Pergi dengan usahamu: 5 petua untuk memanfaatkan kuasa intuisi

Kita semua berkongsi sejenis kuasa super yang dengan cepat membantu kita membuat keputusan sama ada untuk mempercayai seseorang, membeli rumah itu atau meninggalkan keadaan yang tidak merasa benar.

Sama ada anda memanggilnya naluri atau intuisi usus, beberapa usahawan paling berjaya di dunia bergantung padanya untuk mengarahkan mereka ke arah yang benar.

“Saya telah mempercayai suara intuisi yang masih kecil dan kecil sepanjang hidup saya,” kata Oprah Winfrey.

“Saya lebih bergantung kepada naluri usus daripada meneliti sejumlah besar statistik,” tulis pengasas Virgin Group Richard Branson dalam memoirnya. “Saya cenderung menyusun fikiran saya tentang orang dalam masa tiga puluh saat untuk bertemu dengan mereka.”

“Mempunyai keberanian untuk mengikuti hati dan gerak hati anda,” kata Steve Jobs, pengasas bersama Apple, menasihati graduan dalam ucapannya yang terkenal di Stanford University pada tahun 2005.

Trik bahasa tubuh: ‘Ambil dagumu untuk menang’ dan banyak lagi

20.20.201703:29

Naluri dan intuisi Gut adalah fenomena nyata – sebahagian dari proses pemikiran yang tidak sedar yang tiba-tiba timbul sebagai perasaan, kata psikiater Dr. Gail Saltz.

Anda akan “hanya tahu” sesuatu yang salah atau orang yang anda temui tidak boleh dipercayai. Atau mungkin membuat keputusan tertentu terasa dengan serta-merta, walaupun anda tidak memikirkannya.

“Ia sering dimaklumkan oleh pengalaman masa lalu,” jelas Saltz. “Ia tidak ajaib. Ia sememangnya tidak sedar kepada anda, proses itu, tetapi ia berdasarkan maklumat yang otak anda berkumpul dari corak tingkah laku atau bagaimana anda bertindak balas kepada perkara dari masa ke masa. “

Mendengar perasaan itu atau suara dalaman dapat sangat berguna dalam beberapa keadaan, terutama jika anda merasakan seseorang atau situasi yang berbahaya, kata Saltz. Dia bimbang ramai anak muda mempunyai kecenderungan untuk menindas atau mengabaikan naluri mereka, memilih untuk pergi terlalu jauh dengan pasangan romantis, contohnya, kerana keinginan mereka untuk berada dalam hubungan mengatasi naluri mereka yang mendesak.

Bagaimanakah anda boleh menyentuh kelantangan suara dalaman itu? Dan bilakah anda perlu mendengarnya? Berikut adalah lima petua:

1. Dapatkan selesa dengan bertanya pada diri sendiri: Apa perasaan saya?

“Ia adalah perbincangan yang sedar dengan diri anda tentang ketidaksadaran anda,” kata Saltz, sambil mencatat anda mungkin tidak selalu gembira dengan apa yang suara dalaman anda memberitahu anda.

“Ia dapat mengakui bahawa pada masa-masa, anda mungkin mempunyai perasaan dan anda mungkin mempunyai keinginan yang bersaing yang tidak menipu dengan perasaan itu. Adalah penting untuk dapat pengalaman kedua-duanya. “

Jika awak berfikir anda mahu melakukan sesuatu, tanya diri anda bagaimana anda rasa mengenai melakukannya dan menganggapnya maklumat yang sah, dia menasihatkannya.

Nasihat agen Ex-Secret Service: Amalkan usus anda

Mac.04.201404:44

2. Naluri Gut dapat sangat berguna dalam beberapa situasi

Penyelidikan telah menunjukkan orang-orang yang bertindak balas terhadap perasaan intuitif mereka ketika membeli barang tiket besar, seperti kereta atau rumah, biasanya lebih senang dengan pembelian dalam jangka panjang, kata Saltz.

Usus anda boleh menjadi sangat berharga apabila datang kepada keputusan berasaskan emosi yang besar, seperti perkahwinan. Sekiranya anda merasakan pasangan anda adalah “yang untuk saya,” itu sesuatu yang patut diberi perhatian, katanya.

Intuisi juga memainkan peranan dalam kesan pertama, terutama jika anda merasakan seseorang itu menyeramkan atau menimbulkan ancaman.

“Intuisi selalu betul dalam sekurang-kurangnya dua cara penting,” tulis Gavin de Becker, pengarang “The Gift of Fear: Sinyal Survival yang Melindungi Kita dari Kekerasan.” “Ini selalu sebagai tindak balas kepada sesuatu. Ia sentiasa mempunyai minat terbaik anda. “

Adakah ‘tidur di atasnya’ benar-benar membantu anda membuat keputusan yang lebih baik?

Nov.06.201501:02

3. Simpan jurnal

“Menulis fikiran dan perasaan anda di atas kertas-walaupun anda berfikir bahawa anda tidak dapat mengatakan – membantu minda tidak sedarkan diri terbuka,” menasihati Francis P. Cholle, pengarang Kompas Intuitif: Kenapa Keputusan Baki Terbaik dan Naluri Keputusan Terbaik. “

4. Senyapkan pengkritik dalaman anda

Cholle juga mengesyorkan supaya anda dapat mendengar suara dalaman anda tanpa penghakiman. “Biarkan dialog dalaman berlaku tanpa rasa takut atau cemburu,” tulisnya.

Sekiranya suara dalaman anda memberitahu anda bahawa anda berada dalam bahaya, jangan anggap diri anda sendiri, jangan risau menyinggung perasaan sesiapa pun dan jangan risau untuk bersikap sopan. “Kita perlu meletakkan kesopanan dan berfikir tentang diri kita sendiri,” kata bekas ejen Perkhidmatan Rahsia Evy Poumpouras pada HARI INI.

5. Menyedari kemungkinan naluri usus menjadi salah

Secara keseluruhan, naluri usus anda dapat membantu anda membuat keputusan bijak, tetapi hanya satu titik data untuk dipertimbangkan.

“Adakah ia sentiasa betul? Tidak, awak bukan komputer, “kata Saltz.

Sesetengah orang yang membuat keputusan dengan cepat, mendakwa sentiasa pergi dengan usus mereka, semestinya tidak dapat bertolak ansur dengan kecemasan ambivalen, dia berkata.

Ikuti A. Pawlowski di Facebook, Instagram dan Twitter.

Artikel ini pada asalnya diterbitkan pada bulan April 2016.