Wartawan berusia 9 tahun, Hilde Lysiak menjawab pengkritiknya: ‘Adakah itu cukup cantik untuk anda?’

Ketika wartawan berusia 9 tahun, Hilde Lysiak melihat beberapa komen negatif mengenai cerita tentang pembunuhan yang disyaki di bandar Pennsylvania, dia memutuskan untuk menyampaikan pesan kepada mereka yang menganggap dia terlalu muda untuk melaporkan topik dewasa.

Hilde, yang difikirkan pada HARI INI pada bulan September 2015 untuk kerja sebagai editor dan penerbit Orange Street News sendiri, bertindak balas selepas cerita tentang polis yang menyiasat pembunuhan yang disyaki di Selinsgrove menarik kemarahan beberapa orang dewasa di laman Facebook OSN. Ada yang mengatakan dia terlalu muda untuk melaporkan tentang cerita itu, sementara yang lain mengatakan dia harus “bermain dengan anak patung” dan mempunyai “pesta teh”.

“Ia membuat saya gila bahawa mereka berfikir hanya kerana saya berusia 9 tahun tidak bermaksud saya dapat melakukan akhbar,” kata Hilde kepada TODAY.com. “Saya agak marah.”

Dalam sebuah video yang difilter oleh adik perempuannya, Isabel, 12, Hilde memutuskan untuk bertindak balas kepada pengkritiknya. Memakai butang dengan “I Love Free Speech” di atasnya, dia membaca beberapa komen negatif dengan kuat, termasuk satu letupan yang meletup, dan kemudian memberikan balasannya.

BERKAITAN: Bertemu Hilde Lysiak, wartawan akhbar 9 tahun Pennsylvania

“Jika anda mahu saya berhenti menyiarkan berita, maka anda akan mematikan komputer anda dan melakukan sesuatu mengenai berita itu,” katanya dalam video tersebut. “Ada, adakah itu cukup comel untuk awak?”

“Saya hanya mahu meletakkannya di sana itu (komen negatif) tidak banyak bermakna kepada saya,” kata Hilde. “Jika anda tidak menyukai kertas saya, maka anda tidak perlu membacanya.”

Ini hanya dalam! Mamul akhbar yang berusia 8 tahun akan menghangatkan hati anda

17.2.201504:14

Hilde tidak asing dengan dunia kewartawanan, kerana bapanya pengarang dan penulis drama Matthew Lysiak, yang merupakan seorang wartawan dengan New York Daily News selama 10 tahun. Dia sering membawa keluarganya bersama sambil melaporkan cerita sensitif mengenai tragedi atau tindakan penguatkuasaan undang-undang.

BERKAITAN: Remaja enggan mengira BMI untuk kerja rumah sekolah, memanggil kaedah ‘ketinggalan zaman’

“Kedua-dua anak perempuan saya yang lebih tua memandang seperti menarik dan menyeronokkan, dan melihatnya sebagai satu peluang untuk mendapatkan kebenaran,” kata Lysiak kepada TODAY.com. “Saya melihat perdebatan dalam talian mengenai kesesuaian seseorang yang melaporkan umurnya pada cerita yang sangat serius, dan saya perlu memberitahu anda, itu satu hujah yang adil. Apa yang orang ramai tidak menyedari adalah bagaimana Hilde membesar. Dia jenis kanak-kanak yang berbeza. “

Hilde Lysiak, 9-year-old newspaper mogul, will warm your heart
Ini hanya dalam! Mamul akhbar yang berusia 8 tahun akan menghangatkan hati andaHARI INI

Yang kedua tertua empat perempuan dalam keluarga, Hilde memulakan Orange Street News ketika dia berusia 7 tahun. Dia dan adik-adiknya di sekolah oleh ibu mereka, Bridget Lysiak, yang merupakan guru Bahasa Inggeris yang disahkan. Ibu bapa Hilde melalui e-melnya dan ulasan dalam talian sebelum dia melihatnya, dan mereka merasakan dia harus tahu tentang reaksi kepada cerita tentang pembunuhan yang disyaki.

“Kami tidak memperlihatkan komen yang paling teruk kepadanya,” kata Matthew Lysiak. “Kami fikir ia adalah penting bahawa dia melihat ada orang di dunia ini yang akan menghakiminya berdasarkan usia dan jantinanya, dan dia perlu berdiri sendiri. Kami lebih berbangga dengan Hilde kerana bagaimana dia menanggapi kesulitan ini daripada kami untuk dia. “

“Saya sangat gembira kerana tanpa banyak latihan, anak-anak perempuan saya hanya mendapat sesuatu yang sangat salah dengan diberitahu bahawa mereka harus comel dan hanya bermain dengan anak patung,” kata Bridget Lysiak kepada TODAY.com. “Saya hanya berbangga tindak balas awal adalah salah satu kemarahan, berkata, ‘Jangan letakkan saya di dalam kotak ini.’ ”

BERKAITAN: Remaja menyelamatkan nyawa bapanya dengan CPR – 2 hari sebelum dia ditetapkan untuk mengambil kelas CPR

Hilde menunggang motosikal di sekitar bandar sekitar 5,000 penduduk sendiri dan sering mengetuk pintu untuk mewawancarai penduduk tempatan untuk cerita-cerita yang berpotensi. Artikel mengenai pembunuhan yang disyaki berlaku ketika dia menulis artikel tetap tentang sebuah vandal di kota dan pergi menindaklanjuti dengan polisi setelah mendengar orang itu ditangkap.

9 tahun reporter Hilde Lysiak
Ini hanya dalam! Mamul akhbar yang berusia 8 tahun akan menghangatkan hati andaHARI INI

Apabila ketua polis berkata dia terpaksa meninggalkan cerita penting, dia mula menggali, mengetuk pintu dan menemuramah sumber untuk mengetahui kemungkinan pembunuhan itu sebelum mengesahkannya dengan penguatkuasa undang-undang.

“Saya tidak bekerja untuk polis,” kata Hilde. “Mereka tidak boleh memberitahu saya apa yang harus dilaporkan dan apa yang tidak akan dilaporkan.”

Ayahnya memandang cerita itu dan menyiarkannya, membolehkan Hilde mengalahkan Item Harian, kertas tempatan dan laman web yang meliputi bandar mereka. Isabel, secara kebetulan, menulis ruang kanak-kanak untuk Item Harian.

Walaupun kerja Hilde telah diterima secara positif oleh majoriti komuniti dan ramai pengulas Facebook, ibu bapanya mengakui bahawa mereka telah menghadapi beberapa tindak balas.

“Kami sememangnya terbiasa dengan itu,” kata ibunya. “Saya rasa anda boleh memanggil kami ibu bapa yang bebas. Saya fikir orang ramai terlalu takut dengan perkara-perkara yang bukan bahaya sebenar. Kami mahu anak-anak kita bergerak di dunia. “

Ikuti penulis TODAY.com Scott Stump di Twitter.