Menangkapnya menipu? Berikut adalah cara untuk teruskan selepas perpecahan yang buruk

Menangis seperti bayi
Tidak ada kesakitan seperti kesakitan pengkhianatan-terutamanya oleh orang lain yang penting-jadi teruskan dan merangkak ke tempat tidur, menjerumuskan ke kedudukan janin dan meratap jika anda mahu. “Anda akan melalui fasa kemarahan dan kesedihan. Mengakui bahawa ini adalah masa yang sukar dan memberi anda masa untuk bersedih dan berhak menangis, “kata psikolog Elizabeth Lombardo, Ph.D., pengarang A Happy You: Preskripsi Ultimate untuk Kebahagiaan

Tinggal ibu sehingga awak kurang marah
Anda terkejut. Anda cedera. Anda marah. Tetapi walaupun anda tergoda untuk menjerit kepadanya atau menyiarkan komen di Facebook tentang bagaimana dia tidak mengesankan dalam karung, anda akan lebih baik jika anda tidak mengatakan apa-apa kepadanya atau tentangnya sehingga darah anda berhenti mendidih. “Apabila tahap stres anda tinggi, anda cenderung tidak rasional, dan anda boleh mengakhiri perkara yang anda menyesal nanti. Jadi, jangan cakap dengannya sehingga tahap tekanan anda turun, “kata Lombardo.

Jaga diri sendiri
Mari kita nyata, meringankan rasa sakit hati yang kadang-kadang bermakna menggali ke dalam pintuan Ben & Jerry. Tetapi anda perlu menambah beberapa perkara yang sihat ke dalam campuran untuk menenangkan tekanan keadaan ini: Dapatkan rehat, makan (sekurang-kurangnya beberapa) makanan yang sebenar, berkhasiat, bersenam dan bermeditasi, kata Lombardo. “Jika tekanan anda sudah tinggi, dan kemudian anda menambah krisis hubungan di atas, ia menjadikannya lebih sukar untuk ditangani.” Cari cara untuk mengatasi tahap tekanan keseluruhan anda akan membantu anda mengatasi kesakitan anda.

Dapatkan (sekurang-kurangnya beberapa) butiran kotor
Di manakah anda bertemu dengannya? Berapa lamakah ini berlaku? Adakah anda melakukannya di tempat tidur kami? Adakah anda menggunakan kondom?? “Anda tidak semestinya perlu mengetahui setiap perincian peluh, tetapi untuk melewati kesakitan, anda memerlukan peluang sekali untuk duduk dengan lelaki anda dan mendapatkan setiap maklumat yang anda perlukan supaya anda dapat menutup diri sendiri dan bergerak maju, “kata pernikahan Miami, ahli keluarga dan terapis seks Lisa Paz, Ph.D. “Jika anda tidak, ‘Adakah anda’? akan menyeksa kamu dan memelihara kamu dari penyembuhan. “Itu berkata, adakan diri anda dan lari dari apa-apa soalan yang berakhir dengan frasa” daripada saya “, seperti, Adakah dia lebih cantik daripada saya? Seksier daripada saya? Lebih tipis dari saya? Lebih baik di atas katil daripada saya? “Ini adalah Catch-22 soalan,” kata Paz. “Jika dia jujur ​​dan apa yang dikatakannya tidak sesuai dengannya, ia akan menjadi pisau di hatimu. Sekiranya anda memihak kepada anda, maka anda akan menjadi seperti, Nah, kenapa kamu melakukannya juga? Soalan-soalan seperti ini tidak akan memberi anda penutupan, jadi sebaiknya jangan bertanya. “

Mengandungi berita
Sebagai wanita, sifat kita untuk berkongsi. Begitulah cara kita melalui proses yang menyedihkan. Tetapi menumpahkan butir-butir yang mengerikan kepada semua orang yang anda ketahui boleh menjadi backbone besar-besaran jika anda akhirnya memutuskan untuk tinggal bersama, kata Paz. “Pilih satu atau dua orang teman wanita yang anda benar-benar boleh membongkar dan siapa yang akan memberikan anda kesenangan tanpa penghakiman, dan menyimpannya pada itu. Jika anda membiarkan dunia tahu dia menipu anda, dunia akan membuat pendapatnya. Kemudian, bukan sahaja anda perlu memaafkannya, tetapi jika anda membawanya kembali, anda perlu mempertahankannya, dan itu akan menjadi tua, “kata Paz.

