Seram menakutkan di rumah anda? Ya, dan cara lebih daripada yang anda fikirkan!

Anda mengharapkan untuk mencari manusia di rumah. Haiwan peliharaan seperti kucing, anjing, burung, ikan, dan reptilia juga tidak akan mengejutkan.

Tetapi adakah anda tahu anda juga berkongsi rumah anda dengan pelbagai jenis tetamu yang tidak diundang dari jenis arthropod? Ya, anda sedang mengejek dengan labah-labah, labah-labah dan banyak lagi binatang yang kami impikan, menurut satu kajian baru yang diterbitkan dalam jurnal PeerJ.

Selepas meninjau 50 buah rumah di kawasan Raleigh, North Carolina, para penyelidik menemui sebuah crawlies yang menyerupai ibu – dengan tidak kurang daripada 570 spesies arthropoda yang berbeza daripada 304 keluarga yang berbeza yang hidup dengan pemilik rumah yang tidak curiga. Rata-rata, setiap kediaman terkandung kira-kira 100 spesies, dengan lalat, labah-labah, kumbang, dan semut menjadi bug yang paling umum dijumpai.

Perlu diingat, kebanyakan arthropoda ini – haiwan invertebrat teknikal dengan rangka luaran, badan bersegmen dan anggota sendi, yang boleh berkisar dari saiz mikroskopik hingga sebesar 12 kaki panjang Spider Crab Jepun – tidak mahu berada di dalam rumah anda lebih daripada yang anda mahukan di sana.

Sesetengah orang mungkin mengembara dari halaman anda, dibawa masuk dengan beberapa bunga potong, menaiki kasut anda atau hanya merangkak ke rumah anda untuk keluar dari sejuk dan kemudian mati, menerangkan pengarang senior Matt Bertone, Ph.D., pakar entomologi dengan Klinik Penyakit Tumbuhan & Serangga di North Carolina State University.

Jangan berteriak, mereka tidak berbahaya

Walaupun pasukan penyelidikan “agak terkejut” dengan bilangan spesimen yang mereka kumpulkan, manusia tidak harus panik, kata Bertone. “Mesej pulang adalah bahawa orang tidak boleh menjalani kehidupan mereka dengan cara yang berbeza,” kebanyakannya kerana anda tidak dapat melihat pepijat ini, dan sebagian besar yang tinggal di antara kami di rumah kami tidak berbahaya, dia menerangkan.

Sesungguhnya, kebanyakan arthropoda yang ditemui tidak dianggap sebagai perosak secara teknikal. Sebaliknya, mereka adalah pengkaji yang dikenali sebagai “penumpang yang aman.”

Antara pencinta keamanan itu adalah labah-labah labah-labah yang ditemui di 65 peratus dari semua bilik yang dijamu, serta pengunjung yang “tidak sengaja” seperti midges dan leafhoppers, yang benar-benar lebih suka hidup di luar.

Walau bagaimanapun, jika anda merangkak di sekitar rumah anda pada waktu malam untuk mencari ruang lapang arthropod anda, anda mungkin bernasib baik (atau tidak bernasib baik) cukup untuk melihat beberapa bedfellows yang benar-benar pelik termasuk:

Jangkrik unta

Rumah hijau camel cricket typically lives in the basement and crawl spaces.
Cricket unta rumah hijau biasanya tinggal di ruang bawah tanah dan merangkak.

Orang-orang kecil ini kelihatan seperti campuran labah-labah dan kriket, memimpin sesetengah orang untuk memanggil mereka jangkrik labah-labah atau ragut, kata Bertone. Walaupun mereka mungkin kasar kepada kita yang bukan pencinta bug, jangkrik unta dianggap tidak berbahaya – walaupun mereka boleh melompat cukup tinggi dan cepat pantas.

“Anda perlu ingat makhluk-makhluk ini lebih takut kepada anda berbanding anda daripada mereka,” kata Bertone.

Rumah lipan

rumah centipedes are harmless and will try their best to avoid humans. They're extremely fast and active hunters, especially enjoying cockroaches and flies for meals.
Rumah lipan tidak berbahaya dan akan berusaha sebaik mungkin untuk mengelakkan manusia. Mereka pemburu yang sangat cepat dan aktif, terutamanya menikmati lipas dan lalat untuk makan.

Kenapa tidak berteriak pada sesuatu yang mempunyai sehingga 15 pasang kaki, antena panjang dan dapat menentang graviti dengan membongkar dinding dan siling lebih cepat daripada kelajuan cahaya? Nah, untuk permulaan, lipan tidak berbahaya (kecuali jika anda lemah dari melihat satu dan jatuh di kepala anda) dan mereka juga manusia yang pepejal.

“Centipedes mendapat rap buruk dan arthropod baik di rumah kerana mereka pemangsa umum dan suka makan kecoak dan lalat,” kata Bertone.

Meludah labah-labah

A spitting spider spits a venomous silk on their prey, tying it up so the spider can delicately bite the food item.
Labah-labah yang meludah meludahkan sutera berbisa pada mangsa mereka, mengikatnya sehingga laba-laba dapat menggigit makanan yang halus.

Kadang-kadang arthropoda mengambil wajah yang aneh. “Labah-labah meludah sangat sejuk dan kelihatan seperti laba-laba kartun,” kata Bertone, yang sebenarnya mempunyai satu haiwan kesayangan untuk seketika. Ia mungkin kelihatan tidak berbahaya – dan ia adalah untuk manusia – tetapi ia menangkap mangsa dengan meludah sutera berbisa di atasnya. Selepas mangsanya lumpuh, ia menjadi makan malam labah-labah meludah.

Walaupun semua makhluk ini boleh membuat merangkak kulit anda, anda harus tahu bahawa anda telah berkongsi ruang dengan mereka untuk masa yang lama.

“Kami telah hidup bersama makhluk ini sejak kita tinggal di gua, dan mereka tidak pergi ke mana-mana,” kata Bertone.

“Anda perlu menghargai kepelbagaian dan kesesuaian mereka,” katanya.