‘Ghost Boy,’ isteri diberitahu mereka tidak boleh mempunyai anak-anak – tetapi kini mengharapkan bayi lelaki

Mereka diberitahu tidak mungkin untuk mempunyai anak. IVF bukan pilihan. Ia hanya tidak dalam kad.

Martin Pistorius telah hidup yang luar biasa dan sukar dipercayai. Dilahirkan di Afrika Selatan pada tahun 1975, Pistorius turun dengan penyakit misterius ketika berusia 12 tahun. Selama lebih dari satu dekad, dia tidak dapat bergerak atau bercakap. Keluarganya diberitahu dia tidak menyedari dunia di sekelilingnya, tetapi sebenarnya dia dapat mendengar dan memahami segala-galanya. Dia tidak dapat memberi isyarat kepada sesiapa sahaja selama bertahun-tahun.

‘Ghost Boy’ menggambarkan 9 tahun dalam ‘koma maya’

Januari.29.201504:34

Dia akhirnya akan menceritakan kisahnya dalam buku terlaris, “Ghost Boy,” yang diterbitkan pada tahun 2013. Hari ini, Pistorius berada di kerusi roda dan berkomunikasi dengan bantuan alat yang mengucapkan kata-kata yang dia ketik menjadi komputer.

“Selama bertahun-tahun, saya seperti hantu. Saya boleh mendengar dan melihat segala-galanya, tetapi ia seperti saya tidak berada di sana. Saya tidak dapat dilihat, “kata Pistorius dalam temu ramah dengan saya pada 2016, di kampung halamannya di Essex county, England.

Ketika kami bercakap, dia dan isteri barunya, Joanna, berkata mereka berharap dapat memulakan sebuah keluarga. Tetapi setahun kemudian, Martin dan Joanna bersimpati dengan peringatan doktor bahawa mereka tidak akan dapat memiliki anak. Mereka menjual perkara-perkara bayi yang telah mereka kumpulkan selama bertahun-tahun.

Kemudian musim bunga ini, selepas lawatan ke A.S. dari rumah mereka di London, Joanna menganggap dia mempunyai keracunan makanan. “Untuk beberapa sebab, dia berfikir untuk melakukan ujian kehamilan,” tulis Pistorius dalam e-mel. “Apabila hasilnya positif, kami berdua tidak percaya. Letakkannya ke ujian lama. Kami membeli ujian baru, beberapa sebenarnya, semua positif. Kami berdua terkejut dan gembira !!! Kami tidak boleh percaya bahawa kami sangat diberkati. “

Martin during his illness.
Martin semasa sakitnya.HARI INI

Joanna baru berusia lebih 20 minggu sekarang dan mereka mengharapkan anak lelaki.

“Pada mulanya, saya benar-benar terkejut dan berasa sangat terkejut – bimbang tentang banyak perkara. Sekarang bagaimanapun, saya sangat teruja !!! Saya masih mempunyai saat-saat bimbang dan kebimbangan. Tetapi benar-benar berharap untuk menjadi bapa, “kata Pistorius. “Joanna sangat teruja dan sangat bersyukur. Dia kadang-kadang masih berkata ia berasa sedikit tidak benar. “

Dia mengakui berkomunikasi dengan bayi akan menjadi satu cabaran, tetapi dia sudah mula membaca untuk anaknya yang belum lahir menggunakan suara “komputernya”. Joanna, katanya, sudah bertindak seperti “ibu” dan berusaha untuk menciptakan cara untuk berinteraksi dengan Martin anak mereka.

“Kami juga mempelajari bahasa isyarat bayi agar ia lebih mudah dan cepat bagi saya untuk berkomunikasi dengannya,” kata Pistorius.

Tidak ada cabaran dengan seorang lelaki yang boleh menjadi sukar seperti apa yang telah dia lalui.

“Ia menakutkan pada masa-masa,” dia teringat mengenai tahun-tahun terdahulu yang terperangkap di dalam badan tanpa sebarang cara untuk berkomunikasi. “Apa yang benar-benar berlaku kepada saya adalah ketidakberdayaan dan kesempurnaan. Setiap aspek kehidupan anda dikawal dan ditentukan oleh orang lain. Mereka memutuskan di mana anda berada, apa yang anda makan, sama ada anda duduk atau berbaring, dalam kedudukan apa yang anda letakkan, semuanya. “

‘Ghost Boy’: Kisah Seorang Lelaki Muda Terperangkap dalam Tubuhnya

Januari.29.201504:05

Dia pasti tidak akan bermain episod “Barney & Friends” untuk anak mudanya. Pistorius menghabiskan beberapa tahun di pusat jagaan di mana dia sering berada di hadapan TV dan menonton jam pertunjukan kanak-kanak berulang-ulang kali. Dinosaur ungu menyanyi masih mencetuskan kenangan yang menyakitkan.

“Saya tidak dapat mendengar atau menonton Barney sekarang … Barney bermain, saya rasa anda boleh mengatakan, peranan yang menyakitkan dalam hidup saya,” katanya. “Selama bertahun-tahun, saya akan mendapat kilas balik dan mempunyai mimpi buruk.”

Ia adalah seorang pekerja baru di pusat jagaannya pada tahun 2001 yang akhirnya menyedari Pistorius berada di sana.

Dia terpaksa mempelajari semula segala-galanya, dari membaca dan bersosial, untuk membuat pilihan untuk dirinya sendiri. Dengan rangsangan dan pengalaman baru, tubuhnya menjadi semakin kuat dan dia mula mengembalikan gerakan. Dia dapat mendorong dirinya ke kerusi roda dan belajar untuk memandu sebuah kereta yang dilengkapkan khas yang dia beroperasi dengan tangannya.

Pistorius masih bekerja sebagai pereka web bebas dan melakukan perundingan IT lain dan bercakap awam. Joanna adalah pekerja sosial. Dia sentiasa berusaha memberi fokus pada masa depannya daripada masa lalu.

Sekarang, langkah seterusnya adalah untuk mencari sebuah apartmen baru untuk keluarga yang semakin bertambah.

“Kehidupan boleh berubah begitu cepat juga, bahawa ia adalah baik untuk menghargai apa yang anda miliki pada masa ini,” kata Pistorius pada 2016, sambil menambah nasihat ini: “Rawat semua orang dengan kebaikan, martabat, belas kasih dan rasa hormat – tanpa mengira sama ada anda fikir mereka faham atau tidak. Tidak pernah memandang rendah kekuatan fikiran, kepentingan cinta dan iman, dan tidak pernah berhenti bermimpi. “