Jangan bertukar menjadi Sherlock Holmes
Tidak semestinya apa-apa yang baik akan datang daripada menyisihkan bil telefon lama, penyata kad kredit, e-mel atau pemantauan komunikasi masa depan jika anda memutuskan untuk tinggal bersama. “Menggali membuat anda terperangkap di tempat yang tidak sihat dan hanya membiak kelakuan yang obsesif, gila,” kata Paz. “Dan bahaya dalam mengintip adalah bahawa anda tidak akan bahagia sehingga anda mencari sesuatu. Bukan sahaja tidak sihat dan invasif, jika anda mencari sesuatu, maka anda terluka sekali lagi. “

Fikirkan tentang terapi
Teman wanita adalah hebat, mereka menyokong dan anda akan bersandar pada mereka seperti gila untuk melewati masa yang mengerikan ini. Tetapi mereka juga setia kepada anda dan tidak boleh membantu tetapi menjadi berat sebelah sedikit. Mendapatkan beberapa objektif, input profesional dari ahli terapi atau kaunselor, walaupun anda hanya mengadakan sesi atau dua, boleh membantu anda melihat perkara dengan lebih jelas, katakan Paz. Tidak kira jika hubungan anda sudah berakhir atau anda sedang berusaha untuk menyelesaikan masalah, pendapat yang tidak berat sebelah dapat membantu anda melewati penipuannya. “Bagi kebanyakan hubungan, ketidaksetiaan adalah dosa kardinal dan sukar untuk bekerja melalui situasi yang sangat emosional tanpa pengantara,” kata Paz.

Waspadalah minuman keras itu
Cabernet kecil kelihatan seperti preskripsi yang sempurna untuk jantung yang patah, tetapi sementara satu atau dua kaca boleh mengambil kelebihan rasa sakit anda, alkohol adalah penyendiri dan boleh membuat anda lebih lemah daripada anda sebelum ini. Alkohol juga mengambil kelebihan anda dan awan pemikiran kami. Selepas beberapa koktel, panggil lelaki anda untuk menangis atau jeritan mungkin kelihatan seperti idea yang benar-benar baik. “Sebagai retreat penghalang kami, kami sering menjadi berani atau marah,” kata Paz. “Jadi jika anda akan menenggelamkan kesedihan anda dalam sebotol wain, lakukan untuk penyembuhan anda, bukan untuk mendapatkan keberanian untuk bertanya soalan yang anda tidak boleh tanya sebelum ini.” Jika teman wanita anda tidak boleh berkata, “Jangan panggil!” Memuat turun apl “jangan dail” yang mengunci nombornya supaya anda tidak boleh memanggil atau teks sehingga anda sedar.

Kurangkan diri dalam filem
Selama 100 minit atau lebih-lebih lagi jika anda melakukannya Harry Potter atau Lord of the Rings maraton-anda boleh terjebak dalam cerita orang lain dan melupakan anda sendiri. “Stewing tentang penipuan menimbulkannya-dan mengekalkan tahap tekanan anda-pada 9 atau 10, dan itulah apabila pemikiran kita boleh berputar: Saya tidak berharga, saya tidak akan mempunyai teman lelaki lain, saya akan mati sahaja , “Jelas Lombardo. “Melangkah ke sebuah filem, tahap tekanan anda turun ke 7 atau 6. Oleh itu, apabila filem berakhir dan anda mula berfikir tentang lelaki anda sekali lagi, anda akan mempunyai sedikit kawalan lebih terhadap pemikiran negatif.”

