Bagaimana untuk mengajar helah manusia (romantis) baru

Sakit mencucuk untuk percutian yang benar-benar romantis kerana lelaki anda tidak mendapatnya? Anda tidak bersendirian. Ramai wanita panjang untuk bercinta tetapi dengan lelaki yang tidak mempunyai petunjuk bagaimana untuk menjadi romantis.

Lelaki dan wanita pasti mempunyai definisi yang berbeza tentang apa yang seksi atau romantis. Secara umumnya, fantasi seksual wanita cenderung diisi dengan lebih banyak interupsi yang romantis, kemudian dilakukan lelaki. Ramai wanita mencari mandi gelembung lilin atau berkelah spontan pada waktu senja untuk menjadi cara yang baik untuk mendapatkan suasana seksual, serta cara untuk menyatakan dan berkongsi cintanya. Keinginan ini untuk romantik bermula pada masa kanak-kanak perempuan apabila wanita muda terpesona dengan janji Prince Charming yang akan datang. Untuk kanak-kanak lelaki (dan kemudian, lelaki), fantasi seks mereka cenderung untuk memberi tumpuan lebih kepada seks tanpa semua francaian. Jadi, ia tidak suka dia kurang daripada yang anda sayangi kepadanya; ia mungkin hanya ungkapan ekspresi cinta tidak termasuk permulaan coklat dan mawar. Satu lagi perkara yang perlu dipertimbangkan: Sesetengah lelaki mempunyai masa yang lebih keras untuk menyatakan perasaan emosi mereka yang lebih mendalam, dan takut merasa terdedah jika mereka melakukannya.

Jadi sekarang anda tahu mengapa cuba untuk mendapatkan percintaan daripada lelaki anda seperti cuba mendapatkan darah dari batu. Tetapi ini tidak bermakna anda terjebak dengannya. Kebanyakan wanita dalam situasi ini tidak pernah mengatakan apa-apa kepada lelaki mereka tentang keperluan mereka untuk cinta. Mereka fikir ia tidak akan membantu, atau mereka takut untuk menyatakan keinginan mereka untuk bercinta, atau mereka takut ditolak atau dimalukan dalam beberapa cara. Juga, sesetengah wanita berfikir bahawa percintaan hanya “sah” jika ia mengejutkan atau jika ia datang dari dia tanpa mendorong, dan jika mereka perlu meminta perhatian, maka cinta itu dimusnahkan. Semua alasan ini menghalang anda daripada memperbaiki keadaan, dan mereka meninggalkan dia menggali sendiri lubang yang lebih dalam dan lebih dalam. Romantik, seperti kebanyakan perkara, boleh diajar. Kami SEMUA belajar sesuatu dengan seseorang yang memberitahu kami bagaimana ia berfungsi, mengapa ia berfungsi, menunjukkan kepada kami bagaimana mereka melakukannya dan kemudian menawarkan penguatan positif untuk melakukannya sendiri. Berikut adalah beberapa langkah yang boleh anda ambil untuk membuat percintaan mekar lebih mudah antara anda berdua.

Ejakan.
Dia bukan pembaca minda, jadi dia mungkin tidak tahu apa yang anda cari romantis! Jika anda hanya mengatakan “melakukan sesuatu yang romantis,” dia mungkin merasa terkejut atau tidak selamat dan akhirnya tidak melakukan apa-apa. Atau anda boleh bersiar-siar dengan bir dan pretzel, menonton bola sepak di TV. Jadi khusus – sebagai contoh, katakan padanya: “Ia akan menjadi sangat romantis jika kita boleh mempunyai stroberi dan champagne oleh cahaya lilin semasa saya berada di jubah baru yang cantik yang anda dapatkan saya.”

Petua hadiah drop.Apabila datang kepada hadiah, masih sangat munasabah untuk memberitahunya apa yang anda mahukan (“Saya rasa gelang akan menjadi sangat romantis, saya hanya suka batu-batu turquoise, bukan?”). Sekiranya anda tidak dapat berbuat demikian, cuba letakkan sedikit catatan pada bantalnya yang mengatakan: “Saya sangat suka kejutan tetapi saya berharap ada beberapa anting pada tahun ini.” Sekiranya anda mempercayai seorang teman wanita cukup, mintalah dia memanggilnya dan beritahu dia apa yang telah anda buat. Mintalah perkara-perkara yang mudah: Jangan meminta hadiah atau barang mahal yang sukar. Dan jika anda mempunyai anak-anak, jangan bawa mereka ke dalamnya, kerana mereka mungkin merasa bertanggungjawab atas kebahagiaan romantis anda – yang bukan tempat yang baik untuk menjadi.

Jadilah model peranan.Romantik adalah jalan dua hala. Menjadi romantis sepanjang tahun jika anda mahu dia juga. Isyarat kecil berjalan jauh: Sentuh wajahnya dengan lembut, pelukan secara spontan dan menciumnya semasa anda berada di luar, beri dia urut-urutnya yang tidak diminta atau letakkan nota cinta di dalam beg bimbitnya. Malah mengingatkan tentang masa-masa indah yang anda telah bersama-sama adalah romantis. Semasa dia menikmati gerak isyarat ini, dia akan dipindahkan untuk membalas dengan baik.

Terangkan. Jika anda membuka kepadanya, anda akan mewujudkan keintiman segera. Cuba beritahu dia sesuatu yang peribadi tentang diri anda dan perasaan anda, dan minta dia kemudian memberitahu anda sebagai balasan. Ini akan membawa anda lebih dekat dan juga mengurangkan rasa takutnya terhadap cinta. Anda boleh berdagang fantasi seksual, beritahu antara satu sama lain apa yang anda suka di tempat tidur, atau hanya mendedahkan sesuatu yang menakutkan anda atau anda selalu bermimpi melakukan. Juga, anda mungkin cuba menari! Ini cara terbaik untuk menjadi romantis dan intim pada masa yang sama.

Beri dia penguatan positif. Dia ingin mencintai anda dan merasa dekat dengan anda, tetapi dia perlu melihat bahawa romancing anda akan terus matlamatnya. Oleh itu, selepas anda memberitahu apa yang perlu dilakukan, beri maklum balas kepadanya. Beritahu dia berapa banyak yang anda sukai, apa sebaliknya, betapa anda menghargai dia melakukannya dan bagaimana anda benar-benar berharap dia melakukannya tidak lama lagi – mudah-mudahan sebelum ini Hari Valentine seterusnya.

Dr Gail Saltz adalah pakar psikiatri dengan New York Presbyterian Hospital dan penyumbang tetap TODAY. Buku terbarunya ialah “Anatomi Kehidupan Rahsia: Psikologi Kehidupan yang Berbohong.” Dia juga merupakan pengarang “Amazing You! Mendapatkan Pintar Mengenai Bahagian Peribadi Anda, “yang membantu ibu bapa menangani soalan-soalan kanak-kanak prasekolah mengenai seks dan pembiakan. Buku pertamanya, “Menjadi Nyata: Mengatasi Cerita-Cerita Kami Beritahu Kami Yang Memegang Kami Kembali,” diterbitkan pada tahun 2004 oleh Riverhead Books. Ia kini boleh didapati dalam versi paperback. Untuk mendapatkan maklumat lanjut, anda boleh melayari laman webnya, .