Apa yang menari baik? Kajian mengatakan bahawa semuanya berada di pinggang

Tertanya-tanya yang bergerak ke lantai di lantai tarian untuk kelihatan panas? Rupa-rupanya, semuanya ada di pinggang.

Dengan menggunakan teknologi penangkapan gerakan, para penyelidik menjadi wanita sebenar menjadi avatar menari yang tidak senonoh dan menunjukkan video kepada 200 orang – 143 wanita dan 57 lelaki, berumur 18 tahun ke atas. Dengan menonton avatar berbanding wanita sebenar, para peserta tidak akan terganggu oleh pakaian, ekspresi wajah, atau rambut.

Mereka kemudian menilai langkah itu. Tidak menghairankan – mengayun pinggul dan menari selaras dengan irama yang dipilih.

“Pinggang jelas merupakan ciri utama dalam menentukan kewanitaan dalam perjalanan,” kata Nick Neave, profesor psikologi bersekutu di Northumbria University di England dan penulis karya tulis dalam Laporan Saintifik. “Kami menjangkakan bahawa ia akan menjadi ciri utama dalam tarian.”

Apa yang membuatkan seorang penari yang baik? Semuanya di pinggang.

03.1.20.201700:47

Penari-penari yang kurang baik melambai tangan mereka terlalu liar atau memegang kaki mereka tegar dan dekat dengan badan mereka, menari seperti robot.

“Mengelakkan tangan dan kakinya secara rawak secara tidak sengaja adalah buruk. Selain itu, mempunyai pergerakan tegar yang sangat kecil adalah buruk, “kata Neave.

Menari adalah menyeronokkan tetapi ia juga menyampaikan mesej. Penari yang baik menunjukkan kualiti yang dikehendaki oleh rakan-rakan, seperti koordinasi, kekuatan, dan kreativiti.

“Untuk dapat bergerak secara bebas dan melakukan perkara yang berbeza dengan anggota badan yang berlainan, ia adalah tanda keseluruhan kemahiran motor kortikal yang baik,” kata Neave. “Kami fikir ia menunjukkan kecerdasan dan kreativiti.”

Berkaitan: Kelas balet membantu wanita muda ini berjalan, dan menari, sendiri

Pergerakan badan berkomunikasi maklumat yang menyumbang kepada tarikan walaupun kebanyakan orang tidak menyedarinya, kata Frank Pollick, seorang profesor psikologi di University of Glasgow, yang tidak terlibat dalam kajian.

Tetapi tidak semua tarian adalah tentang menarik rakan kongsi; kadang-kadang ia hanya untuk keseronokan.

“Orang ramai menari ramai, banyak sebab,” kata Neave.