Warna dunia saya: Pewarna musim panas adalah trend rambut kanak-kanak, tetapi selamat?

Carian Pinterest mudah untuk “rambut fantasi” bertukar tan foto yang menunjukkan rambut berwarna terang, berwarna-warni yang direka untuk kelihatan seperti ekor duyung atau galaksi yang penuh bintang. Tetapi bukan sekadar orang dewasa yang mencari warna rambut yang bergaya dan bergaya.

Warna rambut fantasi adalah trend yang semakin meningkat untuk kanak-kanak juga – ramai yang terpaksa menunggu sehingga percutian musim panas untuk mengunci kunci mereka dalam pewarna biru atau ungu kerana peraturan sekolah.

Susan Meyer's 11-year-old daughter, Abby, colored her hair with a semi-permanent dye that washes out over a 3-day period.
Anak perempuan Susan Meyer, 11 tahun, Abby, mewarnai rambutnya dengan pewarna separa kekal yang dibasuh selama tempoh 3 hari.Susan Meyer

Ibu Michigan, Susan Meyer berkata selepas anak perempuannya yang berusia 11 tahun, Abby, melihat rakan-rakan mewarna rambut mereka, dia mula memohon untuk mewarna sendiri.

“Sejujurnya, saya teragak-agak pada mulanya dan berkata tidak selama beberapa bulan,” kata Meyer. “Saya fikir ia tidak kelihatan betul atau ia tidak akan mudah dibasuh … tetapi semakin saya meneroka, saya sedar ia menjadi cara yang menyeronokkan untuk anak-anak untuk menyatakan diri mereka.”

Meyer berkata dia membeli warna rambut dalam talian yang mencuci selama tempoh tiga hari dan membenarkan anak perempuannya mewarnai beberapa jalur di hadapan rambutnya. Abby teruja.

“Saya suka bahawa dia sanggup mencuba perkara-perkara baru dan bersenang-senang dengan rupanya,” kata Meyer. “Pada peringkat ini, ia menjadi perkara biasa untuk kanak-kanak yang dia usahakan, dan kami melihatnya di sekitar bandar.”

Bianca Jamotte's daughter, Lily, with her magenta hair.
Anak perempuan Bianca Jamotte, Lily, dengan rambut magentanya.Bianca Jamotte

Bianca Jamotte, seorang ibu New York, mengatakan anak perempuannya yang berusia lima tahun, Lily, menghabiskan seluruh tahun sekolah memohon rambut merah jambu. Pada permulaan percutian musim panas, Jamotte memilih warna merah jambu yang dia anggap akan muncul dengan baik dalam rambut pirang Lily.

“Dia berkata ia bukan warna yang betul dan bertanya sama ada kami boleh pergi lebih merah jambu,” kata Jamotte. “Kami menggunakan magenta untuk kali kedua dan dia gembira – dia berkata ‘ini satu-satunya saya.'”

“Saya fikir ada banyak perkara yang perlu saya katakan tidak untuk sebab-sebab keselamatan yang jika saya dapat membantu dia menyatakan diri dan gaya dengan cara yang selamat, mengapa tidak?” kata Jamotte.

Ibu bapa Florida LeBlanc adalah artis solekan yang telah bekerja di industri kecantikan selama beberapa tahun dan mewarnakan warna rambutnya sendiri. Ketika anak perempuannya, Felicity, 2, meminta rambut merah jambu, LeBlanc mengatakan dia melakukan penyelidikannya, memeriksa dengan teman-teman rambutnya dan membaca bahan-bahan produk untuk memastikan rambut Felicity berwarna aman.

Sebaik sahaja dia berasa selesa dengan bersetuju dengan kunci merah jambu panas, LeBlanc menyiarkan video ke akaun Instagramnya, menunjukkan proses pewarnaan rambut anak perempuannya. Video itu telah menerima lebih daripada satu juta pandangan, dan telah menghasilkan komen positif dan negatif daripada penonton.

Jangan sekali-kali terlepas cerita tentang ibu bapa di TODAY.com! Daftarlah untuk surat berita kami di sini.

“Bagi saya, ini adalah masa yang menyeronokkan dan manis yang saya kongsi dengan anak perempuan saya,” kata LeBlanc. “Dia sangat gembira dengan rambutnya yang akan saya lakukan sekali lagi tanpa mengira apa-apa sahaja untuk melihat cahaya itu dan menerkam lagi.”

