Belajar (atau kalah) aksen Boston boleh menjadi jahat

John F. Kennedy membawa beliau ke White House; Michael Bloomberg ke New York. Anda boleh mendengarnya di sekitar Fenway Park, di atas dan di bawah Dewan Negeri, di suburbia dan di Hollywood, di mana nama-nama berani dari Beantown dapat menghidupkannya apabila perlu. Ini aksen tulen Boston, dan jika anda tidak dilahirkan dengannya, dengan baik, bersenang-senang cuba menariknya dengan sempurna.

Semasa pameran TODAY mengambil perjalanan lapangan Jumaat ke Boston, sauh Matt Lauer dan Savannah Guthrie mendapat pelajaran bagaimana untuk bercakap dengan loghat Boston sebenar dari ahli patologi bahasa ucapan Wendy Wiberg, yang mengajar orang bagaimana kehilangan aksen mereka.

“Tiada aksen yang salah,” kata Wiberg, yang mempamerkan kepelbagaiannya dengan bercakap dengan dan tanpa aksennya. “Tetapi terkadang aksen boleh mengganggu,” dan menyebabkan orang berfokus pada bunyi, bukan maknanya, kata-kata seseorang.

Walaupun sesetengah kajian mencadangkan bahawa beberapa aksen di seluruh negara memudar, aksen Boston adalah sebagai jahat yang kuat seperti evah.

Aksen Boston, salah satu negara yang paling ditiru dan parodi, melibatkan penggulingan ‘r’ untuk membuat “kereta” terdengar seperti “cah”, menyatakan beberapa bunyi vokal pendek berbeza, dan menambahkan bunyi ‘r’ hingga akhir kata-kata , untuk membuat bunyi “pizza” seperti “pizzer.”

“Jika anda melihat Donkin Dunkin ‘anda sudah terlalu fah (jauh) … bang uey (u-turn) dan melihat foh (untuk) tanda-tanda foh 93 Nohth,” kata seorang lelaki pada HARI hari melalui aksen berat.

Orang asli Boston menggabungkan aksen yang berbeza dengan beberapa dialek yang unik juga. Kanak-kanak meletakkan jimmies, tidak taburkan, di atas ais krim mereka; mereka memeluk air dari bubblah, bukan pancutan air; dan kereta bergerak mengelilingi putaran, bukan lingkaran lalu lintas.

Mungkin kolokialisme Boston yang paling terkenal dari semua, adalah bahawa hidup tidak hanya baik apabila Sox / Pats / Celts / Bruins menang, itu baik jahat.

Aksen itu juga mempunyai bentuk yang berbeza di dalam kawasan Boston, versi Brahmin atas kerak, aksen Kennedy (fikir percakapan John F. Kennedy’s “Ask not …”), dan satu dari South Boston – Southie seperti yang dipanggil – sebagai seorang lelaki pada HARI INI menunjukkan dengan berkata ucapan lama, “Burung-burung dari domba feathah togetha.”

Bahagian aksen dapat ditelusuri kembali ke permukiman awal New England dan berkaitan dengan bahagian-bahagian England yang berasal dari Boston, Ben Zimmer, seorang ahli bahasa yang menulis tentang bahasa untuk The Boston Globe, pada hari HARI.

“Fakta bahawa anda boleh dengan cepat mengenal pasti aksen itu, ia adalah sejenis kad panggilan,” kata Zimmer. “Ia menambah beberapa warna tempatan untuk ucapan dan saya fikir warna tempatan lebih baik.”

Tidak semua orang bersetuju bahawa aksen Boston menarik, bagaimanapun. Bercakap melalui aksen Boston tebal boleh menarik beberapa stereotaip negatif.

“Kadang-kadang orang boleh mendapat gambaran bahawa orang yang bercakap dengan aksen Boston tidak berpelajaran, tidak dibina, kasar di sekeliling tepi,” kata Wiberg dalam temu ramah telefon dengan TODAY.com.

Dia kerap bekerja dengan orang-orang yang mempunyai aksen asing, dan pelakon yang tidak mahu tipuan dengan bermain Bostonians. Tetapi tidak semua orang mahu kehilangan aksen mereka untuk kebaikan.

“Saya telah bekerja dengan pelakon yang mengatakan perkara terakhir di seluruh dunia yang mereka mahu lakukan adalah kehilangan aksen Boston mereka kerana ia penuh dengan watak dan pizazz,” kata Wiberg. “Mereka mahu belajar aksen tambahan supaya mereka dapat menghidupkannya.”

Dalam karyanya, dia menilai ucapan, menunjukkan penyimpangan daripada sebutan piawai dan bekerja dengan orang untuk mengamalkan cara baru untuk bercakap, terlebih dahulu dengan mengulangi kata-kata, kemudian menggunakan kata-kata dalam ayat dan perbualan yang singkat.

“Jika seseorang benar-benar bertekad untuk mengambil gigitan yang serius dari aksen mereka, ia akan mengambil kira sebulan sebelum mereka akan mula memasukkan bunyi ucapan mereka yang baru mereka berlatih dalam ucapan spontan,” katanya..

Wiberg tidak memanggil “terapi” beliau, dan juga tidak berfikir bahawa aksen itu harus dibasmi. “Tidak ada yang salah dengan aksen Boston,” katanya. “Ia bukan masalah.”

Satu peminat adalah wajah terkenal yang membesar di kawasan itu tanpa aksen Boston.

Pelakon Mindy Kaling memberitahu Guthrie bahawa sebagai seorang kanak-kanak, semua orang menyangka dia berasal dari California Selatan. “Saya tidak pernah membesar,” katanya. “Tapi saya sukakannya. Saya fikir ia jenis seksi, sebenarnya.

Dan membuktikan bahawa kata “jahat” adalah keseronokan yang begitu jahat dan kebiasaan keras yang jahat untuk memecahkan, Kaling mendedahkan yang terakhir dari lingonya yang tersisa di Boston.

“Bagi seorang wanita berusia 30-an, saya katakan ‘jahat’ lebih daripada mungkin saya,” katanya.

Seperti yang mereka katakan di Boston, “Oh Tuhan ya!”

Berkaitan:

Meniru aksen mungkin bakat semula jadi

Seperti, California mempunyai aksen hella, kajian mendapati