20 pengembaraan selama 20 tahun untuk menjaga ayah: Anak terima kasih ibu dengan perjalanan epik

Seorang anak lelaki yang ingin mengucapkan terima kasih kepada ibunya untuk menjaga ayahnya selama 20 tahun membawa dia dalam perjalanan angin badai ke 20 destinasi Eropah dan mereka berkongsi pengembaraan mereka di blog mereka, The Little Girl dari Kamas. Tetapi bercuti memberi mereka lebih banyak lagi gambar dan video yang indah itu.

“Saya dapat memeluk ibuku setiap malam, menunjukkan perkara-perkara yang dia selalu mahu melihat, dan meletakkannya di atas lengan saya ketika kami berjalan di setiap bandar,” kata Barton Brooks, 45, kepada TODAY melalui e-mel. Ia “baru saja sempurna.”

Selepas 20 years of caring for her husband after a disabling stroke, Carla Brooks wondered what to do next with her life. Son, Barton, decided to inspire her with a European adventure.
Selepas 20 tahun menjaga suaminya selepas melumpuhkan strok, Carla Brooks tertanya-tanya apa yang akan dilakukan seterusnya dengan kehidupannya. Anak, Barton, memutuskan untuk memberi inspirasi kepadanya dengan pengembaraan Eropah.Diberkati oleh Barton Brooks

Selama 20 tahun, ibu Brooks, Carla, merawat ayahnya, Karl, selepas mengalami stroke yang melemahkan. Berikutan kematian Karl, setahun yang lalu, Brooks bimbang tentang Carla, 77.

“Ia bukan satu kejutan besar apabila dia meninggal dunia, tetapi selepas menjaga dia 24/7 selama hampir 20 tahun – dia baru saja hilang,” kata Brooks. “Dia sedih dan kesepian (jelas), tetapi ada lebih banyak penderitaan mengenai apa yang sepatutnya dilakukan seterusnya.”

Satu idea melanda Brooks ketika dia melihat melalui slaid dari perjalanan Carla yang terkenal ke Eropah pada tahun 1962, yang dia ambil setelah belajar tunangannya itu adalah dua kali dia. Dia meraih wang perkahwinan dan berlepas untuk perjalanan antarabangsa. Brooks tertanya-tanya sama ada dia boleh memujuk semangat petualang kuat dari ibunya dengan mencipta percutian itu.

Gregg Goodbrod and his soon-to-be mother-in-law, Carla Brooks practice their can can outside the Moulin Rogue. Goodbrod enjoys having an adventure with his fiance and mother-in-law.
Gregg Goodbrod dan ibu mertua yang bakal menjadi ibu mertuanya, Carla Brooks mengamalkan mereka boleh keluar di luar Moulin Rogue. Goodbrod menikmati pengembaraan dengan tunangnya dan ibu mertua.Diberkati oleh Barton Brooks

“Saya memutuskan untuk menggunakan gambar-gambar sebagai panduan dan membawanya ke beberapa lokasi – cuba cari kembali wanita muda itu,” katanya..

Dia dan tunangnya, Gregg Goodbrod, 43, menetap di Woodstock, NY, menahan mereka, mendapatkan kewangan mereka, dan mula merancang. Tetapi, apabila Brooks dan Goodbrod mula mencadangkan perjalanan ke Carla, dia teragak-agak.

BERKAITAN: ‘Ajar cinta kanak-kanak’: Ibu menulis nota terima kasih virus kepada teman wanita baru bekas

“Saya terkejut dan terharu, dan benar-benar teruja, tetapi tidak fikir saya boleh melakukannya,” katanya melalui e-mel. “Tetapi saya memutuskan untuk cuba!”

Pada 29 September, trio itu mendarat di Paris dan sejak itu telah melawat, Disneyland di Paris, Switzerland, London, Talacre di Wales, Budapest, Prague, dan Munich. Perjalanan itu mewakili lebih daripada sekedar membantu dia mencari semangatnya yang hilang. Ia juga satu cara untuk menunjukkan penghargaan.

BERKAITAN: Jangan sekali-kali merindui cerita orangtua dengan buletin TODAY! Daftar di sini

“Kami memberikan 20 pengembaraannya selama 20 tahun yang dia berikan kepada ayah,” kata Brooks.

Hampir separuh perjalanan melalui perjalanan mereka, Brooks telah melihat perubahan dalam Carla.

“Dia lebih agresif (dalam rancangan kami) dengan cara yang baik. Lebih dari ‘mari kita lakukan ini,’ “katanya.

Barton Brooks and partner Gregg Goodbrod put their lives on hold to travel with Brooks' mother and help her recapture her adventurous spirit. Brooks said
Barton Brooks dan rakan kongsi Gregg Goodbrod meletakkan hidup mereka untuk bepergian dengan ibu Brooks dan membantu dia merebut kembali semangatnya yang mencabar. Brooks berkata “Ia adalah keputusan terbaik yang saya buat.”Diberkati oleh Barton Brooks

Walaupun Brooks berharap perjalanan itu dapat membantu Carla, ketiga-tiga ini sering teringat Karl. Pada 7 November, hari jadi Karl dan ulang tahunnya pengebumiannya, mereka melawat Talacre di Wales, di mana nenek moyang Karl hidup.

“Hari yang paling bermakna adalah di Wales ketika kami mempunyai hari ingatan untuk Karl,” kata Carla. “Kami menghabiskan hari itu di rumah api di mana datuknya yang besar adalah penjaga rumah api 150 tahun yang lalu, dan kami berada di sana sebelum ini – dia menyukainya di sana.”

Selepas dedicating her life to caring for her husband, Karl, after a stroke, Carla Brooks felt lost after his death last year. Son, Barton Brooks, hoped to inspire his mother again with a trip to Europe. But they still took time to remember Karl, like when
Setelah mendedikasikan hidupnya untuk menjaga suaminya, Karl, selepas strok, Carla Brooks berasa hilang setelah kematiannya tahun lalu. Anak lelaki, Barton Brooks, berharap dapat memberi inspirasi kepada ibunya sekali lagi dengan perjalanan ke Eropah. Tetapi mereka masih mengambil masa untuk mengingati Karl, seperti ketika mereka melawat Talacre, Wales, di mana keluarga Karl berasal.Diberkati oleh Barton Brooks

Goodbrod, yang kehilangan ibunya 20 tahun yang lalu, menikmati perjalanan itu kerana ia memberikan masa untuk merenungkan ibunya sendiri serta lebih banyak lagi dengan ibu mertuanya masa depan.

“Kadang-kadang perkara menjadi agak lembut untuk saya memikirkan ibu saya sendiri, tetapi untuk mempunyai pengembaraan ini dengan tunang saya dan ibunya, saya hanya pengalaman yang luar biasa,” katanya..

Ketiga juga membuat masa bersenang-senang. Setakat ini salah satu pengalaman kegemaran Carla ialah mandi di Budapest. Sewaktu dia merasa tidak pasti pada mulanya, sebaik sahaja dia mereda ke dalam air mineral yang hangat, dia santai.

“Melihat dia berenang di Budapest seperti Ester Williams – saya hanya menyukainya,” kata Brooks.

Pelancong mempunyai banyak pengembaraan di hadapannya, termasuk Alsace di Perancis, Strasburg di Jerman, Vienna dan Salzburg di Austria, Rom, Florence, dan Venice di Itali, dan Paris, antara lain.

“Saya sudah mendapat lebih banyak daripada yang pernah saya impikan,” katanya. “Ia adalah keputusan terbaik yang saya buat.”