Saya mencuba diet ketogenik selama 30 hari. Inilah yang berlaku

Sebagai ahli diet, pesakit saya bertanya mengenai pelbagai jenis diet. Satu pelan telah menguasai pertanyaan akhir-akhir ini: diet ketogenik. Oleh kerana saya tidak pernah meletakkan pesakit pada diet saya tidak mencuba sendiri, saya tahu saya perlu mengalaminya secara peribadi. Saya berjumpa selama 30 hari dengan dua kaki karbohidrat – dan gabungan keraguan dan motivasi.

Inilah caranya:

Mengucapkan selamat tinggal kepada karbohidrat dan membuat lemak cara hidup

Diet ketogenik membolehkan sekitar 70 hingga 80 peratus lemak, kira-kira 5 peratus karbohidrat (yang bersamaan dengan 25 karbohidrat yang dicerna, atau bersih, yang dikira dengan mengurangkan serat daripada jumlah karbohidrat), dan jumlah protein yang sederhana.

Kristin Kirkpatrick
Saya tidak pernah meletakkan pesakit pada diet yang saya tidak cuba sendiri, jadi saya tahu saya perlu mengalami diet ketogenik secara peribadi. Baiknya oleh Kristin Kirkpatrick

Saya baru-baru ini menulis mengenai pakar kanser yang tidak hanya mematuhi diet itu sendiri, tetapi juga merasakan ia adalah pelan yang betul untuk pencegahan, dan mungkin juga rawatan penyakit. Saya terperinci amalan keto dietnya dalam artikel sebelumnya.

Bermula keras

Pada minggu pertama, ia adalah potongan karbohidrat drastik yang menyebabkan saya sangat lapar.

Saya tidak lama lagi menyedari menjaga karbohidrat di bawah 25 karbohidrat yang bersih bermakna tidak makan karbohidrat “tradisional” sama sekali. Jumlah kecil saya sedang dipenuhi dari sumber bukan karbohidrat, seperti:

  • kacang pokok – 2 gram untuk ½ cawan kacang macadamia
  • sayuran -4 gram untuk secawan brokoli
  • snek harian saya cip kelapa tulen, 5 gram untuk hidangan 1-ons

Sarapan terdiri daripada telur, tetapi tidak terlalu banyak telur putih kerana itu akan meningkatkan protein saya terlalu banyak. Saya menghidangkan banyak keju kering – amat berguna semasa perjalanan – dan kacang. Makan tengah hari terdiri daripada salad dengan banyak berpakaian dan alpukat.

Makan malam sering salmon liar dengan brokoli, kale, atau bayam – biasanya panggang untuk faktor dalam mana-mana lemak yang hilang yang saya perlukan untuk hari itu. Bagi pencuci mulut, lupakan saja, kecuali jika saya bangun untuk satu sudu minyak zaitun sebagai snek tengah malam. Saya mendapati beberapa bar kelapa tidak ditambah gula yang saya sukai, tetapi secara umum, lebih baik untuk melangkau sebarang makan selepas makan malam.

Salad with nuts
Makan tengah hari adalah banyak salad dengan kacang. Diet ini memaksa saya untuk mencuba cara-cara baru dan inovatif untuk bereksperimen dengan pelbagai minyak dan cuka kerana sayur-sayuran berdaun adalah makanan pokok. Saya menghabiskan berjam-jam di kedai minyak zaitun tempatan saya.Baiknya oleh Kristin Kirkpatrick

The ‘Keto Flu’

Selaras dengan buku yang saya baca, keto “selesema” melanda apabila tubuh saya diselaraskan dengan kekurangan bekalan glukosa yang berterusan, dan beralih ke pembakaran lemak sebaliknya. Sepanjang masa ini, saya sudah penat, mempunyai keinginan gula gila dan pada umumnya bermakna kepada suami saya yang miskin. Pada satu ketika, semasa perbincangan yang hangat tentang makanan anjing, dia mencadangkan, dengan cara yang sangat penyayang dan penuh belas kasih, mungkin saya makan sekeping roti.

Ia adalah permulaan yang kasar. Dan kemudian, tidak.

Awan ditarik.

Saya pergi dari marah dan “hangar” untuk berasa hebat. Pemeriksaan air kencing saya dengan menggunakan alat ketone stick di rumah saya mendedahkan saya sedang dalam perjalanan menuruni lebuh raya ketosis dan saya sangat gembira.

Perkara-perkara kecil yang boleh membuat perbezaan besar dalam diet anda

Ogos.21.201703:20

Cabaran

Sebelum saya memulakan diet, saya fikir cabaran terbesar saya adalah mendapatkan jumlah lemak yang disyorkan, sambil mengambil sedikit karbohidrat. Saya salah. Kedua-dua makronutrien ini menjadi yang paling mudah untuk dikendalikan.

Sebaliknya, menjaga protein saya terkawal terbukti menjadi ancaman terbesar untuk mengetuk saya daripada ketosis. Saya tidak lama lagi menyedari mengapa setiap buku keto yang saya baca mempunyai pelbagai kegunaan dan resipi untuk minyak kelapa, kuning telur, dan daging. Makanan ini tinggi lemak, tetapi protein yang agak sederhana.

Ini terus menjadi cabaran bagi saya dan kemungkinan besar akan mengambil masa lebih daripada 30 hari untuk difikirkan. Saya juga mengalami serangan sembelit yang tidak baik kerana badan saya beralih dari serat dan serat berasaskan kacang yang menjaga saya tetap. Saya terpaksa mengambil ante dengan sayur-sayuran bukan berkanji untuk mendapatkan apa yang saya perlukan.

