orang yang disayangi yang mengesyaki sesuatu yang perlu diingini? Atau nasihat yang mereka boleh tawarkan?

Saya akan jujur. Saya telah bertemu beratus-ratus wanita, dan saya tidak layak untuk menunjukkan satu tanda. Saya masih meneruskan ini. Tetapi bagi saya, suara saya hanya mewakili sekumpulan besar orang, yang berkaitan dengan mangsa dan mangsa yang ingin membantu, dan mereka tidak tahu apa yang perlu dilakukan.

Nasihat yang konsisten adalah sesuatu yang sangat mudah dan kita semua boleh berbuat lebih banyak lagi: Hanya dengar, tanpa penghakiman. Ingatkan mereka bahawa terdapat sumber. Ingatkan mereka bahawa ada harapan.

Terdapat banyak malu yang berkaitan dengan ini. Banyak “Saya boleh membetulkannya di belakang tabir.” Dan mesej yang konsisten dari para penyokong ini dan yang terselamat yang menjadi penyokong untuk keganasan rumah tangga adalah bahawa kita perlu membiarkan orang tahu bahawa kita berada di sana tanpa penghakiman.

Kami tidak akan berkata, “Kenapa anda tinggal?” Kami tidak akan berkata, “Anda harus berbuat demikian, anda harus berbuat demikian.” Ia benar-benar mendengar dan membantu menghapuskan rasa malu ini dan menggantikannya dengan harapan yang sebenar membina semula kehidupan anda.

Untuk maklumat lanjut mengenai dana Tamron dan Safe Horizon, termasuk cara menderma, pergi ke sini.