Setahun selepas pembedahan tumor otak, Maria Menounos berkongsi pemulihannya, kehidupan yang lebih mudah

Selama berbulan-bulan, Maria Menounos menyangka dia hanya bertarung dengan tekanan hebat. Ia ternyata lebih daripada itu.

Semasa dia menjaga ibunya, yang telah didiagnosis dengan kanser otak pada tahun 2016, dia mula memerhatikan gejala yang menyusahkannya sendiri. MRI awal tahun lepas mendedahkan tumor saiz bola golf menekan pada saraf trigeminalnya, yang memberikan sensasi kepada muka dan mengawal beberapa ototnya.

Menounos menjalani pembedahan hampir lapan jam untuk meningioma benigna dikeluarkan pada 8 Jun 2017 – hari jadi ke-39. Hampir setahun kemudian, dia pulih dengan baik, katanya.

“Saya rasa baik. Terdapat sedikit perkara, tetapi tidak ada yang utama, “kata Menounos HARI INI. “Prognosisnya hebat … (doktor saya) berkata kemungkinan ini yang akan datang kembali adalah 6 peratus, ia tidak seperti apa-apa. Kami baik. “

Maria Menounos membuka pembedahannya: ‘Saya rasa sangat bertuah’

Ogos.30.201704:09

Bolehkah Bulan Kesedaran Tumor Otak, dengan doktor memberi amaran bahawa keadaan itu boleh menyerang sesiapa sahaja. Seperti kebanyakan tumor otak, pertumbuhan Menounos adalah peristiwa rawak, sama sekali tidak berkaitan dengan kanser ibunya.

Bekas E! Penasihat berita, yang kini menjadi tuan rumah persembahan SiriusXM “Perbualan dengan Maria Menounos” dan merupakan pengasas TV AfterBuzz, berkongsi apa yang dihadapi seperti pengalaman dan pelajaran yang diperoleh dari perjalanan perubatannya. Wawancara ini disunting untuk panjang dan jelas.

Bilakah anda melihat sesuatu yang salah??

Menounos: Untuk masa yang lama, mungkin selama dua tahun sebelum ini, saya habis dan saya tidak tahu mengapa. Semua orang memberitahu saya kerana saya bekerja keras. Entah bagaimana, ia tidak benar-benar duduk dengan saya, tetapi anda tidak mempunyai penjelasan lain untuk itu – itulah yang anda pergi dengan.

“Anda boleh keluar daripada ini OK, ada harapan.”

Musim panas sebelum ini, saya teringat perasaan seperti seluruh tubuh saya telah ditutup. Saya tidak tahu apa yang salah dengan saya. Saya hanya kacau-bilau. Dalam beberapa cara, tiada apa yang berfungsi dengan betul. Sekarang saya melihat ke belakang dan badan saya menjerit pada saya. Terdapat dua saat di mana saya terpaksa pulang dari kerja, yang sangat tidak seperti saya. Tubuh saya cuba menghantar isyarat saya dan saya mengabaikannya kerana saya terlalu sibuk.

Apa gejala anda?

Menounos: Saya mendapat sakit kepala yang sangat dahsyat setiap hari dan saya akan menjadi sangat ringan apabila saya bangun dari sofa. Visi saya semakin kabur.

Pidato saya akan terkena pada satu ketika dan ketika itulah saya akan bergurau, “Oh, itulah tumor otak bodoh saya lagi” – bergurau, tanpa tahu.

Saya hanya fikir saya berada di bawah banyak tekanan kerana saya menjaga ibu saya dan saya tertekan dan terharu cuba menjaga segala-galanya bersama-sama. Saya tidak pernah membayangkan dalam satu juta tahun bahawa saya mempunyai tumor otak juga.

Bagaimana anda mendapat didiagnosis??

Menounos: Pada bulan Februari 2017, saya membuat janji temu doktor kerana telinga saya mencederakan. Dia memberitahu saya telinga saya baik-baik saja dan kemudian bertanya, “Apakah tanda-tanda anda yang lain?” Dan ketika saya mula mengetuk mereka, saya mempunyai “aha” saya dan berkata, “Saya fikir saya mempunyai tumor otak seperti ibu saya . Anda akan fikir saya gila. “Dia berkata,” Saya tidak fikir awak gila. “

Apa pemulihan anda seperti selepas pembedahan?

Menounos: Ia mengambil masa untuk tubuh pulih apabila anda bermain dengan saraf ini dan cuba mendapatkan tumor untuk melepaskannya. Ia benar-benar menjejaskan keseimbangan saya dan saya mempunyai banyak kesukaran dengan mata saya – saya melihat dua kali ganda dan tiga kali ganda. Saya memerlukan walker untuk masa yang lama untuk kestabilan.

Di belakang kepalaku, di mana saya menjalani pembedahan, segala-galanya adalah penyembuhan dan datang bersama-sama, jadi saya mempunyai ini janggal – hampir seperti tengkorak saya sedang mengusap bersama-sama – jenis perasaan. Ia pelik.

Bagaimana Maria Menounos menghadapi cabaran kesihatan tahun yang sukar

Ogos.30.201702:19

Apa pelajaran yang anda ingin kongsi?

Menounos: Perkara yang paling penting adalah apabila badan anda membuat bunyi, pergi ke doktor – sama seperti ketika kereta anda membuat bunyi, anda membawanya ke mekanik. Jangan berhenti mencari jawapan kerana jika anda tahu sesuatu tidak aktif, maka sesuatu tidak aktif.

Cari doktor yang betul yang akan membantu anda menyiasatnya dengan betul. Orang berkata, “Tidak ada apa-apa, anda hanya letih dan tertekan” atau “Anda sedang paranoid.” Saya bernasib baik kerana mempunyai doktor yang menyedari bahawa kita perlu mengambil tindakan dan mengambilnya dengan serius..

Simpan jurnal kesakitan. Sangat penting untuk menjejaki gejala supaya apabila anda melihat doktor anda, anda sebenarnya dapat melihat kembali dan mengingati perkara. Ambil nota dan perhatikan mana-mana pelumba.

https://www.instagram.com/p/BiGGMgPFRRp

Salah satu mesej yang selalu saya cuba tinggalkan adalah: Anda boleh keluar dari OK ini. Ada harapan. Saya suka menjadi contoh berjalan melalui sesuatu seperti ini dengan positif dan humor dan mengetahui bahawa apabila anda melakukannya, ia mengurangkan sedikit kesakitan. Harapan sangat penting.

Gaya hidup yang lebih mudah adalah sesuatu yang diutamakan – jangan terlalu menyusahkan kehidupan. Melawan gandum anda hanya untuk menghasilkan wang atau apa sahaja – ia tidak akan menjadi baik dalam jangka masa panjang. Kita perlu menetapkan sempadan pada telefon bimbit, e-mel dan tuntutan orang lain.

Saya telah belajar banyak dan mengubah perspektif keseluruhan saya terhadap kehidupan. Saya ingin menjadi gembira dan sihat dan meletakkan semuanya dahulu. Apa pun yang datang dari sana, saya akan menjadi OK dengannya.

Ikuti A. Pawlowski di Facebook, Instagram dan Twitter.