Ibu berbunyi penggera selepas gigitan nyamuk anak menyebabkan kejang, pembengkakan otak

Seorang ibu North Carolina mengeluarkan amaran awam selepas anaknya yang berusia 6 tahun hampir mati akibat jangkitan yang disebabkan oleh gigitan bug.

LoriAnne Surrett mengatakan dia fikir anak kecilnya, Nuh, mendapat sedikit ketika bermain di luar. Tetapi gigitannya berasal dari nyamuk yang membawa virus yang menyebabkan ensefalitis La Crosse, yang menyebabkan keradangan otak.

Setelah menghabiskan hampir seminggu berjuang untuk hidupnya di hospital, Nuh kembali ke rumah bersama ibu bapanya dan adik-beradiknya.

Ibu berbunyi penggera selepas gigitan nyamuk anak menyebabkan penyitaan, menghantarnya ke hospital

Ogos.13.201802:01

“Terdapat banyak kali ia pergi melalui fikiran saya, tidak tahu jika dia akan membuatnya,” kata Surrett.

Ia bermula pada hari Sabtu baru-baru ini apabila Nuh mula menangis kerana sakit kepala ketika keluarganya menuju ke arah datuk neneknya. Surrett berkata dia memberikan anaknya beberapa ubat sakit, yang sepertinya membantu. Nuh dan adik-adiknya tinggal bermalam bersama datuk nenek mereka, tetapi dia masih mengadu sakit kepala ketika ibunya memeriksa pada keesokan harinya.

Kemudian Surrett berkata dia mendapat “panggilan paling menakutkan dalam hidup saya,” ketika ibu mertuanya menelepon lama kemudian untuk mengatakan Nuh “tidak bertindak benar” dan menjadi tidak responsif. Undang-undang mertuanya kemudian digantung sehingga menelefon 911.

“Bibir Nuh berwarna biru, mata tetap mengintai dan benar-benar lemas dia mendapat penyitaan,” Surrett teringat dalam jawatan Facebook yang panjang yang menggambarkan pengalaman.

“Saya panik dan semua orang telah membawanya ke ambulans dan memeriksa suhunya adalah 102.3 yang mereka fikir ia mungkin penyusuan febryl,” katanya. “Mereka memulakan cecair iv dan menjadikannya stabil, kami pergi untuk misi, di mana dia ada satu lagi kejang dan hampir ke tiga ketika mereka memberinya ubat untuk mengetuk penyitaan itu.”

Tepuk tunjang di rumah sakit mengungkapkan Nuh mempunyai La Crosse encephalitis, yang membuat otaknya membengkak dengan cairan, menyebabkan sakit kepala anak itu mengeluh kira-kira sehari sebelumnya.

Nuh tidur selama beberapa hari yang akan datang, menjadi responsif hanya apabila ubat kesakitannya hancur.

“Saya seorang ibu kepada 5 orang anak laki-laki dan saya seorang yang beriman dalam semburan pepijat dan semua itu menyimpan pepijat dan masih berlaku kepada lelaki kecil saya,” tulis Surrett. “Nuh adalah seorang dude kecil yang bodoh sehingga penyakit tidak pernah membawanya ke bawah sehingga ini memecahkan semua hati kita.”

Surrett memberitahu NBC News dia bimbang keadaan anaknya tidak akan bertambah baik.

“Kemudian tiba-tiba, pada pukul 3 pagi itu, dia hanya duduk di atas katil dan mula bercakap dengan saya,” katanya. “Ia hanya membayangkan betapa banyaknya – hanya dalam masa beberapa minit ia seolah-olah dia akan hidup.”

Surrett berkata anaknya gembira berada di rumah tetapi peralihan itu sukar.

“Ia sangat sukar, terutamanya pada waktu malam,” katanya. “Dia bangun dan dia menangis dengan mimpi buruk.”

Surrett kini mahu menghalang keluarga lain daripada mengalami kesukaran yang sama. Walaupun doktor telah memberitahunya bahawa nyamuk yang membawa nyawa virus adalah perkara biasa di kawasan mereka, dia tidak pernah memberi amaran kepada mereka sebelum ini.

“Harap berhati-hati kerana ini adalah sesuatu yang saya fikir saya telah menghalangnya,” katanya memberi amaran kepada Facebook. “Saya tidak mahu melihat bayi lain melalui ini, mereka berkata ia seperti meningitis sehingga mereka merawatnya dengan cara yang sama. Gunakan semburan besar pada anak-anak anda untuk memeriksa gigitan, bukan 100% dicegah jelas tetapi lakukan apa yang anda boleh cuba. “

Tanda tikam dan nyamuk mempunyai tiga kali ganda, CDC memberi amaran

May.02.201801:20

Purata 70 kes encephalitis La Crosse dilaporkan setiap tahun di Amerika Syarikat, menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit. Kes-kes yang paling teruk berlaku pada kanak-kanak yang berusia di bawah 16 tahun.

Pakar mengatakan semburan kutu adalah salah satu cara terbaik untuk mengelakkan gigitan nyamuk, walaupun Surrett berkata Nuh memakainya. Kaedah pencegahan lain termasuk memakai seluar dan baju lengan panjang dan mengeluarkan air berdiri di dalam bekas di luar rumah.

Loading...