Kim Jester's son, Jimmy, 14, with his colored hair.
Anak lelaki Kim Jester, Jimmy, 14, dengan rambut berwarna.Kim Jester

Dan, trend warna fantasi bukan hanya untuk kanak-kanak perempuan. Ibu Maryland, Kim Jester berkata anak lelakinya, Jimmy, 14, telah mewarnai bahagian depan rambutnya selama lebih setahun.

“Saya sangat baik dengan dia mendapatkan rambutnya berwarna dan satu-satunya syarat saya ialah dia melakukannya dengan profesional bukannya cuba melakukannya sendiri,” kata Jester. “Saya tidak mahu dia merosakkan rambutnya atau bilik mandi saya.”

“Saya faham keperluan untuk berasa berbeza dan mengawal penampilan anda,” kata Jester. “Warna rambut tidak kekal, dan ia adalah cara mudah untuk anak saya menyatakan diri yang mudah dibatalkan jika dia mengubah fikirannya, tidak seperti tatu atau menindik, saya tidak mempunyai masalah sama sekali.”

Nicole Sutton's daughters with their pink hair extensions.
Anak perempuan Nicole Sutton dengan sambungan rambut merah jambu mereka.Nicole Sutton

Tetapi tidak semua orang ibu berada di atas kapal dengan trend warna rambut.

Nicole Sutton, seorang ibu Virginia, berkata ketika anak perempuannya, Hayley, 11, Reagan, 9, dan Bethany, 6, mula meminta rambut berwarna, dia melakukan penyelidikan dan memutuskan untuk pergi ke arah yang berbeza.

“Saya tidak mahu meletakkan warna kekal atau separa kekal di rambut mereka dan selepas bercakap dengan beberapa kawan yang memberitahu saya (rambut fantasi) mahal dan tidak akan bertahan lama, saya memutuskan ia tidak akan pergi,” kata Sutton, yang sebaliknya membenarkan anak perempuannya mendapat sambungan rambut merah jambu, memanggilnya, “cukup menyeronokkan tanpa pergi ke laut.”

Begitu juga rambut pewarna kanak-kanak yang selamat?

Dr. Tace Rico adalah ahli dermatologi pediatrik yang berfungsi sebagai pengarah perubatan Florida Center for Dermatology Pediatric. Rico mengatakan adalah penting bahawa ibu bapa ingat bahawa anak-anak mempunyai rambut yang sangat halus yang mudah rosak oleh ammonia, peluntur, hidrogen peroksida, dan bahan kimia lain yang terdapat dalam beberapa warna rambut.

“Rambut kanak-kanak kurang matang daripada rambut dewasa atau rambut remaja,” kata Rico kepada KANAK-KANAK HARI INI. “Rambutnya lebih halus dengan batang yang lebih rapuh padanya.”

Oleh sebab itu, Rico mengesyorkan ibu bapa yang membenarkan anak-anak muda bereksperimen dengan warna rambut beralih kepada pewarna rambut separuh kekal, sementara yang tidak menembusi batang rambut dan hanya menutup rambut.

HARI INI Contributor Terri Peters allowed her daughter, Kennedy, 6, to have her hair colored at the start of summer vacation.
PEMBAWA HARI INI Terri Peters membenarkan anak perempuannya, Kennedy, 6, mempunyai rambutnya berwarna pada permulaan percutian musim panas.Terri Peters

“Adalah baik untuk menyelamatkan pewarna sebenar dan lebih formal sehingga kanak-kanak berusia sekurang-kurangnya 16 tahun,” kata Rico.

Rico juga mencadangkan ibu bapa menyelesaikan ujian tempat sebelum menggunakan warna rambut apa-apa jenis pada anak-anak mereka, memohon sejumlah kecil produk ke bahagian dalam pergelangan tangan kanak-kanak beberapa kali sebelum digunakan untuk memastikan tiada reaksi alahan.

Dan, kerana reaksi kulit alergik, Rico mengingatkan ibu bapa bahawa menghindari hubungan langsung dengan kulit kepala adalah sentiasa idea yang baik ketika datang kepada anak-anak yang lebih muda.

Jamotte berkata Lily merancang untuk memelas rambutnya ungu pada masa akan datang, dan mengimbas kembali masa ketika seorang pelaut membuat komen negatif mengenai rambut magenta anak perempuannya.

“Saya hanya tersenyum lebar dan berkata dengan lantang, ‘Lily, adakah saya telah mengatakan kepada anda betapa saya bangga dengan anda bahawa anda mempunyai rasa dan gaya yang hebat? Kebanyakan orang tidak akan berani seperti anda.'”