Rory Feek membuka pada hari-hari terakhir dengan isteri Joey dalam HARI INI eksklusif: ‘Tuhan hanya tahu’

Sejak Rory Feek memulakan menceritakan pertempuran isterinya Joey dengan kanser serviks peringkat 4, pembaca HARI INI telah mengabdikan diri dengan mengikuti perjalanan yang menyayat hati mereka.

Minggu ini, bintang negara membuka TODAY.com dalam wawancara eksklusif mengenai kesihatan isterinya, hari-hari terakhirnya dengan anak perempuan mereka yang berusia 22 bulan, Indiana, dan cara-cara di mana iman telah membentuk jalan mereka.

Bagi yang baru dalam cerita mereka, Joey, 40, memilih penjagaan hospis atas rawatan tambahan pada bulan Oktober. Pada blog bertajuk “Kehidupan Saya Hidup” dan di media sosial, dia dan Rory terus mencatatkan detik-detik berharga, termasuk ritus laluan dengan Indiana, yang mempunyai sindrom Down.

Inilah yang dikatakan oleh Rory mengenai beberapa bulan terakhir:

Joey Feek with daughter Indiana
Rory dan Joey Feek berkongsi foto keluarga ini pada bulan Ogos, yang mereka katakan, “… mama, papa, Indy dan Raggedy Ann.”roryandjoey / Instagram

Anda telah memaparkan kemas kini di blog anda secara teratur. Kenapa anda mahu berkongsi pertempuran anda secara terbuka?

Secara jujur, tidak pernah ada rancangan untuk berkongsi perjalanan kami melalui kanser dengan orang ramai. Saya memulakan blog saya lebih daripada dua tahun yang lalu, ingin merakam dan berkongsi kisah peribadi dan momen penting dalam kehidupan kita yang saya tidak mahu lupa … dan itulah yang saya masih lakukan. Memberitahu cerita kami. Seperti yang berlaku.

Adakah anda terkejut dengan sambutan daripada peminat ke jawatan media sosial anda? Adakah sebarang reaksi yang tidak dijangkakan?

Saya sedar bahawa terdapat beberapa komen menarik dan juga mengenai jawatan yang saya tulis, tetapi saya fikir perkara yang paling mengejutkan ialah reaksi orang yang saya jumpai di kedai runcit atau di mana sahaja saya berada. Orang asing akan berjalan dengan saya dan berkata, “adakah anda …” dan mereka tidak boleh mendapatkan kata-kata keluar. Saya akan mengangguk dan sebelum saya boleh memperkenalkan diri saya, mereka akan merebut saya dan memeluk saya dan air mata mereka akan mula mengalir ke bawah. Ia luar biasa dan merendahkan bagaimana orang-orang yang mendalam merasa apa yang kita rasakan, dan menjaga kita.

Gambar: Joey Martin Feek,Rory Lee Feek
Joey dan Rory Feek pada tahun 2009Richard Vogel / AP

Apa perkara pertama yang anda fikirkan apabila anda menyambut setiap hari baru?

Pagi-pagi di sini di Indiana keras dan cantik pada masa yang sama. Kerana Joey berada di bilik tidur yang besar dan kakaknya Jody adalah jururawat, [Jody] tidur di atas katil di dekatnya. Saya berada di sebuah bilik kecil di seluruh rumah dengan Indiana. Setiap pagi Indy bangun kira-kira jam 5 pagi atau lebih dan saya menghidupkan lampu dan meletakkan sebuah buku dan mainan atau dua di dalam katilnya untuk bermain bersama semasa saya keluar dan memulakan hari kami.

Perkara pertama yang selalu saya lakukan ialah berjalan di rumah dan membuka pintu ke bilik Joey dan berdiri dan menontonnya tidur sebentar. Saya dapat mendengar dia bernafas dan melihat cahaya dari seluruh kolam membakar cahaya lembut di mukanya. Saya datang untuk memeriksa dan melihat jika dia terjaga dan melakukan apa-apa, tetapi kebanyakan masa saya hanya berdiri beberapa saat dan mengambil masa dalam … dan ingat di mana kita … di mana dia … di mana Tuhan mempunyai kita.

BERKAITAN: Joey Feek memberikan ciuman hari jadi anak perempuan dalam foto-foto baru yang manis

Kemudian saya membuat kopi Perancis dan duduk di meja dengan bhakti harian yang dipanggil “Jesus Calling” dan Bible. Saya mendengar anak kecil kita bermain dan bercakap dengan dirinya sendiri di dalam katilnya ketika saya mendengar apa yang Tuhan katakan melalui kata-kata di halaman dan bercakap dengan senyap dengan Dia. Kemudian saya memilih bayi itu di tangan saya dan kita memulakan hari bersama. Saya membuat sarapan pagi, memberinya mandi, mendapatkan pakaiannya dan cuba mengingati bagaimana melakukan pigtails, dan sebagainya. Beberapa jam kemudian apabila Joey terjaga, saya akan membawa bayi kami untuk melihatnya.

Joey and Indy feek playing on the bed.
Anak perempuan berusia 23 bulan itu Indy membawa mereka masa yang cerah minggu ini, berpakaian dalam pakaian cheerleader yang menggembirakan.ThisLifeILive.com

Anda telah mencatatkan banyak foto masa perbelanjaan Joey dengan anak perempuan anda. Adakah terdapat apa-apa yang benar-benar menonjol?