Daftar untuk menendang tinju
Tiada apa-apa seperti satu jam menumbuk dan menendang beg berat untuk membersihkan kepala anda dan membantu anda merasa lebih baik tentang diri anda. “Latihan mengubah perspektif kita,” jelas Lombardo. “Ia melepaskan endorphins yang sangat baik ini, jadi anda merasa lebih percaya diri dan dapat melihat sesuatu dalam cahaya yang lebih positif. Tidak seperti anda gembira dia menipu, tetapi kehidupan anda tidak berakhir. “Ada satu kaveat, dia berkata:” Orang ramai sering berkata, ‘Punch siapa awak marah. Lihat wajah mereka di atas beg itu. ‘Tidak apa-apa untuk menumbangkan tekanan, kemarahan dan kesedihan anda. Tetapi jika anda bayangkan mengalahkan lelaki anda, itu sebenarnya membuatkan anda menjadi marah. “

Bersabar dengan proses penyembuhan
“Perkara yang paling tidak adil mengenai ketidaksetiaan ialah, tanpa kesalahan anda sendiri, hidup anda tiba-tiba menjadi terbalik,” kata Paz. Nasib baik, masa benar-benar menyembuhkan semua luka dan dalam masa tiga hingga empat bulan, dia berkata, walaupun rasa sakit paling tajam akan membosankan. Tetapi anda berada dalam perjalanan yang bumpy dalam masa yang sama. “Tali kerana anda berada di roller coaster emosi,” katanya. “Anda akan mempunyai momen yang baik dan momen buruk, hari yang baik dan hari yang buruk. Ia akan mengambil masa untuk recalibrate. “

Ampunilah dia
Ya, kami katakan. Ampunilah dia. Sekarang ini mustahil, tapi akhirnya, anda akan dapat dan anda akan berasa lebih baik apabila anda melakukannya. “Pengampunan bukan hadiah untuknya, itu hadiah kepada anda,” jelas Lombardo. “Mengampuni dia tidak bermakna anda melupakan apa yang dia lakukan, atau bahawa ia bukan masalah besar atau anda akan membenarkannya berlaku lagi atau bahkan anda mendamaikan. Mengampuni dia hanya bermakna anda menyingkirkan kemarahan dan kemarahan anda. Anda masih boleh sedih bahawa ia berlaku, tetapi anda tidak mahu menjadi orang yang marah dan pahit sepanjang hidup anda kerana sesuatu yang dia lakukan. Anda melepaskan kemarahan anda dan menyakiti diri sendiri, bukan untuknya. “

Memutuskan untuk tinggal atau pergi
Tiada soalan, ini adalah yang sukar. Di satu pihak anda masih boleh mencintai dia, di sisi lain, anda mungkin tertanya-tanya jika anda boleh mempercayai dia lagi. Dengan mengandaikan bahawa dia tidak memancing untuk berpisah dengan anda, ketiga-tiga soalan ini boleh membantu anda membuat keputusan sama ada anda menggantung atau membuat rehat bersih, kata Paz.

  1. Betapa baik hubungan anda sebelum dia menipu? Adakah dia menipu salah satu kesilapan yang buruk atau jerami terakhir kepada hubungan yang sama sekali tetapi lebih lagi?
  2. Adakah dia menyesal? Adakah dia berhati-hati tentang tindakannya atau berusaha keras untuk membuat perkara yang betul lagi?
  3. Bolehkah kamu memaafkannya? “Jika pada suatu ketika anda tidak akan dapat melepaskan dan bergerak ke hadapan, jangan tinggalkan,” kata Paz. “Itu hanya akan menjadi penyeksaan bagi kamu berdua,” kata Paz.

Satu versi cerita ini mula-mula muncul di iVillage.