Mengapa lelaki yang lebih tua hanya memukul saya?

Minggu ini, satu pembaca tertanya-tanya mengapa tiada seorang pun yang umurnya cuba menjemputnya, sementara yang lain mengatakan dia sakit teman lelakinya yang bertindak seperti kanak-kanak. Pakar hubungan Dr Gilda Carle memotong bunga dengan saran cintanya dalam siri “Terapi 30-terapi” TODAY.com.

Q: Saya berusia 29 tahun dan tidak mempunyai teman lelaki sebenar sejak kolej. Saya telah mencuba dating dalam talian dan satu-satunya orang yang bertanya saya sudah tua dan menyeramkan. Saya mempunyai kawan saya (lelaki dan perempuan) membaca profil saya dan gambar yang saya hantar untuk memastikan mereka OK, dan semua orang mengatakan mereka baik! Apabila saya keluar, lelaki yang hanya datang kepada saya adalah 45 dan ke atas. Saya bukan pemilih, tetapi mungkin seseorang yang berusia 30-an akan menjadi hebat sekali. Saya tidak gemuk (sekurang-kurangnya saya tidak fikir begitu) atau mengerikan. Saya bersenang-senang apabila saya keluar, saya pergi ke gim, dan kerja saya selamat. Apa yang salah??

–29 Dan Masih Melihat

Dear 29,

Umur kronologi kita adalah satu perkara, tetapi ia adalah “umur imej” yang kita memancarkan yang mendedahkan siapa kita dan menarik rakan kongsi kita. “Umur imej” adalah istilah saya untuk umur kita projek, bebas dari umur kita adalah. Ada orang muda yang meniru kentang sofa, dan orang tua dengan usia kronologi yang anda tidak akan percaya. Seseorang merasa paling selari dengan pasangan usia imej yang sama!

Sekiranya “orang tua dan menyeramkan” 40 biasanya melukis anda, bukannya meminta kawan anda untuk menghakimi profil dalam talian anda, meminta orang asing untuk menilai umur imej anda. Mungkin anda membawa diri anda “lebih tua,” atau ekspresi anda tidak seperti pinggul seperti yang anda ingin menarik. Kenal pasti apa yang anda memamerkan, dan anda akan tahu apa renovasi yang dibuat. –Dr. Gilda

Q: Saya rasa terperangkap. Saya telah berkawan dengan teman lelaki saya selama lima tahun dan kami mempunyai dua anak lelaki yang cantik. Kita hidup bersama, kita masih muda, dan kita berdua sedang berjuang untuk pergi ke sekolah untuk mencuba kehidupan yang lebih baik untuk anak-anak kita. Malangnya, saya rasa seolah-olah saya satu-satunya yang bertanggungjawab; Saya mempunyai tiga anak bukannya dua, kerana dia tidak bekerja, memasak, atau membersihkan. Dia hanya duduk di rumah dan bermain permainan video apabila dia tidak berada di dalam kelas. Juga, dia sentiasa dalam mood yang tidak baik dan marah. Saya telah melakukan segala-galanya untuk cuba menyelamatkan hubungan kita, tetapi ia mengambil tol saya secara mental, fizikal, dan pasti secara emosi. Saya mula menjadi orang yang marah, juga. Kami telah mencuba kaunseling pasangan, tetapi saya hanya satu-satunya yang mengatakan apa-apa. Dia hanya duduk di sana dengan mulutnya menutup dan mengetuk keseluruhan sesi, jadi kami berhenti pergi. Dia berteriak kepada saya di hadapan anak-anak kita dan sekarang anak sulung saya, kira-kira berusia 2 tahun, telah mula menaikkan suaranya kepada saya. Sekiranya saya terus berusaha untuk mencari cara untuk mencari bantuan untuk menyelamatkan apa yang kita ada / miliki? – Mama Anak Ketiga

Mama Anak Ketiga yang dihormati,

Jawapan untuk dilema anda adalah dalam daftar keluar anda. Anda bukan sahaja “mama” kepada “dua anak lelaki yang cantik,” anda juga “mama” kepada lelaki anda! Jadi, gadis, dia tidak “bekerja, masak, atau bersih” kerana dia tidak perlu, mengetahui Mama akan mengambil kendur. Kecuali dia terikat kepada Oedipus, tidak ada seorang pun yang mahu tidur dengan ibu, dan lelaki anda menyukai tentang peranannya yang kumuh.

Girlfriend, tukar “pengarah” dari repertoir anda, dan tanya untuk bantuan teman lelaki anda! Seperti yang saya nasihatkan oleh Gilda-Gram ™, “Untuk hubungan yang sihat dengan lelaki, kurangkan ibu.” Biarkan beberapa masakan dan pembersihan dibatalkan sehingga dia melakukannya. Setiap orang perlu merasa produktif. Sekurang-kurangnya, beri dia peluang untuk menjadi model peranan lelaki yang kuat untuk anak-anaknya. –Dr. Gilda

Mahu Dr. Gilda menjawab soalan hubungan anda? Klik di sini untuk menghantarnya!

Dr Gilda Carle adalah pakar hubungan dengan bintang-bintang. Beliau adalah profesor emerita, telah menulis 15 buah buku, dan yang terbaru adalah “Jangan Bet atas Pangeran!” – Edisi Kedua. Beliau menyediakan nasihat dan bimbingan melalui Skype, e-mel dan telefon.