Apa dengan Olympian pita aneh memakai?

Pemain bola tampar pantai Jerman Katrin Holtwick mungkin lebih terkenal di peringkat antarabangsa kerana garis-garis akuatik pita yang menjejaskan perutnya daripada servis dan pancang. Tetapi Olimpian berusia 28 tahun itu tidak membuat kenyataan fesyen; dia menggunakan pita untuk meringankan kesakitan dan melakukan lebih baik. Secara teorinya pula.

Kinesiology pita, atau pita kinesio untuk pendek, adalah pita kain fleksibel, yang pelatih atletik memohon pada otot achy untuk melegakan kesakitan atau untuk menggalakkan otot untuk bekerja dengan lebih cekap. Orang yang dilatih untuk menerapkan tempat pita itu ke atas otot dengan cara yang tepat; pita itu memaksa otot supaya mereka lebih serasi.   

“Ia adalah pita kapas yang mempunyai beberapa jenis pelekat yang meniru keanjalan kulit,” kata Dr Aaron Mares, pembantu profesor pembedahan ortopedik di UPMC Sports Medicine dan doktor pasukan bersekutu untuk pasukan bola sepak University of Pittsburgh. 

Pelukis pita Olimpik lain yang terkenal: Bintang bola tampar pantai Kerri Walsh Jennings telah merangkul bahu kanannya, pasangan menyelam diselaraskan Cina melengkapkan punggung bawah mereka dengan barang-barang dan setiap rehat komersil lain nampaknya menjadi iklan untuk jenama pita yang dipanggil SpiderTech. Tetapi peminat pita kinesio bukanlah semua elit, atlet peringkat Olimpik – pelari dan pelumba-pelumba amatur, contohnya, menggunakan barangan itu juga.

Peminat pita kinesio mengatakan ia mengurangkan kesakitan dengan meningkatkan aliran darah dan menggalakkan saliran limfa. Ia juga bertujuan untuk membantu otot bekerja dengan betul selepas kecederaan. Katakanlah pemain bola tampar pantai mempunyai otot yang sakit di bahunya. Dia mungkin berkhidmat sedikit berbeza kerana dia menggunakan otot-ototnya yang lain untuk mengatasi kelebihannya. Pita kinesio – sekali lagi, dalam teori – harus mengurangkan keradangan yang menyebabkan kesakitan dan menggalakkan ototnya bergerak dengan lancar.  

“Jika ada kerosakan struktur seperti ACL atau meniskus yang robek, itu tidak akan berkesan; Lagipun, itu pita, “jelas Dr. David Geier, pakar bedah ortopedik di Universiti Perubatan South Carolina dan pengarah program perubatan sukannya.. 

Pada masa ini, tidak banyak kajian menunjukkan bahawa pita kinesio sebenarnya berfungsi – tetapi jika atlet percaya ia membantu, itu sendiri mungkin cukup. Ia boleh menjadi contoh kesan plasebo, fenomena apabila orang berasa lebih baik selepas mengambil pil, walaupun ia mungkin tidak aktif. Rakaman tradisional – seperti apa yang digunakan untuk buku lali yang terkilir – dan pita kinesio membantu orang dengan proprioception, persepsi seseorang tentang mana bahagian badan wujud berhubung dengan badan mereka. Bahkan hanya perbuatan sederhana yang membiasakan diri dengan badan atlet sendiri dapat membantu memberi mereka perasaan bahawa tubuh mereka selaras dan penuh – dan bersedia bersaing. 

“[Kinesio tape] bukan sesuatu yang merugikan pesakit. Sekiranya atlet merasa ini dapat membantu mereka dari segi prestasi, saya tidak mempunyai masalah dengan mereka mencuba, “kata Mares.

Tetapi pita kinesio sahaja mungkin tidak akan membuat kecederaan hilang, tambah Grier. Beliau mengesyorkan cenderung kepada kecederaan sukan dengan ubat-ubatan termasuk terapi fizikal, pelekap dan pengambilan kesakitan yang melampau, seperti aspirin atau ibuprofen.   

Berkaitan: 

  • Beri McKayla Maroney rehat: tempat ke-2 adalah lebih sukar daripada ke-3 
  • Video: Perasaan bercampur-campur tentang perak
  • Kenapa banyak atlet Olimpik mempunyai asma?