Saya suka semua gambar Joey dan Indy bersama-sama. Semalam Indy memakai pakaian cheerleading sedikit “Indiana” ketika dia duduk di atas pangkuan Joey dan mereka bercakap dan ketawa dan saling mencintai. Setiap saat yang Joey mendapat dengan bayi kami, dan Indiana mendapat dengan mama-mamanya adalah detik paling kegemaran saya.

Bagaimanakah muzik membantu anda semasa masa sukar ini? Adakah anda berdua masih menyanyi satu sama lain, dan adakah anda merasa tenang di sekitar diri anda dengan lagu artis lain?

Hanya ada dua cara bahawa muzik telah menjadi sebahagian daripada kehidupan kita beberapa bulan terakhir. Beberapa hari ketika Joey terasa baik, dia akan terus menyanyikan lagu Indy. “Itsy Bitsy Spider,” “Pat-a-Cake, Pat-a-Cake” atau pujian. Dan selama beberapa minit Joey bukan seorang wanita yang mati akibat kanser yang dihubungkan dengan mesin dengan morfin … dia seorang ibu yang terhubung dengan bayinya dengan cinta.

BERKAITAN: Joey Feek mempunyai ‘perbincangan serius dengan Jesus’ Rory dalam catatan menyayat hati

Bahagian lain yang dimainkan oleh muzik adalah pada awal pagi ketika saya makan Indy nya oatmeal di kerusi tingginya.

Saya akan bermain muzik di Spotify dan lagu akan datang yang akan memotong saya ke tulang dan air mata saya akan mula jatuh. Indiana belajar bahasa isyarat dan kadang-kadang dia akan melihat dan menandatangani “air mata.” Saya akan menghapuskan mata saya dan cuba memastikan dia tidak melihat kesakitan saya, tetapi di dalam air mata akan mengalir dan hati saya akan pecah. Tetapi saya tidak mematikan lagu – Saya hanya mendengar dan berfikir, dan biarkan muzik melakukan apa yang sepatutnya dilakukan … sentuh kami.

Joey Feek with daughter Indiana
Joey Feek dan anak perempuan Indiana menikmati buku gambar yang berwarna-warni pada 5 Januari.roryandjoey / Instagram

Apa yang boleh kita harapkan dari album “Lagu Pujian Yang Penting Kepada Kami” yang akan datang? Bagaimana ia berbeza dengan album anda yang terdahulu?

Album ini sangat istimewa kepada kami, terutamanya Joey. Ia dipenuhi dengan lagu-lagu yang dia dibesarkan menyanyi di gereja dan ibunya menyanyikannya sepanjang masa kecilnya. Ia adalah album terakhir yang akan kita buat dan lagu-lagu terakhir yang akan kita nyanyikan bersama. Itu menjadikannya sangat istimewa untuk Joey dan saya.

[Untuk lebih banyak cerita tentang pasangan itu, termasuk gambar keluarga dan “melihat lebih dalam kehidupan mereka sebagai artis dan suami dan isteri,” lihat versi mewah album mereka, yang boleh didapati di Cracker Barrel mulai 12 Feb.]

Joey Feek with daughter Indiana
Joey dan Indiana bermain dengan mainan yang sesuai.Joey dan Rory / Facebook

Bagaimana anda akan meraikan jika anda memenangi Grammy yang anda buat?

Saya harap saya dapat memberitahu anda itu. Saya suka berada di sini memegang tangan Joey, menonton persembahan di TV … dan jika mereka memanggil nama kami sebagai pemenang, saya mahu dapat bersandar, melihat matanya dan mengatakan “ucapan selamat” dan memberikannya lama, ciuman lambat. Tetapi Tuhan hanya tahu di mana kita berada dalam sebulan.

BERKAITAN: Joey dan Rory Feek meraikan pencalonan Grammy walaupun pertempuran kanser terminal

Saya boleh memberitahu anda walaupun … menang atau kalah, bersama atau dipisahkan dengan nasib … Joey akan berada di sebelah kanan saya kemudian, dan setiap saat sebelum dan selepas hari itu. Jika tidak secara peribadi, maka di dalam hati saya. Sentiasa.

Joey Feek with daughter Indiana
Joey dan Indiana semua tersenyum dalam foto yang diambil pada bulan Disember.Joey dan Rory / Facebook

Apa yang anda mahu orang tahu mengenai keluarga anda yang anda rasa tidak mendapat perhatian yang sewajarnya?

Saya harap orang mengatakan … dia mencintainya. Dia suka dia. Marilah saling mencintai seperti itu.

Apakah harapan anda yang terbaik untuk satu sama lain?

Harapan kita yang paling besar ialah kita hidup setiap hari di bumi ini seperti yang boleh menjadi hari terakhir kita bersama. Bukan hanya kerana ia benar-benar boleh menjadi hari terakhir kita … tetapi kerana hidup begitu pendek untuk kita semua. Tiada seorang pun daripada kita yang tahu berapa banyak masa yang kita ada atau apa yang ada di kedai. Saya telah mengatakannya sebelum ini mengenai Joey dan saya, tapi itu benar … kita tidak mempunyai selamanya – tetapi kita ada hari ini, dan itu sudah cukup.

Ikuti penulis TODAY.com, Chris Serico di Twitter.

Semangat Joey Feek diangkat bermain dengan anak perempuan

Nov.13.201500:42

Loading...