Imunoterapi baru menyelamatkan nyawa ibu ini: ‘Saya tidak pernah berputus asa’

Emily Dumler, kini berusia 36 tahun, menikmati segala-galanya sebagai ibu yang tinggal di rumah tiga kanak-kanak kecil – sehingga diagnosis bentuk limfoma bukan Hodgkin yang agresif dan mematikan mengancam nyawanya. Emily diberi harapan baru pada bulan Julai 2015, apabila dia menjadi salah satu daripada tiga orang di dunia untuk mengambil bahagian dalam percubaan klinikal terapi gen perintis. Hari ini, dia bebas kanser dan bekerja sebagai pengarah pendidikan agama di gereja Katoliknya di Kansas.

Inilah kisahnya.

Suatu pagi pada bulan Ogos 2013 kami bersama rakan-rakan, melakukan sedikit bermain tarikh dengan tiga anak kecil saya, Hudson, Emily dan Lola. Ia adalah musim panas dan kami hanya menikmati masa bersama kami. Tetapi saya mula merasakan saya mengalami sakit perut. Apabila saya pergi ke tandas, saya mempunyai darah di dalam bangku saya. Jadi saya panggil doktor dan mereka memberitahu saya untuk mendapatkan rawatan segera. Mereka mengaku saya dan saya akhirnya berada di hospital selama kira-kira 43 hari.

Saya diberitahu bahawa platelet saya sangat rendah. Buat sementara waktu, saya tidak fikir saya menyedari betapa seriusnya itu. Saya masih ingat sangat ingin keluar dan pulang ke rumah. Tetapi, malangnya, platelet hanya tidak akan bekerjasama dan ia tidak menjadi lebih baik.

Doktor-doktor itu telah tersesat.

Semasa saya berada di hospital, anak perempuan saya adalah anak perempuan saya pertama Lola dan anak saya, Hudson telah memulakan prasekolah. Ia merosakkan hati saya untuk melepaskan hari pertama sekolah mereka.

Suami saya Scott terkejut. Suatu malam dia mula menangis. Saya telah melihat suami saya menangis dua kali – pada hari perkahwinan kami. Dan kemudian hari ini.

“Emily, ini tidak bagus,” katanya kepada saya. “Jika kita tidak mendapat platelet anda, awak akan mati.”

Imunoterapi baru menyelamatkan ibu muda dengan kanser

Feb.22.201806:36

Saya telah didiagnosis dengan limfoma bukan Hodgkin, kanser yang boleh dirawat. Ia luar biasa untuk dapat bergerak ke hadapan – bukan mudah. Anda kehilangan rambut anda. Anda sangat sakit. Anda mempunyai sistem imun yang sangat miskin dan perlu berhati-hati menjadi anak-anak anda sendiri.

Beberapa bulan selepas saya selesai rawatan kemoterapi saya, limfoma itu kembali. Saya tidak percaya.

Apabila anda gagal atau apabila anda berulang dengan limfoma bukan Hodgkin, langkah seterusnya adalah melakukan pemindahan sel stem. Untuk apa yang saya ada, mereka memberi anda chemo paling sukar dibayangkan; maka mereka memberi anda sel stem untuk menjaga anda hidup, untuk mengelakkan anda daripada mati. Saya sangat lemah. Saya turun hingga kira-kira 88 pound.

Wanita yang hidupnya diselamatkan oleh percubaan klinikal untuk kanser: ‘Iman saya berkembang dengan ketara’

Feb.22.201803:33

Ia merasakan masa depan saya hilang sebelum mataku.

Anak-anak kita tidak pernah tahu betapa buruknya itu. Kami memberitahu mereka bahawa saya mempunyai kanser, menjelaskannya dengan istilah asas yang mereka tidak ketakutan.

Satu peluang untuk menyembuhkan

Saya kehabisan pilihan, tetapi saya tidak tahu pada masa itu. Suami saya Scott memberitahu saya kemudian bahawa doktor telah memberi saya enam bulan untuk hidup.

Doktor saya duduk dengan saya dan memberitahu saya tentang cara baru merawat kanser yang mungkin menjadi peluang terbaik saya untuk menyembuhkan – imunoterapi yang dipanggil CAR-T, atau terapi antigen chimeric anteptum T.

Doktor saya menelefon MD Anderson di Houston, di mana saya telah menerima pemindahan sel stem saya, dan belajar tentang percubaan klinikal untuk limfoma. Saya layak untuk percubaan dan menjadi pesakit ketiga di dunia yang mendaftar dalam rawatan terobosan ini dengan dadah Yescarta.

Doktor menerangkan CAR T, terapi kanser baru yang membantu seorang ibu muda dalam pertempuran dengan kanser

Feb.22.201803:38

CAR-T adalah imunoterapi, yang pada dasarnya bermakna mereka memanfaatkan sistem imun anda sendiri untuk melawan kanser. Rawatan itu sangat sukar dan ia memberi kesan kepada fungsi otak dan otak anda.

Terdapat satu atau dua hari di mana saya tidak dapat menjawab soalan mudah. Ia hanya 48 jam, tetapi untuk suami saya ia adalah satu keabadian dan sangat menakutkan.

Sebulan selepas percubaan klinikal saya, Scott dan saya kembali ke Houston untuk imbasan saya. Sukar tidur malam itu menunggu keputusan doktor. Imbas tidak menunjukkan tanda-tanda kanser!

Dan dua dan setengah tahun kemudian, saya masih bebas daripada kanser.

Hari ini, saya berbuat baik. Saya tidak merasakan ini baik dalam beberapa tahun. Saya menikmati setiap saat.

Loading...