Bagaimana untuk menjadi sukar mental dalam hidup anda: 4 pelajaran dari psikologi sukan

Ia adalah tindakan kakak untuk diingat di Terbuka AS di New York.

Bagaimana untuk memerangi kebimbangan (petunjuk: ia tidak bernafas dalam)

09.09.201503:58

Serena Williams – dalam usaha untuk memenangi empat kejohanan tenis terbesar di dunia pada tahun kalendar – berbanding kakaknya Venus dalam pertandingan Selasa malam yang menguji stamina dan emosi untuk kedua-dua.

Pada akhirnya, Serena Williams menang di hadapan ramai orang yang termasuk Oprah Winfrey dan Donald Trump.

Bakat bakat dan tahun-tahun latihan yang melelahkan mendapat pemain seperti saudara perempuan Williams di bahagian atas, tetapi mereka tidak akan membuatnya tanpa ramuan lain yang penting: ketangguhan mental.

Bagaimanakah anda menjaga keren anda apabila kepentingannya tinggi? Bagaimana anda kekal positif apabila semuanya menjadi salah? Bagaimana anda menghadapi lawan menakutkan??

“Kekuatan mental bermain dengan keupayaan terbaik dalam situasi tekanan,” kata Joel Fish, pengarah Pusat Psikologi Sukan di Philadelphia, kepada TODAY.

“Pada saat-saat itu, apabila perhatiannya benar-benar padamu, pemain hebat seperti Roger Federer atau Serena Williams, dapat, pada dasarnya, memberikan mesej kepada mereka, ‘Bawanya.'”

Cinta yang menyedihkan: Serena Williams mengalahkan adik perempuan, Venus, dalam Terbuka AS

09.09.201501:15

Teknik yang sama menggunakan atlet elit boleh digunakan di luar gelanggang tenis dan membantu anda pada saat-saat penting dalam hidup anda, kata John Murray, ahli psikologi sukan yang berpusat di Palm Beach, Florida.

“Ada banyak pelajaran yang boleh dipelajari dari sukan,” kata Murray. “(Kekuatan mental) adalah kemahiran yang boleh anda perolehi.”

Berikut adalah empat petua untuk diingat:

1. Belajar bagaimana untuk menangani pemikiran negatif

Ia adalah semula jadi untuk mempunyai pemikiran yang membawa anda ke bawah, kata Ikan. Sesetengah orang cuba menghalang mereka, tetapi mungkin lebih baik untuk bersikap jujur ​​dan mengatakan kepada diri sendiri: “Saya berasa negatif, keyakinan saya tidak sabar, tidak apa-apa, saya tahu apa yang perlu dilakukan,” katanya..

Satu strategi adalah untuk menarik nafas panjang dan mengarah semula yang berfikir kepada yang lebih positif – kemahiran yang anda boleh berlatih terlebih dahulu.

Ikan pernah bekerja dengan seorang atlet yang datang dengan frasa, “Berikan saya keberanian untuk melakukan yang terbaik yang boleh saya lakukan.” Setiap kali dia berasa negatif, dia mengarahkan pemikirannya kepada pengesahan yang lebih positif, Ikan yang dipanggil semula.

Adalah penting untuk memantau perbincangan diri anda – suara kecil itu di kepala anda, tambah Murray.

“Saya suka melihat perbincangan diri sebagai peralatan. Dengan cara yang sama anda membawa kasut anda ke mahkamah, anda perlu membawa diri anda bercakap positif, “kata Murray. “Orang ramai merosakkan (kemunduran), membesarkan negativiti apa yang berlaku. Mantra yang mereka miliki di dalam otak mereka tidak berguna. Ia membawa mereka ke bawah … ia adalah gangguan. “

Pertama, lebih sedar akan apa yang anda katakan kepada diri sendiri. Visualisasikan situasi yang paling negatif yang mungkin di kepala anda dan gantikan fikiran seperti “Saya dahsyat” atau “Saya tidak boleh menang,” dengan frasa seperti “Saya suka cabaran ini,” kata Murray. Matlamatnya adalah untuk memastikan anda positif dan memberi tumpuan kepada apa yang seterusnya.

Serena Williams returns a shot to her sister Venus Williams during their Women's Singles Quarterfinals match at the 2015 US Open on Tuesday.
Serena Williams mengembalikan pukulan kepada kakaknya Venus Williams semasa pertandingan Sepakbola Singles Wanita mereka pada Terbuka AS 2015 pada hari Selasa.Clive Brunskill / Getty Images

2. Jangan tunggu sama ada hasil yang terlalu positif atau negatif

Anda kadang-kadang akan melihat pemain tenis mengepam penumbuk mereka dalam kemenangan selepas titik yang hebat, atau berteriak marah “Ayo!” Jika mereka membuat kesilapan.

Bagi sesetengah orang, membiarkan emosi dapat membantu permainan mereka, kata Fish dan Murray. Yang penting adalah untuk bersiap sedia untuk menghadapi cabaran seterusnya.

“Atlet dapat mengalami kesulitan untuk membiarkan kesilapan dan kemudian tidak pada masa yang akan datang – mereka masih memikirkan kesilapan itu,” kata Fish. “Apabila atlet melakukan sesuatu dengan baik … yang boleh memberi kesan kepada tumpuan mereka (juga.)”

Berhenti, fokus dan selesaikan diri anda untuk titik seterusnya.

3. Dapatkan pegangan emosi anda

Tempahan panas adalah di mana-mana di tenis sebagai strawberi dan krim di Wimbledon. Kemarahan John McEnroe adalah legenda. Pemain tenis Australia, Nick Kyrgios didenda $ 10,000 bulan lalu kerana membuat kenyataan yang kurang sopan semasa perlawanan. Serena Williams telah didenda $ 82,500 untuk mengejar hakim garis di Terbuka A.S. 2009.

Ia semua menambah sehingga banyak kemarahan. Jika kemarahan mula mengatasi anda – di dalam atau di luar stadium – terdapat banyak strategi kecil untuk atlet dan bukan atlet untuk mencuba, Murray dinasihatkan. Hentikan dan tali tali kasut anda. Tinggalkan bilik itu. Gula Gula Getah. Kira sehingga sepuluh.

Matlamat Murray untuk kliennya adalah untuk melatih mereka untuk memecahkan pola kemarahan, jadi mereka bertindak, dan bukan bertindak balas.

“Mengendalikan emosi anda daripada mereka mengawal anda,” tambah Fisher.

4. Visualisasi prestasi anda terlebih dahulu

Imagery meningkatkan prestasi, jadi tutup mata anda dan lihat diri anda memukul tembakan kritikal atau mencapai matlamat besar itu. Pada masa anda memulakan permainan, anda telah melakukannya di kepala anda berkali-kali, kata Murray.

“Ia memberikan anda kelebihan tambahan. Anda masih mahu berlatih, tetapi ia seperti ais krim pada kek, “katanya. “Anda sudah bersedia seperti tidak pernah sebelum ini.”

Ini juga boleh menjadi teknik yang sangat baik untuk cabaran bukan sukan seperti wawancara kerja, di mana anda boleh berfikir tentang bagaimana anda mahu bertindak dan apa yang anda mahu katakan bahkan sebelum anda melangkah masuk ke dalam bilik.

Ikuti A. Pawlowski di Google+ dan Twitter.