Penyelidik menerangkan bahawa tarian trotoar janggal yang kita semua lakukan – dan benci

Berjalan di kaki lima, anda dapat melihat seseorang datang terus ke arah anda. Seperti yang anda dekat satu sama lain, anda menyedari anda akan bertembung.

Anda melangkah ke kanan.

Orang lain melangkah ke kiri.

Kini anda berada di antara satu sama lain – sekali lagi. Kemudian anda berpindah ke kiri dan dia bergerak ke kanan dan anda berada dalam keadaan yang tidak selesa. Selepas bergerak ke belakang dan sebagainya, anda akhirnya berhenti dan membiarkan dia lulus.

Fenomena ini, tarian kaki lima jenis, seolah-olah berlaku sepanjang masa.

Asia People are across the crosswalk
Kenapa selalu kelihatan seperti kita bergerak dalam satu sama lain apabila kita cuba untuk mengelakkan pertembungan di trotoar? Saham Getty Images

Kenapa orang selalu tersandung ke arah satu sama lain?

“Sudah pasti sesuatu yang semua telah dialami,” kata Brett Fajen, profesor sains kognitif di Institut Politeknik Rensselaer di Troy, New York, kepada HARI INI. “Bagi tingkah laku pejalan kaki, peraturan adalah tersirat. Ia tidak seperti memandu di mana ada peraturan yang jelas yang orang tahu dan diikuti. “

Norma sosial menentukan tingkah laku pejalan kaki, yang menghasilkan salah faham (er, missteps). Dalam budaya di mana ruang peribadi tidak begitu penting, orang mungkin lebih dekat dengan seseorang sebelum melarikan diri. Di A.S., orang ramai mahu banyak ruang peribadi dan yang mempengaruhi cara kami berjalan kaki ke trotoar.

“Kami cenderung untuk mengelakkan pertembungan dengan orang lain dengan memberi mereka tempat yang lebih besar,” kata Fajen. “Kami memberi orang lebih banyak ruang peribadi berbanding tiang telefon atau objek mati.”

Bagaimana pemanduan Amerika juga mempengaruhi bagaimana mereka menavigasi trotoar: Di A.S., orang berjalan di sebelah kanan dan lulus di sebelah kiri, sama seperti memandu, tetapi ini berbeza di United Kingdom, sebagai contoh.

Walaupun peraturan tingkah laku sosial yang tidak diucapkan menentukan jalan, ada alasan yang lebih mendesak mengapa orang melakukan tarian di tepi jalan: Kami tidak mahu terluka.

“Kita semua menghadapi masalah yang sama: Kami cuba untuk sampai ke lokasi dan tidak mengalami apa-apa,” kata William Warren, seorang profesor di jurusan sains kognitif, linguistik dan sains psikologi di Brown University di Providence, Rhode Island, memberitahu TODAY. “Terdapat kos yang tinggi untuk melarikan diri ke seseorang. Dari zaman yang sangat muda, kami menggunakan strategi untuk mengelakkan perlanggaran. “

Bagaimanakah kita mengelakkan shuffle trotoar??

Mengelakkan bumping menjadi sesuatu atau seseorang tidak langsung. Warren cuba mencipta semula syarat-syarat ini dalam makmal dan tidak dapat meniru. Pakar-pakar mengesyaki bahawa semasa pertemuan jalan kaki ini kita cuba membetulkan arah kita secara tidak sedar dan akhirnya mencerminkan satu sama lain.

“Sekali-kali, secara kebetulan, kami berdua bergerak ke arah yang sama,” kata Warren. “Ia mengambil masa untuk menyesuaikan diri dan jika secara kebetulan kedua-duanya pergi ke arah yang bertentangan, kami dikunci dalam ayunan ini.”

Ini berlaku kerana lag dalam masa tindak balas. Pejalan kaki melihat bahawa mereka akan bertemu dengan seseorang, tetapi ia mengambil masa yang lama untuk mengubah arah. Pada masa itu, orang lain juga cuba menyesuaikan diri, tetapi dia tidak faham di mana yang sedang berlaku. Ini menyebabkan orang dapat bergerak ke arah yang sama.

“Kami hanya mempunyai peluang sekejap untuk mengubah arah kami,” kata Fajen. “Sekiranya anda menyeberang ke kanan dan langkah saya ke sebelah kiri saya, saya akan melihatnya dan saya tidak akan dapat melakukan sesuatu dengan segera.”

Walaupun pakar tidak fikir orang sentiasa boleh menghindari menari kaki, mereka bersetuju bahawa pemahaman bagaimana orang bertindak dalam orang ramai dapat meningkatkan keselamatan.

“Terdapat beberapa contoh terkenal orang yang dihancurkan pada konsert rock atau orang ramai. Jika anda meletakkan beribu-ribu orang dan melihat bagaimana mereka berkelakuan, kami akan menghindari pelbagai bencana, “kata Warren. “Berjalan adalah sesuatu yang kami lakukan setiap hari selama berjam-jam dan kami mengambilnya begitu sahaja.”

Loading...