Pemain bola sepak kolej dengan satu tangan kelihatan membuat sejarah di draf NFL

Linebacker Shaquem Griffin telah menunjukkan bahawa walaupun dia hanya mempunyai satu tangan, ia adalah penentuan yang paling penting.

Bintang bintang University of Central Florida, yang memiliki tangan kirinya dipotong ketika dia berusia 4 tahun, mengejar pengintai di pengamatan NFL menggabungkan bulan lalu dengan kekuatan dan kecepatannya, tawaran terbarunya untuk membungkam keraguan tentang kemampuannya.

Sekarang dia sedang mencari pasukan pro untuk memanggil namanya pada draf NFL minggu ini, yang bermula pada Khamis dan berjalan melalui hari Sabtu.

Bertemu Shaquem Griffin, linebacker satu tangan yang boleh diolah menjadi NFL

Apr.23.201804:04

Jika dia dipilih, Griffin akan membuat sejarah liga sebagai pemain satu tangan pertama yang bermain di NFL. Tetapi dia ingin dikenali lebih banyak daripada itu.

“Ia meletihkan,” katanya kepada Craig Melvin pada hari Isnin. “Saya akan meletakkan semua itu untuk berehat. Saya akan dipanggil Shaquem Griffin pemain bola sepak, bukan Shaquem Griffin satu-satunya keajaiban.

“Saya tidak memerlukan nama itu, sebut saja saya pemain bola sepak Shaquem Griffin, saya baik dengan itu.”

Shaquem Griffin
Linebacker Florida Tengah Shaquem Griffin, yang mempunyai tangan kirinya dipotong ketika dia berusia 4 tahun, berubah menjadi prestasi inspirasi di mengepam pengakap NFL.AP

Griffin, 22, melakukan 20 pengulangan 225 poundsterling pada bangku akhbar di gabungan di Indianapolis – hampir dua kali ganda terbaiknya peribadi dan seiring dengan prospek teratas lain – menggunakan tangan kiri prostetik.

“Saya tidak suka mendengar kata-kata seperti (cacat),” katanya. “Kerana jika anda mendapat kecacatan atau kecacatan, itu bermakna anda terhad kepada beberapa perkara. Dan saya tidak merasakan saya terhad kepada apa-apa. Saya boleh melakukan apa sahaja yang boleh dilakukan oleh orang lain. “

Kemudian dia keluar satu hari kemudian dan berlari sejauh 40 meter di 4.38 saat, masa terpantas yang pernah direkodkan untuk seorang pelombong di NFL menggabungkan.

“Saya tahu tidak kira betapa baiknya saya lakukan, tidak kira apa pun yang saya dorong, selalu ada beberapa jenis keraguan,” katanya kepada Melvin. “Sesetengah orang mahu meletakkan keterbatasan pada apa yang boleh saya lakukan. Dan saya tahu bahawa kerana ia berlaku di Little League, ia berlaku di sekolah menengah, ia berlaku di kolej.

“Saya tahu setiap langkah dalam setiap fasa hidup saya akan ada beberapa jenis keraguan. Ini akan menjadi seperti, ‘Anda tahu apa? Lelaki ini tidak boleh melakukan ini.’ Tetapi saya fikir saya telah melakukannya dengan baik dengan menunjukkan orang apa yang saya boleh lakukan. “

Ramai bintang NFL yang ditubuhkan telah ditiup oleh prestasi Griffin.

Griffin dilahirkan dengan keadaan yang jarang dikenali sebagai sindrom band amniotik, yang menghalang jari-jarinya tumbuh dengan baik.

Kesakitan itu begitu sengit sehingga ibunya Griffin menangkapnya dengan pisau yang bersedia memotong tangannya ketika berusia 4 tahun, katanya kepada Sports Illustrated. Masa yang menakutkan itu mendorong keputusan untuk memotong tangannya, dan dia tidak pernah memandang ke belakang.

“Ia sangat sensitif untuk menyentuh, dan kami adalah anak-anak yang agresif,” katanya. “Kami selalu digunakan untuk merundingkannya, atau saya akan memotongnya, dan ia akan menjadi kesakitan yang melampau.”

Griffin hampir tidak mendapat peluang untuk menarik perhatian pengakap pada gabungan itu walaupun menjadi Pemain Pertahanan Pemain Terbaik Amerika pada tahun 2016 dan memimpin Knights ke musim tanpa kalah musim lepas ini.

COLLEGE FOOTBALL: JAN 01 Chick-fil-A Peach Bowl - UCF v Auburn
Shaquem Griffin adalah pelapis dua kali AAC untuk Florida Tengah dan membantu mengarahkan mereka kepada kemenangan mangkuk ke atas Auburn musim lalu ini. Getty Images

Dia tidak dipilih pada awalnya untuk menggabungkan sehingga menerima undangan lewat pada 30 Januari setelah dipilih untuk bermain di Senior Bowl, acara tahunan yang mempamerkan prospek senior teratas dalam bola sepak perguruan tinggi.

Griffin’s 40-yard dash memadankan masa yang dikendalikan oleh saudara kembarnya, Shaquill, pada tahun lalu NFL menggabungkan, yang lebih mengagumkan mengingat Shaquem adalah 33 pound lebih berat.

Shaquill, kornefer yang juga membintangi Florida Tengah, telah dirangka di pusingan ketiga oleh Seattle Seahawks.

“Sangat bangga, ” kata Shaquill pada hari ini mengenai abangnya.” Masih sukar untuk dijelaskan, untuk dimasukkan ke dalam kata-kata. Tiada siapa yang memahami apa yang telah dia lalui, dan saya berada di sana setiap langkah. Beliau adalah inspirasi besar kepada saya. “

Jurulatih kepala Shaquill, Pete Carroll, memecah daripada norma penilai NFL yang stoic untuk mengepam penumbuknya di Shaquem’s 40 meter halaman yang meledak pada hari Ahad.

Griffin kini kelihatan untuk menyertai abangnya di NFL dan membuat sejarah dalam proses itu. Apa yang boleh dianggap sebagai kecacatan sebaliknya mendorongnya menjadi pemain yang lebih baik.

“Ia agak lucu, abang saya berkata sebelum ini,” kata Griffin. “Dia seperti,” Jika anda mempunyai dua tangan, saya fikir anda akan menjadi malas. “

Bertemu dengan pelajar berusia 11 tahun itu menawarkan biasiswa bola sepak kolej

Jun.17.201703:06

Ikuti penulis TODAY.com Scott Stump di Twitter.

Loading...