‘Diet Manusia Minum’ dan lebih banyak cara untuk mengurangkan berat badan di era ‘Mad Men’

Ia tidak pernah baik untuk kami memanggilnya “Fat Betty,” dan kini ia tidak begitu tepat. “Mad Men” Betty Francis telah menjatuhkan beberapa pound yang diletakkan pada musim lalu, walaupun miskin Januari Jones masih terjebak dalam saman lemak (sedikit langsing) untuk sekarang.

Musim lalu, kami melihat suri rumah marah kegemaran kami yang menghadiri mesyuarat Pemerhati Berat awal. Tetapi seseorang seperti Betty, seorang disiplin menipu yang tiba-tiba mendapati dirinya berlebihan berat badan untuk kali pertama dalam hidupnya, mungkin tergoda untuk mencuba salah satu diet fad yang dipersoalkan, kata para pakar.

(Fad diet ada hari ini, tentu saja, tetapi jarak telah membuat ’60-an tren diet kelihatan begitu banyak. Lima puluh tahun dari sekarang, tentu saja, beberapa penulis kesihatan yang buruk mungkin melaporkan pada diet aneh lelaki dan perempuan abad ke-abad ini slavishly diikuti seperti “makan seperti orang gua” atau “membersihkan jus.”)

“Apa yang menarik tentang 60-an ialah pemakanan adalah sejenis penyelesaian tanpa masalah, kerana orang Amerika tidak begitu berat,” kata Susan Yager, seorang pengajar tambahan di Jabatan Pemakanan, Pengajian Makanan dan Kesihatan Awam di Universiti New York. Anda boleh memanggilnya ahli sejarah pemakanan Amerika: Dia pengarang “Ratus Tahun Diet,” sebuah buku 2010 mencatatkan hubungan cinta Amerika dengan diet sepanjang abad yang lalu. Yager menjelaskan bahawa pada tahun 1960-an, semua orang sepertinya mengikuti satu diet fad atau yang lain, tetapi dengan kadar obesiti pada kira-kira 13 peratus pada tahun 1962, tidak banyak orang yang sangat diperlukan. (Bandingkan angka itu kepada 37.5 peratus, di mana kadar obesiti negara berdiri sekarang.)

“Miskin ‘lemak Betty’ … dia tidak mempunyai banyak syarikat,” kata Yager. “Seseorang seperti Betty, terutamanya model bekas cantik ini … pasti sangat luar biasa di pinggir bandar Amerika.”

Cameron Company / Today

Diet Manusia Minum. Yager mengatakan salah satu buku diet paling popular pada masa itu, dan “pertaruhan terbaik Betty,” adalah “Diet Manusia Minum.” Kelantangan langsing itu hanya 7 inci tinggi, 4 inci lebar dan 60 muka surat panjang, dan dijual dengan harga $ 1. Robert Cameron, eksekutif kosmetik San Francisco, menerbitkan buku itu pada tahun 1964.

“Kesepakatan dengan Diet Minum Manusia selagi anda tidak mempunyai karbohidrat, anda boleh mempunyai semua alkohol yang anda inginkan,” kata Yager. “Alkohol mempunyai kalori, tetapi, katanya, mereka bukan kalori yang buruk, mereka kalori yang baik, dan itu sangat popular.” Buku itu menjual 2.4 juta salinan dalam tempoh satu tahun penerbitan. “Saya tidak akan terkejut jika Betty memulakannya,” tambah Yager.

Dell Publishing Co., Inc. / Today

Mmm, sejenis minyak safflower. Sekiranya pemakanan tahun 1960 tidak mengetepikan martinis dengan makanan mereka, mereka mungkin telah memakan minyak pati bunga, sebagai sebahagian daripada rancangan Dr. Herman Taller dalam buku dietnya pada tahun 1961, “Kalori Jangan Count.” Idea ini: Dengan melekat pada diet rendah karbohidrat, diet sangat tinggi lemak, anda boleh makan sebanyak 5,000 kalori sehari, dan masih menurunkan berat badan – selagi anda turun 3 auns minyak safflower dengan setiap hidangan . Sekiranya anda tidak dapat perut itu, tidak ada masalah: anda dialu-alukan untuk membeli kapsul minyak safflower Taller. Buku Taller dengan cepat menjadi buku terlaris, dan tetap menjadi satu bahkan setelah pentadbiran Makanan dan Ubat A.S. memanggil tuntutannya “palsu dan menyesatkan.” Selepas penyiasatan, pada tahun 1967 Taller didapati bersalah atas penipuan mel, konspirasi dan melanggar peraturan FDA. Walaupun masih ada, buku itu menjual 2 juta salinan.

