Semburan bakteria probiotik memudahkan ekzema teruk dengan selamat dalam kajian kecil

Tangannya berdarah dan meleleh, namun dia terpaksa menggali kuku jari-jarinya dengan lebih dalam – kesakitan yang sia-sia, jika ia akan menghilangkan keinginan untuk menggaruk. Saya akan menonton dalam kengerian yang tidak berdaya seperti anak perempuan saya yang berusia 9 tahun, Emily, merobek tangannya setiap kali ekzemanya melayang.

Seorang lagi pesakit ekzema Sydney Bentley, umur 10 tahun, mendapatnya. “Ia tidak seperti: ‘Haruskah saya gatal atau tidakkah saya tidak gatal? Saya fikir saya akan gatal. ‘”

“Ia seperti,” gatal, gatal, gatal, anda perlu gatal. Lakukan, lakukan, ‘”kata Sydney.

Ekzema menyebabkan kulit menjadi merah, meradang dan gatal parah. Sekurang-kurangnya 30 juta rakyat Amerika berurusan dengan beberapa bentuknya. Ramai kanak-kanak. Dan seperti anak perempuan saya, ramai yang tidak dapat mengawalnya dengan berkesan dengan krim dan salap khas.

Saya telah menjalani ekzema saya selama beberapa dekad tanpa banyak berfikir, tetapi duduk dan menonton gadis saya menderita? Tidak boleh diterima.

Saya belajar tentang percubaan klinikal bermula di Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit Kebangsaan, sebahagian daripada Institut Kesihatan Nasional. Kajian ini akan menguji keselamatan semburan bakteria yang direka untuk membantu melawan Staphylococcus aureus.

S. aureus adalah sejenis bakteria yang biasanya hidup tanpa bahaya pada kulit kita, tetapi diketahui menyumbang kepada penyakit ekzema. Dalam beberapa minggu, saya duduk dengan penyiasat utama, Dr. Ian Myles, menyebarkannya dengan soalan.

Ini is Sydney Bentley, age 10, trial participant,.
“Sekalipun ini tidak akan menyembuhkan saya, saya harap ia akan memberikan beberapa data saintis supaya anak-anak lain dapat disembuhkan, kerana saya tidak mahu orang lain mengalami penderitaan,” kata Sydney Bentley, umur 10 tahun peserta dalam percubaan NIH. Amy Bentley

Walaupun saya seorang wartawan kesihatan dalam NBC News, ini bukan satu wawancara untuk kerja. Saya adalah peserta kajian. Pesakit nombor satu.

Peranan mikrobiotik

Kulit kita pada dasarnya adalah hidangan petri raksasa. Berbilion mikroba wujud secara damai pada kulit yang sihat.

“Dan itulah yang baik,” jelas Dr Adam Friedman, profesor dermatologi di Sekolah Perubatan & Sains GW. “Mereka sebenarnya membantu melindungi kita dari semua perkara yang menjijikkan di sana. Mereka juga membantu mengawal sistem kekebalan tubuh kita untuk menjaga segala-galanya. “

Tetapi ada masalah pada orang dengan ekzema: kekurangan kepelbagaian dalam mikrobiotik kulit. Terdapat lebih kurang “orang baik” untuk melawan “orang jahat” – dalam kes ini, Staphylococcus aureus.

Pasukan Myles telah menemui bakteria tertentu – Roseomonas mukosa – menguatkan sel-sel kulit dan membunuh “buruk” S. aureus, sekurang-kurangnya dalam kajian makmal dan tikus. Apa lagi, ia didapati pada kulit orang yang sihat yang tidak mempunyai ekzema.

Adakah saya bersedia untuk menyemburkan bakteria “baik” ini di tangan saya untuk melihat sama ada selamat untuk mencuba kanak-kanak dengan ekzema? Sudah tentu. Sembilan orang dewasa lain mengikuti.