Kembang kol pizza with cheese and veggies
Pizza berkulih dengan keju dan sayuran. Saya membuat pizza keropok kembang sepanjang masa. Ia membolehkan saya berasa seperti saya tidak merendah diri pada malam Jumaat.Baiknya oleh Kristin Kirkpatrick

Mungkin cabaran terbesar saya adalah makan semasa perjalanan. Semasa perjalanan perniagaan, saya mendapati diri saya di acara dengan makan malam bersalut yang saya tidak dapat makan kerana gundukan quinoa yang duduk di bawah sumber protein yang saya alah kepada. Saya meninggalkan kelaparan dan bingung pada pecan dan tahu tauhu kembali di bilik hotel saya. Saya sedar kejayaan dalam melekat pada diet ini akan sentiasa menjadi lebih mudah untuk mengawal saya dengan persekitaran saya.

Sama seperti cuti boleh menjejaskan diet yang paling sihat, kekurangan perancangan dalam diet ketogenik boleh menjadi ciuman kematian. Akhirnya, saya membaca tentang nafas berbau yang sering disertai dengan ketosis. Saya tidak merasakan ini memberi impak kepada saya. Sekiranya tidak, tiada siapa yang memberitahu saya!

Triumphs

Diet saya secara rasmi bermula sebelum Halloween – percutian yang secara tradisinya berkuasa untuk saya mencuri gula-gula dari rampasan anak-anak saya sendiri. Empat parti yang dipenuhi permen membawa kepada penipuan atau pengambilan sebenar, masing-masing dengan banyak sumber karbohidrat. Saya tidak mempunyai apa-apa. Ia merasakan kedua-dua menakjubkan dan memberi kuasa. Walaupun selama beberapa hari yang sukar, saya menyedari bahawa saya dapat menyerah semua gula dan menjadi baik-baik saja. Mungkin ini adalah salah satu daripada keputusan terbaik untuk mencuba diet.

Keju muffins make with butter and a little bit of almond flour
Muffin keju ini dibuat dengan mentega dan sedikit tepung badam adalah makanan ringan yang besar dan anak-anak saya juga terobsesi dengannya. Mereka berasa sangat memanjakan dan memelihara saya sepenuh masa.Baiknya oleh Kristin Kirkpatrick

Kesan lain yang mengejutkan adalah kekurangan saya yang lengkap. Saya tahu lemak mengisi anda. Walau bagaimanapun, saya terkejut selepas kejutan awal mereda bahawa kebuluran saya bersama-sama dengannya. Apa yang saya katakan kepada pesakit saya selama dua dekad yang lalu adalah, sebenarnya, sebenarnya: Bukan kalori yang penting, itu jenisnya. Pengambilan kalori harian saya selama 30 hari saya pada tahap tinggi sepanjang masa. Ia masuk akal, sejak gram untuk gram, kalori dari lemak lebih dari dua kali ganda daripada karbohidrat atau protein. Walaupun begitu, saya kehilangan berat badan. Saya berasa lebih baik dalam pakaian saya. Saya juga merasakan bahawa perut saya, yang saya perjuangkan dengan, telah menggendong. (Sesetengah pakar menasihatkan diet ketogenik untuk penurunan berat badan.)

Hijau beans and onions as a side to salmon
Kacang hijau dan bawang memberi sedikit kepuasan dan kepuasan di samping sumber protein salmon saya semasa makan malam. Baiknya oleh Kristin Kirkpatrick

Inilah cara terbaik untuk memulakan diet

Jika diet ketogenik adalah satu yang anda rasa anda adalah calon yang baik untuk, maka jangan tunggu, bermula hari ini! Mulakan dengan merancang makanan yang mengikuti pecahan macronutrien terperinci dalam artikel ini. Anda boleh menggunakan aplikasi yang menjejaki makanan ringan dan makanan anda. Saya juga menemui buku resipi ketogenik untuk menjadi sangat membantu.

Sarapan pagi: smoothie protein atau telur dengan sebilangan alpukat

Makan tengah hari: salad besar, atau zucchini mi dengan pesto dan salmon panggang

Makan Malam: sup cendawan yang hangat dibuat dengan sayur-sayuran dan krim, mentega, atau sup tulang untuk memuaskan dan mengisi anda. Atau rumput yang diberi makan daging lembu atau banyak sayur-sayuran panggang

Makanan ringan: kacang, cerek atau kerepek kelapa tanpa tambahan gula

Kristin Kirkpatrick
Menjelang akhir 30 hari saya, saya menyedari saya merasakan yang terbaik sepanjang tahun. Sukar untuk menghentikan diet yang membuatkan anda berasa begitu baik.Baiknya oleh Kristin Kirkpatrick

Langkah seterusnya

Saya akan tinggal di bahagian diet, tetapi tidak semuanya. Saya terus mengekalkan karbohidrat saya pada tahap rendah, tetapi saya tidak sekadar membataskan semua itu. Saya telah membenarkan diri saya lebih berani dengan protein, membawa kembali beberapa ayam bakar dari semasa ke semasa. Saya terus mengekalkan pengambilan lemak saya lebih tinggi. Saya memilih versi tak tepu dan polyunsaturated terutamanya.

Menjelang akhir 30 hari saya, saya menyedari saya merasakan yang terbaik sepanjang tahun. Sukar untuk menghentikan diet yang membuatkan anda berasa begitu baik. Walaupun ketat dan bukan untuk semua orang, saya sampai pada kesimpulan bahawa diet ketogenik boleh menjadi pelan sempurna untuk orang yang betul.

Anda hanya perlu melalui minggu pertama itu.

Kristin Kirkpatrick, MS, R.D., adalah pengurus perkhidmatan pemakanan kesejahteraan di Cleveland Clinic Wellness Institute di Cleveland, Ohio. Ikuti dia di Twitter @KristinKirkpat.