Diet ‘Zon Zon’: Makanan yang membantu orang hidup hingga 100

Terdapat lima tempat di dunia yang mempunyai peratusan tertinggi orang yang hidup untuk 100 tahun yang sihat dan bahagia. Mereka dipanggil “Zon Biru” oleh pengarang National Geographic, Dan Buettner, yang telah menyelidiki rahsia-rahsia mereka untuk jangka panjang yang berkembang maju dalam bukunya, “Penyelesaian Zon Biru: Makan dan Hidup Seperti Orang-orang yang Sihat di Dunia.”

Maria Shriver mendedahkan rahsia ‘zon biru’ di mana orang hidup hingga 100 orang

Mei.30.201704:36

Buettner telah menemui apa yang dia percaya adalah menjawab untuk mencapai umur yang sedemikian dan menjadi sihat hingga ke akhir: diet. Oleh itu, dia telah menerbitkan resipi orang hidup terpanjang di dunia.

“Individu mendapat bertuah, tetapi penduduk tidak,” kata Buettner kepada NBC Maria Shriver dalam siri TODAY, “Makan hingga 100.” “Terdapat terlalu banyak orang untuk menyerapnya kepada nasib kolektif, atau pun gen,” kata Buettner.

Tidak kira di mana orang tinggal, makanan ini membuat semua diet panjang: kacang, sayuran, bijirin, dan kacang.

“Mereka tahu bagaimana untuk merasakan mereka rasa baik dan mereka tahu bagaimana untuk mengoptimumkan mereka untuk kesihatan mereka,” kata Buettner.

Dalam siri kami, “Makan hingga 100,” Buettner dan NBC Maria Shriver melawat tiga Zon Biru:

Ikaria, Greece

Di pulau Yunani Ikaria yang terpencil, orang ramai hidup lebih dari satu dekad di Amerika. Pada Ikaria, 97 peratus orang berusia lebih dari 70 tahun dan Buettner hanya mendapati tiga kes demensia. Sebagai perbandingan, ada 50 peratus perubahan demensia untuk orang Amerika yang mencapai 85.

Hidangan sisi biasa adalah dandelion liar, direbus seperti bayam. Sayuran ini mempunyai 10 kali lebih banyak antioksidan berbanding wain merah, menurut Buettner. Chickpeas, juga kegemaran di Ikaria, adalah asas kepada setiap diet sepanjang hayat di dunia, katanya.

Chickpeas with Potatoes and Carrots
Dapatkan Resipi itu

Nasi Ayam dengan Kentang dan Wortel

Sheila Hodgkin

Costa rica

Nicoya Pennisula terkenal dengan pantai berpasir yang indah, hidupan liar eksotik dan orang-orang yang seolah-olah menentang had umur. Di Nicoya, kira-kira 1 dari 250 orang hidup hingga 100, berbanding 1 dalam 4,000 yang menjadikannya 100 di Amerika. Makanan mereka beras, kacang dan tortilla akan dianggap tidak sihat di Amerika. Tetapi ia lebih baik daripada yang anda fikirkan.

“Jika rata-rata orang Amerika boleh menambah satu cawan kacang sehari, ia akan memanjangkan nyawa mereka dengan empat tahun,” kata Buettner.

10 gambar

Tayangan slaid

“Makan hingga 100” di Costa Rica

Di Semenanjung Nicoya di Costa Rica, kira-kira 1 dari 250 orang hidup hingga 100, berbanding 1 dalam 4,000 yang menjadikannya 100 di Amerika.

Cuba kacang hitam Costa Rica dan resipi tortilla beras

Loma Linda, California

Satu jam di barat Los Angeles adalah Loma Linda, California, di mana hampir separuh daripada bandar itu tergolong dalam Gereja Advent-Ketujuh. Ia adalah rumah kepada salah satu konsentrasi tertinggi Advent Adventist Ketujuh di Amerika Syarikat. Kebanyakan ahli gereja tidak makan daging atau ikan dan mereka tidak pernah menyentuh alkohol atau rokok. Dan mereka hidup kira-kira tujuh hingga 10 tahun lebih lama daripada yang lain dari Amerika, menurut Kajian Kesihatan Adventist.

Di Loma Linda, makan secara sihat adalah sebahagian daripada agama. Makanan mereka diilhami oleh Alkitab, diet Taman Eden. Hidangan mereka bergantung pada kacang, kacang, oatmeat yang dimasak dengan lambat, roti gandum dan susu soya yang sebenar. Mereka juga minum enam hingga lapan gelas air setiap hari, seperti yang ditetapkan oleh pengasas gereja, Ellen G. White, yang menubuhkan iman lebih 150 tahun yang lalu. Juga, penduduk Loma Linda sentiasa bergerak, mengambil jalan tengah hari dan mematuhi gaya hidup yang ketat.

Tidak pernah terlambat untuk hidup seperti orang-orang “Zon Biru,” Buettner percaya.

“Anda boleh berusia 90 tahun dan pergi ke loji dan anda akan menambah kehidupan anda,” katanya kepada HARI INI. “Ia tidak begitu sukar kerana ada yang percaya – apabila anda telah merasainya.”

HARI INI melawat bandar California di mana ramai orang hidup hingga 100 orang

Jun.01.201705:48

BERKAITAN:

Makan seperti Adventist: 8 makanan untuk kehidupan yang lebih lama dan sihat

Wain, kacang dan keluarga: Rahsia Sardinia untuk hidup hingga 100