Adakah anda hidup dalam gelung? Apa yang ‘Westworld’ mendedahkan mengenai rutin

Adakah anda berasa seperti seorang manusia, atau robot yang melalui pergerakan kehidupan?

Persoalannya mungkin timbul jika anda menonton “Westworld,” yang banyak bercakap mengenai siri sci-fi baru di HBO, di mana tindakan itu melibatkan “tuan rumah,” robot yang dibina untuk melihat dan berfikir seolah-olah mereka menjalani kehidupan biasa di Amerika Barat yang lama.

Kebanyakannya tidak mempunyai petunjuk bahawa mereka sebenarnya mesin pada gelung, diprogramkan untuk menghabiskan setiap hari dengan cara yang sama, mengatakan dan melakukan perkara yang sama – terperangkap dalam rutin yang ditentukan oleh kod mereka.

Westworld
Robot, atau “tuan rumah,” hidup “Westworld” hidup di gelung yang ditentukan oleh kod mereka.HBO

Ia menarik untuk melihat kurangnya kesedaran robot, sekurang-kurangnya pada mulanya. Tapi bagaimana pula dengan kami? Salah satu perkara yang mengerikan tentang persembahan itu menyedari betapa banyak daripada kita hidup di gelung, yang diprogramkan bukan oleh algoritma futuristik, tetapi oleh diri kita dan keadaan kita.

Kemungkinan anda bangun pada waktu yang sama setiap hari, perjalanan laluan yang sama untuk bekerja, menghabiskan masa yang ditetapkan di pejabat sebelum pulang ke rumah. Anda makan malam pada waktu tertentu, menghabiskan waktu petang dengan cara yang biasa, tidur pada waktu yang ditetapkan, sebelum melakukan semuanya lagi pada keesokan harinya. Bolehkah anda benar-benar memberitahu perbezaan antara satu minggu dengan yang lain??

BERKAITAN: 8 langkah untuk menjadikannya hari yang lebih bahagia

Thandie Newton: Menjadi telanjang di ‘Westworld’ adalah membebaskan

Nov.11.201604:22

Kenapa kita suka rutin

Itu bukan semua yang buruk. Mempunyai rutin menawarkan banyak manfaat psikologi, pakar kesihatan mental berkata.

“Biasanya, manusia mencari struktur dan ada sesuatu yang harus dikatakan untuk itu,” kata Dr. Gail Saltz, pakar psikiatri New York dan tuan rumah podcast “Kuasa yang Berbeda”..

“Ia memberikan beberapa kepastian, keselesaan – anda tahu apa yang akan datang.”

BERKAITAN: Mengapakah upacara ritual harian akan menjadikan anda lebih bahagia

Hidup di gelung membantu menambat anda dan mengawal impuls anda, tambah Saltz. Anda mungkin mahu terbang ke Paris esok, tetapi anda tidak boleh berbuat demikian jika anda perlu pergi bekerja atau melepaskan anak-anak di sekolah. Terdapat kurang huru-hara dan lebih banyak peluang untuk membangunkan tabiat yang baik.

Rutin juga terapeutik untuk orang yang mengalami trauma dalam kehidupan mereka, seperti kematian dalam keluarga. Ia mewujudkan kebiasaan dan kebiasaan, yang menghibur pada ketika sesuatu sedang menyedihkan, kata Saltz.

Apabila rutin menjadi masalah

Tetapi ada banyak kelemahan. Satu rutin boleh membuat anda berasa terperangkap dalam rut dan kecewa dengan kebosanan. Anda mungkin terlepas kreativiti dan keseronokan yang datang bersama dengan kebaharuan. Otak anda, yang membentuk diri sendiri ketika mengalami pengalaman baru, mempunyai sedikit peluang untuk dirangsang.

“Bagi orang yang benar-benar menikmati perubahan atau menarik perhatian terhadap risiko, ada kebosanan yang sengit dan mungkin kebas dengan melakukan perkara yang sama berulang-ulang,” kata Saltz..

Jika anda tidak berpuas hati dengan rutin anda, ia patut memberi perhatian kepada perasaan anda, dia dinasihatkan. Kemudian, fikirkan sama ada ada apa-apa yang boleh anda lakukan untuk menggegarkan gelung anda sedikit.

BERKAITAN: 7 cara untuk meletakkan percikan seksual dalam hubungan anda

Westworld
Adakah anda rasa seperti robot di “Westworld”?HBO

1. Ambil langkah kecil

“Kadang-kadang, kita menunggu sehingga kita sampai ke tempat yang paling teruk di dalam minda kita dan kemudian kita seperti, ‘Saya harus melemparkan bom tangan di sini,'” kata Saltz. “Ia tidak perlu bom tangan; ia boleh dengan cara yang kecil. “

Lakukan sesuatu yang berbeza, sesuatu yang selalu anda ingin lakukan atau difikirkan akan menarik untuk dicuba. Makan makan tengah hari pada masa yang berlainan atau dengan orang lain. Atau, bukan makan semasa makan tengah hari, keluar dan pergi untuk berlari, atau melawat mercu tanda tempatan. Ambil laluan yang berbeza ke pejabat anda. Datang dengan projek baru di tempat kerja. Memperkenalkan sesuatu yang baru, suka bermain dan sedikit menarik dalam hubungan anda, seperti pelajaran menari.

2. Perjalanan boleh membantu, tetapi …

Perjalanan boleh menjadi cara yang menyegarkan untuk memecahkan gelung anda untuk sementara waktu, tetapi anda tidak boleh membawa perubahan itu secara rutin dengan anda.

“Jadi anda kembali kepada perkara yang sama selepas anda pergi,” kata Saltz. “Lebih suka untuk mendapatkan wang anda akan membuat sumbang saran untuk melakukannya dalam kehidupan anda yang ada, kerana anda mahu sesuatu yang sedang berjalan.”

3. Periksa kebimbangan anda

Jika anda terobsesi dengan melekat pada rutin anda dan merasa cemas tentang menyimpang dari itu dalam apa cara sekalipun, itu bernilai melihat dengan lebih dekat.

Saltz mengesyorkan bertanya kepada diri sendiri: Apakah kegelisahan itu? “Struktur tiruan yang anda anggap melindungi anda mungkin tidak,” katanya.

Ikuti A. Pawlowski di Facebook, Instagram dan Twitter.

Loading...