Apa parkour? Saya mencuba kelas kecergasan menakutkan ini – dan selamat

Berjalan di sekitar New York City, anda pasti menghadapi beberapa halangan dari segi fizikal dan mental. Sama ada seorang pelancong berhenti di tengah-tengah trotoar atau seorang penumpang basikal yang melayari melalui lampu merah – benda-benda dan orang-orang boleh sentiasa mendapatkan jalan anda.

Bagaimana jika anda boleh mengambil kelas latihan yang boleh membantu anda belajar bagaimana menavigasi melalui pertemuan yang tidak dijangka ini? Adakah anda mencubanya? Dan bolehkah ia membantu??

Berminat dengan parkour? Tonton ini sebelum mendaftar untuk kelas pertama anda!

Oktober.13.201701:32

Sebaik sahaja saya melangkah ke kemudahan latihan Parkour Brooklyn Zoo, saya mempunyai kilas balik ke perjalanan lapangan asas ke taman bandar: gimnasium hutan, slaid, melihat gergaji, buaian dan bar. Genggam besar. Saya tidak pernah “Queen of the Playground” sebaliknya saya adalah “Ratu Perpustakaan.”

Tetapi hari ini, saya berada di sana untuk menguasai parkour – atau sekurang-kurangnya tidak memecah apa-apa di taman permainan beralih.

Jurulatih saya, Jeremy Gallant, yang juga pergi dengan Spyder (menghibur), pasti hidup sehingga namanya. Dia menunjukkan pelbagai rutin bermula dengan paling mudah hingga paling sukar. Setiap senaman mempunyai tujuan. Tema dan frasa yang berterusan adalah “menjadi cahaya pada kaki anda.” Saya ada apa-apa tetapi itu. Bukan sahaja saya diberitahu saya berjalan dengan pantas, saya pasti anda boleh mendengar saya di lorong sebelum anda melihat saya.

Mencuba to be as frog-like as possible.
Cuba menjadi seperti katak yang mungkin.

Rutin pertama saya adalah “melompat luas.” Di situlah anda melompat melompat seperti katak ke bawah lantai empuk dan cahaya darat pada tumit anda. “Jadilah cahaya” bergema di kepala saya seperti mantra dengan setiap lompatan. Ia tidak berfungsi. Dengan setiap lompatan, saya mendarat tumit dan semua.

Mungkin saya boleh pakai yang seterusnya. Kali ini, kita terpaksa mengayunkan badan kita hanya dengan menggunakan satu lengan di atas dua blok kayu. Objektifnya adalah untuk terus terang dan hanya menggunakan berat badan atas anda. Walaupun, dompet saya mungkin berat £ 7, saya tahu ini akan menjadi cabaran.

Tonton Donnadorable cuba parkour, tinju dan latihan sarkas

Ogos.21.201704:05

Saya memudar di latar belakang sambil melihat seluruh peserta saya memegang rutin. Saya berharap saya pergi tanpa disedari dan boleh menyampaikannya. Spyder melihat saya, dan dia dan instruktur lain meyakinkan saya untuk memberikannya satu pukulan. Selepas beberapa petunjuk kecil, arahan yang sangat mudah dan beberapa percubaan, saya mengayunkan badan saya. Ia tidak anggun tapi saya melakukannya. Saya bangga.

Kekurangan saya terus berlanjut apabila kita melakukan dips dinding, di mana anda menggunakan otot badan atas yang sama yang anda gunakan untuk push-up, tetapi anda menekan jari anda melawan dinding di hadapan anda untuk menyokong anda semasa anda mendaki atau peti besi ke tebing seterusnya. Amaran spoiler: Tidak ada vaulting untuk saya.

Oh, just hanging around!
Oh, hanya bergaduh!

Saya menyalurkan saya dalaman Laurie Hernandez dan Simone Biles ketika saya memegang imbangan saya sebelum meneruskan ke langkah seterusnya. Kepercayaan saya berubah kerana saya sampai ke bahagian terakhir teka-teki: jongkong melompat. Cabaran di sini adalah untuk melompat dari tebing … ke tikar … dalam kedudukan jongkong.

Saya bukan peminat ketinggian sehingga kelihatan lurus ke bawah, dalam kedudukan jongkong, memiringkan, dengan kakiku di pinggir terasa menakutkan. Tetapi saya tahu ia sekarang atau tidak. Saya melompat dan saya selamat! Dengan setiap percubaan, keseronokan menggantikan ketakutan dan tidak lama lagi saya tidak sabar-sabar untuk tergesa-gesa dan bunyi swoosh yang bergema di telinga saya ketika saya melompat di udara.

Ini move was scarier than it looked!
Langkah ini adalah menakutkan daripada kelihatan!

Kelas Parkour Brooklyn Zoo adalah mencabar, mental dan fizikal. Anda melompat, memanjat, mengayun, mengimbangi, berjongkok, melompat dan melakukan gerakan lain yang saya tidak dapat menerangkan. Anda menggunakan seluruh badan anda, dan fikiran anda juga. Tidak semua rutin akan mudah dan mungkin juga memaksa anda untuk keluar dari zon selesa anda atau menghadapi ketakutan.

Walaupun, saya masih tidak pakar parkour dan mungkin tidak akan dapat mengelak pelancong atau pelumba dengan langkah saya, tetapi mungkin saya akan lebih ringan di kakiku dan cuba melompat luas untuk menangkap kereta api.