10 perkara yang saya ingin tahu sebelum bercerai

Sebagai pengantara perceraian selama bertahun-tahun, saya fikir saya lebih bersedia daripada sesiapa sahaja untuk apa yang berlaku ketika saya menghadapi perceraian saya sendiri. Nah, saya salah! Berikut adalah beberapa perkara yang tidak ada yang memberitahu saya, yang saya pelajari dari meneruskannya – dan keluar di sisi lain.

4 perkara yang perlu anda ketahui tentang perceraian

Januari.26.201504:21

1. Walaupun anda adalah orang yang ingin bercerai, anda mungkin sering berasa sedih, kehilangan, ketakutan, kecemasan.

Sama ada atau tidak anda memulakan perpecahan, seseorang itu sering tidak bersedia untuk betapa besar perceraian peralihan hidup sebenarnya. Ia adalah masa yang bukan sahaja termasuk kehilangan perkahwinan, tetapi sering juga termasuk kehilangan hubungan lain dalam hidup anda (keluarga mantan anda, rakan-rakan tertentu, dan kurang masa dengan anak-anak anda, sebagai contoh). Dalam proses membiarkan kehidupan anda yang sudah berkahwin, anda perlu mula mencipta kehidupan barunya, yang sering membawa pertumbuhan peribadi yang luar biasa. Bagaimanapun, sehingga anda sampai di sana, anda mungkin akan merasa ketakutan dan kecemasan yang tidak diketahui. Ia memerlukan kerja, tetapi anda akan mendapati kebahagiaan di ujung yang lain!

Baca lebih lanjut: Splitsville Stress: Perceraian Dihubungkan dengan Risiko Serangan Jantung yang lebih tinggi

2. Hanya kerana anda bercerai, semua masalah anda tidak hanya hilang.

Anda masih perlu berurusan dengan bekas anda – terutamanya jika terdapat kanak-kanak yang terlibat. Saya sering mendengar daripada orang lain yang bercerai, “Ugh, saya tak tahan dia!” atau “Dia memandu saya gila!” dan saya selalu menjawab dengan “Itulah sebabnya anda tidak lagi berkahwin dengannya!” Ingat bahawa tingkah laku buruk yang anda tinggalkan tidak hanya hilang apabila anda bercerai – butang yang digunakan untuk menekan ketika anda telah berkahwin masih boleh dicetuskan, dan kadang-kadang lebih-lebih lagi selepas anda berpecah. Lakukan yang terbaik untuk membiarkannya pergi dan tidak membiarkannya sampai kepada anda lagi. Lebih mudah berkata kemudian dilakukan; ia memerlukan amalan.

3. Apabila dokumen perceraian ditandatangani, sekarang kerja sebenar bermula.

Anda perlu sembuh dari kegawatan emosional perkahwinan yang tidak baik dan belajar bahagia sebelum anda dapat memasuki hubungan yang baru.

Mewujudkan dua buah rumah baru selepas perceraian dengan sumber yang sama adalah salah satu cabaran besar pertama yang mungkin perlu dilakukan. Anda mungkin perlu kembali bekerja, yang boleh menjadi cabaran besar jika anda telah pulang ke rumah dengan anak-anak anda selama bertahun-tahun.

Harga diri anda mungkin memerlukan rangsangan selepas bekerja keras pada hubungan yang akhirnya gagal. Saya telah mendapati ia sangat penting untuk meluangkan masa untuk mengetahui siapa saya sekali lagi, selain sebagai isteri seseorang: Apakah kepentingan saya dan jenis pasangan yang benar-benar akan membuat saya gembira? Mencari jawapan ini memerlukan masa, dan ia boleh menjadi perjalanan yang menyeronokkan dan menarik di sepanjang jalan jika anda membiarkannya.

Gambar: Things I wish I’d known before my divorce
Lebih banyak pasangan beralih kepada perceraian kolaboratif untuk mengelakkan kos dan kesakitan perceraian yang dilucutkan.Bacho / Shutterstock

4. Anak-anak anda mungkin tidak memberitahu anda bagaimana perasaan mereka, walaupun ia mungkin keluar melalui tingkah laku mereka.

Sangat penting untuk melihat tindakan dan tingkah laku anak anda (kehidupan jika mereka mula tidur di tempat tidur anda, bertarung antara satu sama lain, atau menunjukkan tanda-tanda kemurungan) dan bukan hanya mengikut apa yang mereka katakan atau tidak. Saya sering mendengar “anak-anak saya melakukan yang baik” tetapi ketika saya menyiasat lebih jauh, saya mengetahui cerita yang sangat berbeza. Bercakap dengan anak-anak anda tentang apa yang mereka berfikir dan perasaan berterusan – Saya telah bercerai selama lima tahun, dan anak-anak saya masih sedih, mempunyai soalan dan berharap ibu bapa mereka masih bersama. Teruskan komunikasi.

