Saya berumur 11 tahun melukis nudes? Apa yang saya buat?

Q. Saya tidak selesa bahawa anak kami berusia 11 tahun sedang melukis nudes. Dia seorang artis yang baru dan saya mahu dia berkembang sebagai seorang artis, tetapi saya lebih suka dia membuat buah dalam mangkuk daripada telanjang. Ayahnya adalah “ayah seni,” mirip dengan “ibu panggung,” dan menolaknya di luar usianya. Bolehkah anda benar-benar berada di pihak saya dan mengatakan bahawa 11 adalah terlalu muda untuk ketelanjangan?

A. Saya kebanyakannya di sebelah anda. Pada masa kanak-kanak berusia 11 tahun, anda sepatutnya membincangkan semua bahagian tubuh manusia, termasuk alat kelamin, dengan mereka supaya mereka mempunyai pemahaman tentang bahagian mereka sendiri dan apa yang mereka dipanggil. Selain itu, kanak-kanak adalah makhluk seksual dengan mereka sendiri pemikiran seksual yang sangat normal.

Seperti yang saya jelaskan dalam buku baru saya, “Mengubah Anda: Panduan kepada Perubahan Tubuh dan Seksualiti,” anda mahu anak-anak anda tahu bahawa ini adalah OK. Biasanya, anak-anak hanya menikmati fikiran dan perasaan seksual mereka, terutama jika mereka diberi mesej tidak ada yang salah dengan mereka.

Malangnya, mereka terdedah kepada kebogelan dekat di televisyen dan Internet. Tetapi jelas, rangsangan orang bogel hidup pada jarak dekat akan membangkitkan lebih banyak keseronokan. Seorang lelaki berumur 11 tahun bukanlah orang dewasa yang boleh menghadapi rangsangan sedemikian. Inilah sebabnya mengapa saya menasihatkan ibu bapa supaya tidak telanjang di hadapan anak-anak mereka. Dengan cara ini saya berada di pihak anda.

Art mungkin satu-satunya pengecualian – di mana orang boleh menghargai bentuk manusia dengan cara yang tidak terlalu merangsang seksual.

Tetapi, seperti yang kita ketahui, ramai di antara kita mendapat pelajaran anatomi dari melihat seni – ramai gadis kecil telah menatap patung Daud Michelangelo, dan tidak mengagumi seni genius pemahat itu – jadi naif untuk menjadi tidak realistik tentang perkara ini.

Adakah anak lelaki anda dapat menarik nudes ini kerana ia dibentangkan dalam konteks seni dan dia benar-benar melihatnya seperti itu, seolah-olah dia akan ditunjukkan bahagian badan dalam kelas biologi dan melihat sel-sel? Mungkin, tapi mungkin tidak. Ia mungkin sekurang-kurangnya agak membangkitkan. Selagi ia lebih artistik daripada membangkitkan, ini mungkin baik-baik saja.

Untuk menentukan ini, amati apa yang sedang berlaku dengan anak anda. Adakah dia tidak selesa atau cemas, atau mempunyai pemikiran yang membangkitkannya?

Sesetengah guru membentangkan bahan mereka dengan cara yang tidak menentu dan tidak menstimulasi. Orang lain tidak memikirkan hakikat ini adalah anak-anak, dan membentangkan bahan mereka dengan cara yang lebih lucah. Ketahui lebih lanjut dari pengajar – sama ada model itu terbungkus, sejauh mana modelnya adalah subjek, bagaimana anak anda berkelakuan dalam kelas.

Sekiranya berada di dalam kelas ini melebih-lebihkan anak anda, dia harus kembali ke dalam lukisan dalam mangkuk. Berikan dia lima hingga tujuh tahun sebelum dia bekerja dengan nudes.

Gail Bottom Line: Walaupun kanak-kanak perlu tahu tentang tubuh manusia, termasuk alat kelamin mereka, pendedahan kepada bogel dewasa sebenar sering melampau ke atasnya dan oleh itu tidak dianjurkan.

Dr Gail Saltz adalah pakar psikiatri dengan New York Presbyterian Hospital dan penyumbang tetap TODAY. Buku terbarunya adalah “Anatomi Kehidupan Rahsia: Psikologi Kehidupan yang Berbohong,” oleh Dr Gail Saltz. Dia juga pengarang “Amazing You! Mendapatkan Pintar Mengenai Bahagian Peribadi Anda, “yang membantu ibu bapa menangani soalan-soalan kanak-kanak prasekolah mengenai seks dan pembiakan. Buku pertamanya, “Menjadi Nyata: Mengatasi Cerita-Cerita Kami Beritahu Kami Yang Memegang Kami Kembali,” diterbitkan pada tahun 2004 oleh Riverhead Books. Ia kini boleh didapati dalam versi paperback. Untuk mendapatkan maklumat lanjut, anda boleh melayari laman webnya, .