Amaran spoiler: ia selamat dan banyak, berkesan.

Pada hari Khamis, NIH mengeluarkan penemuan awal dari kajian itu, mengatakan bahawa rawatan topikal mengurangkan keparahan dermatitis atopik.

“Kami tidak dapat menahannya daripada menggaru”

Amy Bentley, dari Clarksburg, Maryland, telah belajar tentang kajian dan pemikiran anak perempuannya, Sydney.

“Ini sangat mengecewakan untuk melihat anak anda benar-benar menderita dan tidak mempunyai idea yang baik bagaimana anda boleh membantu mereka,” kata Bentley. “Dia mula menghadapi masalah sebagai anak kecil. Saya masih ingat ada malam apabila kita akan meletakkan kain kasa di seluruh bahagian tengahnya dan memfokuskannya kerana kita tidak dapat menahannya daripada menggaru. “

Ini is Sydney Bentley (currently age 10) when she was much younger and started breaking out with eczema. You can see it on her forehead.
Ini adalah Sydney Bentley, sekarang 10, ketika dia jauh lebih muda dan mula bertembung dengan ekzema. Anda dapat melihatnya di dahinya.Amy Bentley

Sydney menjadi salah satu daripada lima pesakit pediatrik dalam kajian Myles. Dia mempunyai ruam eczema berwarna merah berapi klasik di lengannya, belakang kakinya dan di lehernya. Kadang-kadang anak-anak lain bertanya kepadanya tentang hal itu.

“Selalu ada masa apabila kanak-kanak rawak datang dan berkata, ‘apa itu?’ Dan itu hanya … cuba untuk menjelaskannya amat mengerikan, “kata Sydney.

Amy Bentley menyembur tangan Sydney dengan peningkatan kepekatan mukosa Roseomonas dua kali seminggu selama beberapa bulan. Mereka melihat hasil selepas beberapa rawatan pertama, walaupun tiada ubat.

“Kami masih perlu melakukan rejimen penyelenggaraan tetap kami – pelembab masih lagi dan semua itu,” kata Amy. “Tetapi ia pasti lebih baik daripada itu. Seluruh garis dasar telah beralih ke tempat kulitnya kekal lebih baik. “

Kajian NIAID adalah kecil – hanya 15 pesakit. Sepuluh daripada mereka mendapat manfaat, kata Myles: “Ia mengurangkan ruam mereka; ia mengurangkan gatal-gatal mereka. Ia mengurangkan jumlah steroid topikal yang mereka rasa mereka perlu mengekalkan penyakit mereka. “

Sydney mempunyai kajian yang lebih bersinar:

“Menakjubkan bahawa mereka boleh menyesuaikan wira begitu banyak dalam botol kecil itu.”

Pertempuran S. aureus

Pasukan Myles bukan satu-satunya yang berusaha untuk mengetahui cara terbaik untuk mengawal S. aureus dalam pesakit ekzema.

Dr. Richard Gallo dari University of California, San Diego menyaring ribuan bakteria pada kulit manusia, dan menonjolkan satu lagi jenis staph: S. hominis.

“Ia sangat berkesan untuk membunuh bakteria penyakit S. aureus, dan ia juga mengekalkan fungsi anti-radang yang lain,” kata Gallo..

Ini is lead investigator Dr. Ian Myles (NIAID) swabbing samples from the arm of trial participant Emily Edwards.
Ini adalah penyiasat utama Dr. Ian Myles (NIAID) yang menyelinap sampel dari lengan peserta percubaan, Emily Edwards.Erika Edwards / NBC

Dalam kajian Gallo, pesakit menggunakan losyen over-the-counter yang bercampur dengan bakteria S. hominis. Keputusan awal telah menjanjikan.

“Kami berharap dapat membuktikan dengan kajian-kajian besar (itu) mengurangkan ruam dan melindungi orang-orang dari S. aureus,” kata Gallo. Projek itu dijangka mengambil masa dua hingga tiga tahun.

