Bercakap dengan diri anda dengan kuat? Itulah sebabnya para pakar mengatakan itu adalah perkara yang baik

“Kekunci. Kekunci, “anda meraba-raba ketika cuba mengingat tempat kekunci kereta anda.

Tiba-tiba, anda melihat mereka.

Adakah mungkin bercakap kuat tentang kunci membantu anda mencari mereka? Atau apabila anda bekerja secara mental melalui senario yang berbeza, melalui mereka dengan kuat boleh membantu anda fokus.

Bercakap aloud also helps people solve problems.
Bercakap dengan kuat juga membantu orang menyelesaikan masalah.Shutterstock

Baru-baru ini pakar telah mempelajari lebih lanjut mengenai “bicara diri” dan bagaimana orang menggunakannya untuk kelebihan mereka. Berita baik? Monolog berlari kami adalah benar-benar biasa.

“Apabila saya berfikir tentang perbincangan diri, ia boleh dilakukan dengan senyap atau kuat. Kita semua mempunyai perbualan yang senyap dengan diri kita sendiri dan beberapa kali perbualan itu berakhir dan kebetulan berlaku, “kata Ethan Kross, pengarah Makmal Emosi dan Kawalan Sendiri di University of Michigan.

Soliloquies berguna

Lebih baik lagi, soliloquil kami terbukti berguna. Sebagai contoh. apabila mencari sesuatu, kata kata dengan kuat menjadikan perkara itu lebih mudah dicari, kata Gary Lupyan, penolong profesor psikologi di University of Wisconsin, Madison.

Bercakap apa yang anda cari dengan lantang “membantu anda memelihara perwakilan visual objek itu dengan lebih baik,” kata Lupyan, yang menulis kertas mengenai topik itu. “Nama itu membantu anda … memvisualisasikan objek itu, membolehkan anda untuk benar-benar melihat ia lebih baik. “

Bercakap dengan kuat juga membantu orang menyelesaikan masalah. Berbual dengan diri sendiri tentang bagaimana anda akan menjawab soalan wawancara untuk pekerjaan impian itu, atau bagaimana anda akan menangani perbincangan yang serius dengan teman lelaki anda, mempersiapkan anda untuk pengalaman sebenar.

“Perbincangan diri membolehkan anda menjalani senario alternatif dan menyediakan reaksi dan strategi alternatif,” kata Frank Ghinassi, naib presiden dan pengarah Jabatan Psikologi di Institut Psikologi Psikologi Barat dan Klinik UPMC.

Sebut nama saya

Dalam kajiannya sendiri, Kross memandang perbezaan apabila orang membicarakan diri mereka pada orang pertama, kedua atau ketiga – dengan kata lain, sama ada mereka menggunakan kata ganti “I”, kata ganti “anda”, atau menggunakan kata-kata mereka nama sendiri.

Perbincangan diri sangat berkesan apabila orang merujuk kepada diri mereka sendiri, Kross dijumpai.

“Apabila orang menggunakan nama mereka sendiri, mereka memberikan mereka ruang psikologi dan membantu mereka berfikir dengan lebih baik,” kata Kross.

Bercakap kepada diri sendiri atau memanggil diri anda dengan nama membuatnya tidak membuat anda pelik.

Malah, anda berada dalam syarikat yang baik. Kross mencatatkan bahawa ramai selebriti merujuk kepada dirinya sendiri, termasuk LeBron James, Kanye West, Donald Trump, Jennifer Lawrence, Bernie Sanders, dan Malala Yousafzai.

“Apa yang menarik kepada saya bukan siapa orang yang melakukannya,” kata Kross. “Tetapi begitu banyak orang melakukan ini dan ini menunjukkan bahawa ini adalah fenomena sebenar.”

Pengesahan positif

Tetapi bagaimana dengan pengesahan diri sendiri, seperti Stuart Smalley “Saya cukup baik, cukup pintar, dan memotretnya, orang seperti saya”? Adakah mereka sebenarnya bekerja?

Ya, kata psikologi Ann Kearney-Cooke. Institut Psikoterapi Cincinnati. Dia memberitahu pesakit untuk bertukar menjadi perbualan diri positif.

“Cara anda bercakap dengan diri anda mempengaruhi bagaimana perasaan anda dan bagaimana anda bertindak,” kata Kearney-Cooke.

Orang yang mencabar diri sendiri kerana kesilapan berasa lebih teruk tentang diri mereka sendiri. Tetapi mereka yang terlibat dalam perbualan diri positif dan bertindak dengan yakin.

Ambil selebriti yang bercakap sendiri. Ada yang menegaskan bahawa mereka adalah yang terbaik pada sesuatu (kami melihat anda, Kanye).

Kearney-Cooke percaya ini membantu mereka mengatasi kritikan kerana mereka mengingatkan diri mereka berbakat.

“Sentuhan diri positif boleh memberi manfaat,” katanya. “Apabila anda melakukannya berulang-ulang ia boleh menyusun semula otak.”