Baca lebih lanjut: Bagaimana untuk mengelakkan peperangan perceraian yang jahat dan mahal

5. Jangan tergesa-gesa menerusi proses ini, seperti yang menggoda seperti itu.

Setiap orang memerlukan masa untuk menyesuaikan dan membuat keputusan yang baik dan jelas yang anda boleh hidup dengan selama bertahun-tahun yang akan datang.

Semasa proses perceraian terdapat banyak keputusan sukar yang perlu dibuat, dan ini tidak boleh dibuat pantas atau tanpa banyak masa untuk berfikir dan proses. Jika anda tergesa-gesa, banyak keputusan ini akan didorong oleh emosi daripada pertimbangan yang teliti. Cuba dan sentiasa meletakkan kepentingan terbaik anak anda terlebih dahulu dan anda akan berada di hadapan permainan.

6. Anda mungkin kehilangan beberapa kawan – yang anda fikir akan berada di sana untuk anda mungkin tidak, dan sebaliknya.

Ini agak mengejutkan saya: Sesetengah orang sebenarnya berfikir perceraian boleh berjangkit! Dan mungkin ia? Kita semua tahu bahawa terdapat ramai orang yang tidak berkahwin di luar sana yang takut (dan saya tidak menyalahkan mereka sedikit demi sedikit) untuk bercerai. Orang-orang ini sering tidak mahu anda di sekeliling pasangan mereka, memberi mereka idea atau keberanian untuk mengambil langkah itu.

Dan kemudian akan ada kawan-kawan, kadang-kadang juga yang anda tidak begitu dekat pada masa lalu, yang datang ke hadapan dan sangat menyokong. Aduan terbesar yang saya dengar dari orang yang diceraikan adalah bahawa rakan-rakan mereka yang sudah berkahwin tidak lagi mengundang mereka keluar lagi. Oleh itu, penting untuk membuat kawan-kawan baru – kawan-kawan tunggal dan rakan-rakan berkahwin yang selesa termasuk anda dalam rancangan mereka.

Amerika telah menjadi lebih menerima perubahan sosial, kecuali perceraian

Mac.17.201600:59

7. Melepaskan kemarahan anda dan kebencian terhadap pasangan anda – ini hanya boleh mencederakan anda dan anak-anak anda dan tidak ada yang baik boleh datang daripadanya!

Ini sangat penting! Mengejar kemarahan anda tentang apa yang berlaku atau yang berlaku pada masa lalu hanya akan menyakiti anda secara fizikal dan emosi. Ini tidak bermakna anda membiarkan tingkah laku mantan anda, itu hanya bermakna anda perlu melepaskannya. Sekiranya anda merasa terjebak, dapatkan bantuan – ahli terapi, penasihat perceraian, atau kumpulan sokongan perceraian.

8. Percutian sangat sukar, terutamanya dalam beberapa tahun pertama.

Mulailah tradisi baru dan pastikan anda tidak bersendirian. Ini adalah salah satu bahagian paling sukar bagi saya untuk bercerai. Cuti kepada saya adalah mengenai keluarga dan orang yang paling anda sukai. Jadi setiap percutian di mana mantan saya mempunyai anak-anak saya, saya pastikan saya melakukan sesuatu yang istimewa yang membuatkan saya gembira dan saya tidak tinggal di rumah dan bersusah payah. Saya terus meluangkan masa bercuti bersama keluargaku dan kadang-kadang mencuba dan melihat anak-anak saya pada suatu ketika pada hari itu.

9. Mengelakkan anak-anak anda dari mulut yang jahat kepada pasangan anda tidak peduli apa pun: Ini sebenarnya boleh menghancurkan harga diri mereka.

Seperti yang menggoda kerana ia mungkin, muntah-muntah mantan anda kepada anak-anak anda adalah tidak besar! Kanak-kanak mahu – dan mempunyai hak – untuk mencintai kedua-dua ibu bapa. Mengatakan perkara-perkara buruk tentang orang tua yang lain akan kembali menggigit anda, kerana anak-anak anda mungkin akan membenci anda untuk itu (jika tidak sekarang, kemudian).

10. Jangan tergesa-gesa untuk memulakan temu janji lagi!

Anak-anak kita tidak bersedia melihat kita dengan seseorang yang baru, dan anda memerlukan masa untuk mengetahui siapa anda dan siapa yang akan membuat anda bahagia. Ambil sekurang-kurangnya setahun untuk bekerja pada diri sendiri dan memberi tumpuan kepada anak-anak anda. Percayalah, anda memerlukan masa sahaja untuk mengetahui siapa anda semula. Sehingga anda tahu bahawa, anda mungkin membuat pilihan yang buruk dan mungkin juga memilih pasangan seperti yang anda hanya bercerai! Kanak-kanak juga memerlukan masa untuk menyembuhkan dan mungkin menolak pasangan baru anda jika mereka tidak bersedia.

Adakah anda serius mempertimbangkan perceraian? Tanyakan pada diri anda enam soalan pertama.