Terdapat berjuta-juta spesies bakteria dalam persekitaran kita. Kebanyakan melakukan apa-apa, walaupun sesetengah mungkin menyebabkan penyakit. Idea memohon bakteria baik untuk kulit bukanlah sesuatu yang baru. Pasaran itu terbenam dalam krim dan losyen probiotik yang disebut-sebut untuk melegakan ekzema dan kerengsaan kulit yang lain. Pakar-pakar yang telah menghabiskan beberapa tahun mempelajari bagaimana bakteria menjejaskan kulit memberi amaran pembeli harus berhati-hati.

“Strain bakteria probiotik semasa tidak dipilih berdasarkan pengetahuan tentang apa yang mereka lakukan, hanya mereka yang didapati pada orang yang sihat atau di tempat yang menarik,” kata Gallo. “Ini seperti mengambil pil hanya kerana ia didapati di farmasi, tetapi tidak mengetahui apa yang sepatutnya dilakukan.”

Penyelidikan saintifik perlu mengenal pasti probiotik yang bermanfaat.

“Tanpa itu, semua itu meneka,” kata Gallo.

Seterusnya: pesakit ekzema muda

Pasukan Myles bergerak maju dengan ujian yang lebih besar, dan dengan pesakit yang lebih muda.

“Mikrobiom kanak-kanak cenderung sangat berubah sehingga mereka berumur empat atau lima tahun, dan kemudian ia agak gel,” kata Myles. “Jadi sebelum ini anda boleh campur tangan, lebih awal anda boleh membekalkan anak dengan mikrobiom yang sihat, lebih baik ia akan menjadi jangka panjang.”

Pakar mencadangkan penyelesaian ekzema masa depan mungkin melibatkan pelbagai jenis bakteria dan mungkin kulat.

Friedman mengesyaki apa-apa penyelidikan mengenai probiotik untuk membantu memulihkan mikrob yang sihat perlu memasukkan prebiotik, bahan bakar untuk bakteria yang baik.

“Prebiotik adalah perkara yang diperlukan untuk organisma atau bakteria atau virus atau kulat yang hidup di kulit kita untuk bertahan dan berkembang dengan cara yang betul. Falsafah saya: ia bukan satu atau yang lain; anda perlukan kedua-duanya. Jika anda membuang satu bakteria ke dalam persekitaran yang bermusuhan, di mana ia tidak dapat bertahan, meneka apa? Ia tidak akan bertahan. Jika anda memberikan sokongan yang diperlukan, ia akan melakukan apa yang perlu dilakukan, yang akan mewujudkan kepelbagaian, “kata Friedman..

Saya daughter and I were one of the few who didn't get relief from the experimental therapy. But we aren't too discouraged because a setback for us is a gain for overall scientific research.
Anak perempuan saya dan saya adalah salah seorang yang tidak mendapat bantuan dari terapi eksperimen. Tetapi kita tidak terlalu berkecil hati kerana kemunduran bagi kita adalah keuntungan untuk penyelidikan saintifik secara keseluruhan. Erika Edwards / NBC

Dan mungkin itulah yang saya dan anak perempuan saya perlukan. Kami adalah salah satu daripada beberapa yang semburan mukosa Roseomonas tidak berfungsi. Kami masih membungkus tangannya hampir setiap malam. Dia masih cakar pada ruam eksimnya. Saya masih bimbang luka terbuka akan dijangkiti.

Sydney Bentley mendapatnya. “Saya tahu betapa buruknya bagi saya untuk mendapat eksim, dan saya tahu saya mungkin bukan salah satu kes yang paling teruk,” katanya..

“Sekalipun ini tidak akan menyembuhkan saya, saya harap ia akan memberikan data saintis supaya anak-anak lain dapat disembuhkan, kerana saya tidak mahu orang lain terpaksa menderita.”