Hanya susu mentega untuk saya, terima kasih. Dr. Irwin Maxwell Stillman, seorang doktor keluarga di Brooklyn, N.Y., merangka satu siri pelan diet, lebih sengit daripada yang terakhir, tetapi semua disajikan dalam buku diet dengan tajuk yang seolah-olah dihormati, “Diet Berat Diet Doktor.” Satu pilihan adalah “diet separuh kelaparan”: satu telur rebus, 8 auns susu, 3.5 auns salad (tidak berpakaian) dan lapan gelas air, setiap hari “selagi anda boleh mengambilnya.” Atau, tidakkah anda suka mencuba diet susu mentega? Ia betul-betul seperti apa-apa – enam gelas buttermilk sehari, dan tidak ada yang lain. Bagaimana pula dengan diet semua daging? Mudah: Hanya makan setengah pon daging tiga kali sehari. Buku itu diterbitkan pada tahun 1967 dan diikuti oleh buku masakan dan tiga buku berat badan tambahan, menjadikannya salah satu francais buku diet pertama. Diet karbohidrat, makanan protein yang tinggi tidak sama dengan Atkins, kata Marjorie Nolan Cohn, ahli diet berdaftar dan jurucakap Akademi Pemakanan dan Dietetik, kecuali diet Stillman lebih ketat. “Ini sebabnya orang mengambil Atkin dan bukannya yang ini,” katanya.

Diet yang begitu mudah bayi boleh melakukannya! Berjuta-juta “Lelaki Gila” -pemakanan yang digemari boleh selepas dapat apa yang pada dasarnya formula bayi. Metrecal mula-mula dibangunkan sebagai formula bayi, dan kemudian digunakan sebagai makanan tambahan untuk orang yang sangat sakit. Pada tahun 1959, beberapa jenis Don Draper melihat bahawa minuman itu juga dimakan oleh orang yang ingin “mengurangkan,” dan dengan itu produk itu telah diubah menjadi pilihan pengganti makanan untuk pemakanan.

“Ia sangat berjaya, ia menjadi salah satu makanan terhebat sepanjang zaman,” kata Yager. Berikut ialah iklan 1965 yang menjemput anda untuk menyertai “Metrecal untuk sekumpulan makan tengah hari” – tidakkah anda berani makan penggemukanmakanan.

Untuk menurunkan berat badan dengan Metrecal, para peladang diperintahkan untuk tidak memakan apa-apa selain empat kaleng yang disebut “milkshake” sehari, yang menambah hingga 900 kalori yang dikonsumsi sehari-hari – jadi rencana penurunan berat badan Metrecal “bekerja” pada dasarnya kelaparan. Bunyi yang menyedihkan, tetapi pada pertengahan tahun ’60, Metrecal berada di mana-mana: “Bilik makan White House yang dihidangkan, dan Trader Vic menawarkan makan tengahari 325 kalori, iaitu 1.5 auns rum bercampur dengan buah pala, dan Metrecal. untuk kumpulan ‘Mad Men’! ” Yager quips.

Mad Men Season 6 Episode PhotosBetty Francis (January Jones) in Episode 1-2
Mad Men Musim 6 Episod Foto
Betty Francis (Januari Jones) dalam Episod 1-2
Jordin Althaus / AMC / Today

Pemerhati Berat dan banyak lagi. Pada tahun 1960-an Amerika, kumpulan-kumpulan seperti Overeaters Anonymous, TOPS (pendek untuk Take Off Pounds Sensibly) dan Weight Watchers telah mula menanam; Betty menghadiri sekurang-kurangnya satu pertemuan Pemerhati Berat dalam musim lima. “Beberapa tahun lepas, dia mengukur bahagian makanan pada waktu pagi – mungkin hasil daripada Watch Watcher, yang jauh lebih ketat pada masa itu,” kata Yager, yang mengatakan pada tahun 1960-an terdapat 300 pertemuan dalam Kawasan New York City sahaja. “Ia bukan perbadanan raksasa hari ini … tapi pastinya pilihan untuknya.”

Kurang pilihan untuk Betty: Pil diet seperti amphetamine preskripsi. Doktor sebenarnya telah menetapkan ini untuk penurunan berat badan pada tahun 1930-an dan selepas Perang Dunia II, “tetapi kemudian ada kematian,” kata Yager. “Jadi ini bukan masa yang besar untuk pil diet.”

Lain-lain nonstarter untuk suri rumah era 60-an: senaman, sekurang-kurangnya cara kita memikirkan hari ini, iaitu, memukul gym atau berjalan di treadmill. “Terdapat gim-gim profesional di bandar-bandar besar di mana petinju yang serius dan atlet lain mungkin melatih, tetapi Betty tidak akan pernah pergi ke satu,” kata Yager. “Jadi Betty mungkin dapat mencari kelas senaman kecil, tetapi dia lebih kurang dengan sendiri.”