Kanser payudara sebelum 30: ‘Bagaimana ini boleh berlaku?’

Bagaimana anda memberitahu orang yang anda mempunyai kanser payudara dalam usia 20-an atau 30-an, ketika itu adalah perkara terakhir seorang wanita muda mengharapkan untuk mendengar?

Apabila Jennier Beaudet, seorang peguam di Goffstown, New Hampshire memberitahu ibu bapanya tentang diagnosisnya pada usia 27 tahun, mereka “benar-benar menipis,” katanya. “Kami tidak mempunyai sejarah keluarga dan reaksi mereka adalah tidak percaya.” Bagaimana keadaan ini berlaku? “

Diagnosis positif kanser adalah sangat menggembirakan dan menakutkan pada usia berapa pun. Tetapi bagi pesakit yang lebih muda, kanser payu dara, keadaan yang sedikit dialami oleh rakan-rakan mereka, boleh merasa terisolasi.

Jackie Roth
Jacquelyn Roth didiagnosis empat tahun lalu pada usia 28 tahun.Hari ini

Wanita muda lebih cenderung untuk menjadi tunggal atau mempunyai anak kecil dan mereka kurang berkeupayaan kewangan atau didirikan dalam kerjaya mereka. Juga, wanita sering bimbang tentang menjadi “downer” atau beban – jadi bagi mereka yang berumur 20-an dan 30-an, “memecahkan berita” kepada rakan-rakan boleh menjadi pengalaman emosi terutama, yang dikatakan oleh para doktor dapat menyebabkan tekanan pada tahap awal rawatan mereka.  

Apabila Jennifer Merschdorf didiagnosis pada umur 36 tahun, dia dan suaminya mengelakkan kegelisahan itu dengan memberi isyarat kepada kawan-kawan dengan e-mel. 

“Kami pada dasarnya berkata, ‘hai semua orang … jika anda mempunyai cara untuk menghubungkan Jennifer dengan wanita muda lain [dengan kanser payudara], sila hantar maklumat itu,'” kata Merschdorf, Ketua Eksekutif Gabungan Hidup Remaja yang berpangkalan di New York (Merschdorf, YSC), bukan keuntungan menawarkan sokongan dan sumber untuk wanita muda dengan kanser payudara

Dalam masa 24 jam, Merschdorf berkata, dia mempunyai “13 malaikat,” kerana dia memanggil mereka – 13 wanita muda, pesakit kanser payudara dan mangsa selamat, dari seluruh dunia, kawan kawan, yang “mendapat dia melalui hujung minggu pertama” diagnosis.

Menurut Persatuan Kanser Amerika, terdapat kira-kira 250,000 pesakit kanser payudara yang tinggal di AS yang didiagnosis pada usia 40 tahun atau lebih muda, dengan sekitar 13,000 kes baru dijangka setiap tahun. Walaupun akaun itu menyumbang kurang daripada 6 peratus kes pada tahun tertentu, kajian menunjukkan bahawa wanita muda lebih cenderung mempunyai bentuk penyakit yang agresif. 

Beaudet, kini berusia 35 tahun, memberitahu rakan rapat secara peribadi, tetapi meminta rakannya memberitahu orang lain. Rakannya berkongsi berita mengenai nama Beaudet, membiarkan Beaudet menekan tekanan tambahan untuk memberitahu setiap rakan sekerja secara individu. “Dia memberitahu mereka, menjelaskan bahawa ia bukan rahsia [saya mempunyai kanser payudara] tetapi saya tidak berada di tempat untuk bercakap sekarang, dan itu menjadikannya lebih mudah dengan semua yang saya alami.”

Bagi wanita muda, media sosial boleh menjadi cara lain untuk berkongsi berita, tanpa perlu duduk berpuluh-puluh orang untuk perbualan emosi. Roxanne Martinez, 34, dari Fort Worth, TX, didiagnosis empat tahun lalu, manakala tujuh minggu mengandung.

Roxanne Martinez' Facebook post
Roxanne Martinez mengumumkan diagnosisnya kepada rakan-rakannya melalui Facebook. “Saya dapat berkongsi maklumat dalam privasi dan keselesaan rumah saya sendiri,” katanya.Hari ini

“Bagi saya, Facebook pasti ideal, cara paling mudah dan paling cepat untuk menjangkau banyak rakan dan keluarga,” kata Martinez. “Saya dapat berkongsi maklumat dalam privasi dan keselesaan rumah saya sendiri,” jelasnya. “Tetapi, saya akan kembali ke seluruh perjalanan saya dan membaca semua komen yang saya dapat selepas itu, semua galakan dan kata-kata yang mengagumkan dan ia membuat semua perbezaan apabila saya memerlukannya.”

