Ricki Lake mendedahkan bekas suaminya melakukan bunuh diri: ‘Saya mahu menyelamatkannya’

Tasik Ricki membuka mengenai kematian bekas suaminya, pereka perhiasan Kristian Evans, dan dia berbuat demikian dengan alasan.

Dalam wawancara baru emosi dengan Rakyat, bintang “Hairspray” yang pecah-pecah mendedahkan bahawa Evans, yang didiagnosis dengan gangguan bipolar lebih awal dalam hidupnya, membunuh diri pada 11 Feb.

“Saya perlu menyebarkan berita mengenai pengiktirafan ini dan mendapatkan rawatan secepat mungkin,” kata Lake, 48 tahun.

Ricki Lake dan bekas suaminya Christian Evans pada tahun 2011. Pelakon itu membuka perjuangan Evans dengan gangguan bipolar untuk menyebarkan kesedaran tentang penyakit mental.Amanda Edwards / FilmMagic

Tasik mula berkencan dengan Evans, yang baru berusia 45 tahun ketika dia meninggal dunia, pada tahun 2010. “Saya berasa seperti gadis paling beruntung yang dia pilih saya,” kata bekas tunjuk ajar pertunjukan itu. “Dia adalah orang paling lucu.

Dia juga baik kepada dua anak lelaki Lake, Milo, 19, dan Owen, 15, (dari perkahwinan pertama pelakon kepada Rob Sussman).

BERKAITAN: Ricki Lake meratapi kematian bekas suaminya: ‘Semangatnya bebas’

Kedua-duanya mengikat simpulan pada bulan April 2012, tetapi berpecah tiga tahun kemudian akibat episod manik Evans.

View this post on Instagram

The love of my life and me. @christiandevans ❤️

A post shared by Ricki Lake (@rickilake) on

Dari awal, Evans bercakap tentang masalah kesihatan mentalnya: “Dia mempunyai banyak masalah harga diri dan banyak setan, tetapi saya faham dia, dan dia adalah orang yang saya fikir ramai orang tidak faham.”

Tetapi pada tahun 2014, Evans mula menunjukkan tingkah laku manik. Pada yang paling teruk, kata Lake, Evans “fikir dia boleh terbang. Dia fikir dia dapat menyembuhkan kanser dengan tangannya. “

Pelakon itu dinasihatkan oleh ahli terapi untuk memotong hubungan dengan rakannya untuk memberi ruang kepadanya untuk “menstabilkan.” Evans akhirnya dirawat di bawah 5150, kata pelakon itu.

Walaupun pasangan itu bercerai pada tahun 2015, mereka akhirnya tinggal bersama lagi. “Dia tidak stabil, dan dia begitu rapuh,” kata Lake. “Tetapi saya masih cinta dengannya, jadi ada sesuatu yang romantis tentangnya, saya mahu menyelamatkannya.”

September lalu, mania Evans ‘kembali, dan dia meninggalkan rumah mereka bersama. Pelakon itu berada di London pada 11 Februari ketika dia menerima teks dari saudara perempuan Evans yang mengatakan dia telah menghantar emel nota bunuh diri. “Saya tahu betul dia hilang,” kata Lake.

Evans ditemui dua hari kemudian di dalam keretanya dengan luka tembakan yang disengajakan. “Perjuangan itu terlalu banyak untuknya, dia melakukan yang terbaik,” kata aktres itu.

Lake memberitahu Orang yang dia bersyukur kerana semua “tahun yang indah” dengan Evans: “Saya tidak pernah berhenti menyayangi lelaki itu.”

BERKAITAN: Carrie Fisher adalah ‘cahaya terang’ bagi orang yang bergelut dengan gangguan bipolar

Penyebab gangguan bipolar – gabungan faktor genetik dan alam sekitar – tidak difahami dengan jelas. Penyelidikan menunjukkan bahawa gangguan bipolar dikaitkan dengan ketidakseimbangan dalam bahan kimia otak yang dipanggil neurotransmitter. Kira-kira 2.5 peratus rakyat Amerika, atau 6 juta orang didiagnosis dengan bipolar. Ia boleh dijalankan dalam keluarga.

Untuk maklumat lanjut mengenai gangguan bipolar, layari National Institute of Mental Health secara online di nimh.nih.gov.