Roxanne Martinez
Roxanne Martinez Hari ini

Sembilan belas hari selepas berkongsi diagnosisnya, Martinez kembali ke Facebook untuk mengumumkan berita gembira, bahwa ia juga mengandung anak perempuannya Serenity, lahir enam bulan sebelum diagnosis kanker payudara Martinez. 

Ketika datang untuk memberitahu anak-anak tentang diagnosis ibu, Leisha Davison-Yasol, seorang penulis Rochester, New York – 34 pada masa kanser payudaranya ditemui, dan ibu bapa kepada anak kembar, yang berumur 6 hari pada diagnosisnya – terus mendengar “hanya bersikap jujur” dan “tidak memberi mereka terlalu banyak maklumat.”

“Saya duduk mereka dan berkata anda tahu saya telah sakit untuk seketika dan kami tidak tahu mengapa,” kata Davison-Yasol, yang menulis blog yang dikenali sebagai Cancer In Thirties. “Nah, sekarang kita tahu. Dan saya memberitahu mereka bahawa saya akan kehilangan rambut saya tetapi itu bermakna ubat yang saya akan ambil bekerja untuk membuat saya lebih baik. “

Bagi wanita yang lebih muda, diagnosis kanser payudara mungkin membuat kehidupan dating sudah rumit bahkan lebih sukar. 

“Kanser boleh membuat anda merasa sangat terdedah,” kata Dr. Patricia Ganz, profesor perubatan dan kesihatan awam di UCLA dan pengarah kajian pencegahan dan pengawalan kanser di Pusat Kanser Komprehensif Jonsson di Los Angeles. “Sebagai contoh, anda perlu merasa sangat selesa dengan orang yang anda kencan. Sukar untuk tahu bila bercakap tentang perkara ini dengan yang lain penting lagi. “

Melissa Girard and her son
Melissa Girard adalah “gadis bandar tunggal” ketika dia didiagnosis menderita kanser payudara pada umur 32 tahun. Kini, setelah menjalani kehamilan pasca rawatan, dia adalah seorang ibu, yang dilihat di sini bersama anaknya. Hari ini

Tonia Titus dari Kansas City, Missouri, kini berusia 45 tahun, didiagnosis pada usia 32 tahun dan menggambarkan betapa tidak selesanya dia dalam tiga tahun pertama selepas menjalani pembedahan dengan “keadaan fizikalnya”. Namun, dia terkejut dengan reaksi rakannya semasa dia satu survivor kanser. 

“Ia benar-benar tidak sepertinya yang besar kepadanya,” kata Titus. “Lebih penting saya berkongsinya.”

Melissa Girard, dari Robbinsville, New Jersey, sekarang 41, didiagnosis pada usia 32 tahun, ketika dia seorang “gadis tunggal” di New York City. “Selepas segala-galanya, anda bergelut dan gugup menjadi intim dengan seseorang,” kata Girard. “Anda tidak selesa mengambil bra anda, tetapi anda perlu memberitahu orang segera, sebelum anda mendapat intim.” 

Girard juga mengingati betapa terpencil yang dirasakannya ketika dia sedang menjalani rawatan dan kawan-kawan akan memanggilnya dari jam gembira dan mengandaikan dia “tidak up” untuk keluar bersama mereka.

Wanita muda mungkin merasa tekanan untuk “merasa normal semula” selepas rawatan. Mereka mungkin bersedia untuk bergerak ke peringkat seterusnya, tetapi kanser payudara adalah sesuatu yang tidak pernah hilang sepenuhnya.

“Adalah perkara biasa bahawa keluarga dan rakan-rakan mahu mangsa yang terselamat meletakkannya di belakangnya dan kembali ke keadaan normal,” jelas Karen Syrjala, pengarah bersama program survivorship di Pusat Penyelidikan Kanser Fred Hutchinson di Seattle, Washington. “Ini dapat meningkatkan rasa terpencil dan sebabnya ramai orang melihat kepada orang lain yang masih hidup untuk memahami dan berkongsi perjalanan mereka dengan rasa baru dan nilai diri mereka.”

‘Rata-rata dan hebat’: Topless tatu selfie menginspirasi kanser yang selamat

Jacquelyn Roth, seorang penyelidik kanser dan ahli kanser payudara di Philadelphia, Pennsylvania, mendapati ketulannya dan didiagnosis empat tahun lalu pada 28. “Rambut saya tumbuh kembali dan saya kelihatan sihat,” kata Roth. “Saya melihat quote-unquote normal. Tetapi … saya masih melalui proses itu, terapi hormon, dan saya masih mempunyai lima pelantikan doktor sebulan. ” 

25 gambar

Tayangan slaid

Penyakit kanser payudara terkenal

Bintang filem, penyanyi dan isteri ahli politik yang semuanya telah didiagnosis dengan penyakit itu mendedahkan kekuatan mereka untuk terus berjuang.

TODAY.com menyokong Bulan Kesedaran Kanser Payudara Negara. Pergi ke sini untuk liputan lengkap kami.